Φοβάσαι όταν ανεβαίνεις στο τελεφερίκ;

Παρνηθα, Καζινο, Μον Παρνες, τελεφερικ, νομοσχεδιο, νομος, αρθρο, βουνο, καμπος, μεταφορα, θεματα, ποιοτητα, διαχειριση, συντηρηση, δημοσιο, δρομοι, δρομος, μπαρα, τρυπα. ασφαλτος, ασφαλεια, πεζοπορια, ορειβασια, αναρριχηση, διασωση, σπηλαιολογια, φαραγγοδιασχιση, ποδηλασια, ορεινο, τρεξιμο, πορεια, διαδρομη, μονοπατι, δρομος, εκδρομη, βολτα

4 Απρ 2018    
Γιώργος Αλεξόπουλος*



Έχουμε λοιπόν ένα χρόνο, ενάμιση, που ακούμε ότι θα μετεγκατασταθεί το Καζίνο, αλλά οι περισσότεροι έχουμε ακόμη μια αόριστη γνώση της είδησης.
Μετά από τυχαίες κουβέντες μεταξύ μας, κατα καιρούς, στα μονοπάτια, στις καμπίνες του τελεφερίκ, στις βεράντες των καταφυγίων, στις πηγές, στα διάσελα, με διάφορες υποθέσεις και απόψεις, έκατσα και το έψαξα.

Προσοχή, ως επισκέπτη, ορειβάτη, φυσιολάτρη, δρομέα, εκδρομέα, λάτρη της Πάρνηθας, τα παρακάτω σε ενδιαφέρουν πολύ περισσότερο από ότι νομίζεις, υπάρχει κερασάκι.


Σύμφωνα με τον νέο νόμο που ψηφίστηκε τον Νοέμβριο του 2017, αν θέλει το Καζίνο της Πάρνηθας (σίγουρα θέλει), από 18 μήνες το ενωρίτερο έως 5 έτη το πολύ πρέπει να έχει μετεγκατασταθεί, μάλλον στο Μαρούσι. Ε και τι έγινε, θα μου πεις, στο καλό και να μας γράφει. Ναι, αλλά για εμάς όλους υπάρχει και ένα κερασάκι στην είδηση. Το θέμα του τελεφερίκ. Το τελεφερίκ θα διατηρηθεί, και στην περίπτωση μας ως χρήστες και μάλλον συστηματικούς χρήστες, μας ενδιαφέρουν τρία πράγματα. Η ποιότητα της υπό το Ελληνικό Δημόσιο (ωχωχ...) διαχείρισης του, η ποιότητα της συντήρησης, και οι ημέρες και ώρες λειτουργίας.


Περίληψη

Παραθέτω την περίληψη από την ανάγνωση του νόμου (4499/2017 - ΦΕΚ 176/Α/21-11-2017). Μετά, για μια πληρέστερη ανάγνωση, παραθέτω τα σχετικά κείμενα και links.

  [] Το Καζίνο έχει δικαίωμα πλέον να υποβάλει αίτηση μεταφοράς. Η μεταφορά πρέπει να γίνει το νωρίτερο μετά από 18 μήνες και το αργότερο μέσα σε 5 χρόνια.

  [] Όταν μεταφερθεί, το Καζίνο θα επιστρέψει στο Δημόσιο τα ακίνητα που του είχαν δοθεί.
Επίσης, το Καζίνο υποχρεούται: "σε αποξήλωση των προσωρινών εγκαταστάσεών του και αποκατάσταση του τοπίου με φυτά προσαρμοσμένα στο οικοσύστημα του Εθνικού Δρυμού Πάρνηθας, εντός χρονικού διαστήματος όχι μεγαλύτερου του ενός (1) έτους από την έναρξη λειτουργίας του καζίνο στη νέα θέση".

  [] Το Καζίνο θα διαθέτει κάθε χρόνο 1,5 εκατομμύριο ευρώ, για πέντε χρόνια. "Για τη συντήρηση και λειτουργία των εγκαταστάσεων, του τελεφερίκ, καθώς και για την προστασία του Εθνικού Δρυμού και τη συντήρηση του οδικού δικτύου".
Τα χρήματα αυτά θα τα παίρνει (1) η "Εταιρία Ακινήτων Δημοσίου" και (2) ο "Φορέας Διαχείρισης Δρυμού".

  [] Ταυτόχρονα με τα παραπάνω, καταργούνται κάποιες διατάξεις του παλαιότερου νόμου "Ρυθμίσεις για τα καζίνα Πάρνηθας και Κέρκυρας και άλλες διατάξεις" (3139/2003 - ΦΕΚ 100/Α/30-4-2003) . Δηλαδή από το 2003 ίσχυαν μέχρι τώρα, και θα καταργηθούν οι:
  Καταργείται  - "Η εκτέλεση των απαιτούμενων έργων για μικρές, τοπικές διαπλατύνσεις και βελτιώσεις της οδικής χάραξης για τη βελτίωση της λειτουργικότητας και της ασφάλειας της υφιστάμενης οδικής σύνδεσης, μετά από έγκριση του αρμόδιου Δασαρχείου."
  Καταργείται  - "Για τη συντήρηση του υφιστάμενου οδικού δικτύου ο κάτοχος της άδειας λειτουργίας του Καζίνου Πάρνηθας αποδίδει από 1.1.2003 και κάθε χρόνο εφεξής ποσό τριακοσίων χιλιάδων ευρώ στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ανατολικής Αττικής."
  Καταργείται  - "Αποδίδει, από το έτος 2003 και κάθε χρόνο εφεξής, ποσό τριακοσίων χιλιάδων (300.000) ευρώ, που αναπροσαρμόζεται ετησίως κατά 5%, στον φορέα διαχείρισης του Εθνικού Δρυμού Πάρνηθας, και μέχρι την ίδρυσή του, στο Δασαρχείο Πάρνηθας, για την αντιπυρική οργάνωση και την εκτέλεση έργων αναβάθμισης και προστασίας των οικολογικών χαρακτηριστικών και της χλωρίδας και πανίδας του Εθνικού Δρυμού."
  Καταργείται  - "Με όμοια απόφαση μπορεί να διατίθεται ετησίως μέρος του ποσού αυτού αποκλειστικά και μόνο για την εκτέλεση έργων και εργασιών στην έκταση των περίπου 2.800 στρεμμάτων του Εθνικού Δρυμού, που ανήκουν στον Ε.Ο.Τ."

Για τα ποσά από το Καζίνο, που αφορούν τον προηγούμενο νόμο και μέχρι να ενεργοποιηθεί ο νέος, αν υπολογίσετε το ένα ετήσιο ποσό που αναπροσαρμόζεται, ενδεικτικά το έτος 2005 ήταν περί τα 330.000€, το έτος 2010 ήταν περί τα 422.000€, το έτος 2015 ήταν περί τα 538.000€, και το έτος 2017 ήταν περί τα 594.000€. Και συν το άλλο ετήσιο ποσό 300.000€ που είναι σταθερό.


Εδώ να κάνω μια "κακή" ερώτηση, προς όσους γνωρίζουμε την Πάρνηθα.
Με τα ποσά που δίνονταν από το Καζίνο μέχρι τώρα, ετησίως από το 2003 παρακαλώ, βλέπαμε στο βουνό κάποιες επιπλέον βελτιώσεις στην πράξη; - η σημασία είναι στη λέξη "επιπλέον".

Παράδειγμα. Δυό βαθιές τρύπες είχαν εμφανιστεί στην άσφαλτο κάπου την άνοιξη του 2017. Μια σαν κατακρήμνιση της άκρης του δρόμου στη διασταύρωση του Καζίνο, και μια πάνω από αγωγό ομβρίων λίγο πριν τη διασταύρωση για Φλαμπούρι. Κάποιο συνεργείο, επιτέλους, τις έκλεισε τον επόμενο χειμώνα.
Η τρύπα πριν το Φλαμπούρι.
Από κάτω είναι μεγαλύτερη
από το άνοιγμα της.
Μέχρι τότε, επί μήνες, οι περαστικοί έβαζαν διάφορα σήματα (κορδέλες, κλαδιά), για να τα βλέπουν οι οδηγοί, και τα οποία κάθε τόσο αφαιρούνταν από άλλους περαστικούς. Μιλάμε για "γέλιο". Επί μήνες λέμε. Σε κάποια φάση, κάποια υπηρεσία ή το καζίνο, μπροστά στην τρύπα στη διασταύρωση του καζίνο έβαλε ένα ενδεικτικό πλαστικό εμπόδιο από αυτά που εναλλακτικά γεμίζονται και με νερό. Μερικές ημέρες μετά, το εμπόδιο έπεσε μέσα στην τρύπα, κατα άλλους αυτό έγινε όταν ένα αυτοκίνητο έπεσε πάνω του, και κατα άλλους, το έριξε μέσα ο αέρας. Και δεν ξέρω τι ατυχήματα που δεν μάθαμε ίσως είχαν γίνει εκεί.

Άλλο παράδειγμα. Στην μπάρα που κλείνει την νύχτα και ανοίγει την ημέρα προς Μόλα, στη διασταύρωση με την περιφερειακή άσφαλτο, εδώ και πολύ καιρό (μήνες ή χρόνια) τα έλατα έχουν ξεριζώσει το επιπλέον κολωνάκι που χρησίμευε για το κλείδωμα της στην ανοιχτή θέση. Έτσι όταν η μπάρα είναι ανοιχτή (κινείται οριζόντια σαν πόρτα) μένει ελεύθερη να περιφέρεται όταν φυσάει πολύ, ή όταν
την μετακινήσει κάποιο παιδί. Ειδικά όταν η άκρη της μπάρας είναι στραμένη προς τον ερχόμενο οδηγό (από Μόλα) είναι σχεδόν αθέατη, με σοβαρό κίνδυνο η μπάρα να μπεί κάποτε μέσα σε κάποιο αυτοκίνητο περνώντας "σουβλάκι" τους επιβαίνοντες, ή μοτοσυκλετιστές, ή ποδηλάτες.
Κάπου το καλοκαίρι νομίζω, κάποιος έβαλε ένα κορδόνι σε ένα έλατο δίπλα, αλλά δεν το χρησιμοποιούσαν, μετά κάποιος έγραψε ολόκληρο σημείωμα με μαρκαδόρο πάνω στην μπάρα, και χρησιμοποιούσαν το κορδόνι, μετά το κορδόνι κόπηκε και κάποιος έβαλε μια κορδέλα. Αν τύχει ο εκάστοτε, τακτικός ή προσωρινός, στη βάρδια να γνωρίζει ότι "καλό θα ήταν" να δένεται η μπάρα, και αν το θυμηθεί.
Μέχρι στιγμής, ευτυχώς, τα μόνα ατυχήματα πρέπει να είναι διάφορες υλικές ζημιές, κρίνοντας από τα πλαστικά θραύσματα από αυτοκίνητα στο χαντάκι του δρόμου κάτω από τα έλατα. Αν είχε συμβεί κάτι πιο σοβαρό, θέλω να πιστεύω δηλαδή, θα το είχαμε ακούσει(;) στις ειδήσεις.

------

update Ιουλ 2018  Γιώργος Αλεξόπουλος
Μάλλον κάποια ομάδα εθελοντών καθαρίζοντας κατα μήκος του δρόμου καθάρισε και τα θραύσματα στο χαντάκι σε εκείνο το σημείο. Αφαίρεσε και την κορδέλα πιθανόν σε φάση που δεν ήταν η μπάρα πιασμένη σε αυτή και την πέρασαν για σκουπίδι στο δέντρο! Είναι να γελάς και να κλαίς από το αιώνιο αλαλούμ της ανύπαρκτης οργάνωσης του κράτους, όπως και στην τραγωδία κάτω στο Μάτι!! Τελικά είχαμε ένα κορδόνι μαζί μας και το βάλαμε εκεί που ήταν πριν η κορδέλα.

update Σεπ 2018  Γιώργος Αλεξόπουλος
Κάποιος φιλότιμος άνθρωπος, ίσως και από κάποια υπηρεσία (ποτέ δεν ξέρεις), έβαλε το πιο σωστό δέσιμο μέχρι στιγμής. Ένα χοντρό σχοινί, που είναι και ανοιχτόχρωμο για να φαίνεται εύκολα και να χρησιμοποιείται.

------

Οπότε, γιατί να μην ανησυχούμε ότι η διαχείριση και η συντήρηση του τελεφερίκ θα είναι (1) και σωστή (2) και ασφαλής; Και επίσης, τι θα συμβεί σε αυτές τις ποιότητες μετά την 5ετία που θα σταματήσει η ετήσια χρηματική παροχή του 1,5 εκατομμυρίου από την εταιρία του Καζίνο;
Αυτά περι της ασφάλειας.

Όσο για τις ημέρες και ώρες λειτουργίας, ή αν το τελεφερίκ θα κλείνει με το παραμικρό όποτε φυσάει, σαν επιπλέον αποτέλεσμα μιας κακής διαχείρισης ή μιας κακής συντήρησης, ή και τα δύο, μάλλον είμαι της άποψης ότι καλύτερα να καταργηθεί το τελεφερίκ εντελώς ώστε να μην υπάρχει και μια ακόμη "δικαιολογία" για την μέχρι τώρα διακοπή των 3 βασικών συγκοινωνιών πρόσβασης στην Πάρνηθα από Αθήνα.

Το τέλειο όλων, και σούπερ "Ευρωπαϊκό" και οικολογικό για το βουνό, θα ήταν να ξαναλειτουργήσουν οι τρεις συγκοινωνίες κατευθείαν πρόσβασης από Αθήνα, μέχρι Αγία Τριάδα (ή διασταύρωση Καζίνο), μέχρι Φυλή, μέχρι Θρακομακεδόνες, τουλάχιστον τα ΣΚ, απαγορεύοντας τις ίδιες ημέρες την κυκλοφορία ιδιωτικών αυτοκινήτων στο βουνό. Συν πολύ ιδανικά, ταυτόχρονα, μια άψογη λειτουργία αξιοπιστίας και ωραρίων του τελεφερίκ όπως είναι μέχρι τώρα.
Αλλά αυτά είναι όνειρα θερινής νυχτός κάποιας Σκανδιναβικής Ελλάδας. Τώρα τα κεφάλια μέσα, και περιμένουμε με την εμπειρία στο πετσί μας που έχουμε ως πολίτες.


Τα σχετικά κείμενα και τα links

Όπου ΕΚΠΑ, σημαίνει «Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας Α.Ε.»
Όπου ΕΕΕΠ, σημαίνει «Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων»
Όπου ΕΤΑΔ, σημαίνει  «Εταιρία Ακινήτων Δημοσίου»

---------------------------------------
  ► Νόμος 4499/2017 - ΦΕΚ 176/Α/21-11-2017  "Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις του ν. 4387/2016, ρυθμίσεις για την αγορά παιγνίων, για την «Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας Α.Ε.» και άλλες διατάξεις."

Άρθρο 6
Διατάξεις για την «Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας Α.Ε.»

[...]

2. Το δικαίωμα της ΕΚΠΑ Α.Ε. για μεταφορά του καζίνο μπορεί να ασκηθεί με αίτηση που υποβάλλει η ΕΚΠΑ Α.Ε. στην ΕΕΕΠ. Η μεταφορά εγκρίνεται με απόφαση της ΕΕΕΠ, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 9, και η μεταφορά του καζίνο μπορεί να πραγματοποιηθεί το νωρίτερο μετά την πάροδο δεκαοχτώ (18) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου και, σε κάθε περίπτωση, εντός πέντε (5) ετών.

Άρθρο 7

1. Η άδεια της ΕΕΕΠ του άρθρου 9 εκδίδεται υπό την αίρεση της μεταβίβασης στην Εταιρία Ακινήτων Δημοσίου («ΕΤΑΔ Α.Ε.») των ακινήτων που εισφέρθηκαν στην ΕΚΠΑ Α.Ε. με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 5 του ν. 3139/2003. Η μεταβίβαση πραγματοποιείται αυτοδικαίως, όπως ειδικότερα θα ορίζεται στην κοινή υπουργική απόφαση του άρθρου 8, χωρίς την καταβολή τιμήματος στην ΕΚΠΑ Α.Ε., της αξίας των ακινήτων αφαιρουμένης από την υπεραξία που αποκτά η ΕΚΠΑ Α.Ε. λόγω της μεταφοράς της κατά το άρθρο 6. Η ΕΚΠΑ Α.Ε. θα εξακολουθήσει να διατηρεί στην κατοχή της τα μεταβιβαζόμενα ακίνητα για εύλογο χρονικό διάστημα και στο μέτρο που απαιτείται για την ολοκλήρωση των διαδικασιών του άρθρου 6 και των υποχρεώσεων που αναλαμβάνει, σύμφωνα με το παρόν Κεφάλαιο και, ιδίως με την παράγραφο 3 του παρόντος άρθρου, και σύμφωνα με την απόφαση της ΕΕΕΠ του άρθρου 9, όπως θα ορίζεται και θα εξειδικεύεται στην κοινή υπουργική απόφαση του άρθρου 8.

2. Η αξία των ακινήτων που θα μεταβιβάσει η ΕΚΠΑ Α.Ε. στην ΕΤΑΔ Α.Ε. εκτιμάται από Πιστοποιημένο Εκτιμητή, που ανήκει στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών, που επιλέγει η ΕΕΕΠ, κατά τα, ειδικότερον, οριζόμενα στην κοινή υπουργική απόφαση του άρθρου 8.

3. Η ΕΚΠΑ Α.Ε. υποχρεούται σε αποξήλωση των προσωρινών εγκαταστάσεών της και αποκατάσταση του τοπίου με φυτά προσαρμοσμένα στο οικοσύστημα του Εθνικού Δρυμού Πάρνηθας, εντός χρονικού διαστήματος όχι μεγαλύτερου του ενός (1) έτους από την έναρξη λειτουργίας του καζίνο στη νέα θέση. Για την ως άνω αποκατάσταση απαιτείται η σύνταξη φυτοτεχνικής μελέτης που υποβάλλεται από την ΕΚΠΑ Α.Ε. και εγκρίνεται από την αρμόδια Διεύθυνση Δασών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει την ΕΚΠΑ Α.Ε..

4. Για τη συντήρηση και λειτουργία των εγκαταστάσεων, του τελεφερίκ, καθώς και για την προστασία του Εθνικού Δρυμού και τη συντήρηση του οδικού δικτύου, η ΕΚΠΑ Α.Ε. θα διαθέτει υπέρ των αρμόδιων φορέων (ΕΤΑΔ Α.Ε., Φορέας Διαχείρισης Δρυμού) ποσό ενός και ημίσεως (1,5) εκατομμυρίου ευρώ ετησίως από τα κέρδη των παιγνίων και πέραν του ποσοστού συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου σε αυτά, για χρονικό διάστημα πέντε (5) ετών από την έναρξη λειτουργίας του καζίνο στη νέα θέση. Από το ίδιο χρονικό σημείο καταργούνται οι διατάξεις της περίπτωσης β΄ της παρ. 3 και της περίπτωσης β΄ της παρ. 5 του άρθρου 3 του ν. 3139/2003.

---------------------------------------
  ► Νόμος 3139/2003 - ΦΕΚ 100/Α/30-4-2003  "Ρυθμίσεις για τα καζίνα Πάρνηθας και Κέρκυρας και άλλες διατάξεις"

Άρθρο 3
Εκσυγχρονισμός υφιστάμενων κτιριακών εγκαταστάσεων και υποδομών

[...]

3.Για τη βελτίωση της εξυπηρέτησης και της ασφάλειας της πρόσβασης στο καζίνο Πάρνηθας, στο ξενοδοχείο «Μον Παρνές» και στο ξενοδοχείο «Ξενία» επιτρέπονται:
[...]
β) Η εκτέλεση των απαιτούμενων έργων για μικρές, τοπικές διαπλατύνσεις και βελτιώσεις της οδικής χάραξης για τη βελτίωση της λειτουργικότητας και της ασφάλειας της υφιστάμενης οδικής σύνδεσης, μετά από έγκριση του αρμόδιου Δασαρχείου. Γ ια τη συντήρηση του υφιστάμενου οδικού δικτύου ο κάτοχος της άδειας λειτουργίας του Καζίνου Πάρνηθας αποδίδει από 1. 1.2003 και κάθε χρόνο εφεξής ποσό τριακοσίων χιλιάδων ευρώ στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ανατολικής Αττικής.

5.Για την ανάδειξη και προστασία του Εθνικού Δρυμού Πάρνηθας ο κάτοχος της άδειας λειτουργίας του Καζίνου Πάρνηθας υποχρεούται όπως:
[...]
β) αποδίδει, από το έτος 2003 και κάθε χρόνο εφεξής, ποσό τριακοσίων χιλιάδων (300.000) ευρώ, που αναπροσαρμόζεται ετησίως κατά 5%, στον φορέα διαχείρισης του Εθνικού Δρυμού Πάρνηθας, και μέχρι την ίδρυσή του, στο Δασαρχείο Πάρνηθας, για την αντιπυρική οργάνωση και την εκτέλεση έργων αναβάθμισης και προστασίας των οικολογικών χαρακτηριστικών και της χλωρίδας και πανίδας του Εθνικού Δρυμού. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Γεωργίας καθορίζεται ο τρόπος και η διαδικασία απόδοσης του παραπάνω ποσού, καθώς και η διάθεσή του για τους σκοπούς του προηγούμενου εδαφίου και ρυθμίζεται κάθε άλλο θέμα για την εφαρμογή της παραπάνω διάταξης. Με όμοια απόφαση μπορεί να διατίθεται ετησίως μέρος του ποσού αυτού αποκλειστικά και μόνο για την εκτέλεση έργων και εργασιών στην έκταση των περίπου 2.800 στρεμμάτων του Εθνικού Δρυμού, που ανήκουν στον Ε.Ο.Τ.

---------------------------------------
*  Λόγω ιδιομορφιών στο template, αρχικά ως αρθρογράφος αναφερόταν ο επιμελητής της ύλης αντί του συγγραφέα.

   Βλέπε και Δημόσιες συγκοινωνίες για την Πάρνηθα