Για την εύκολη ανάγνωση σε κινητά, κάντε διπλό ταπ στην περιοχή της σελίδας που σας ενδιαφέρει.

GPS για πεζοπορία στο βουνό, στο κινητό

10 Σεπ 2015    Ανανέωση Φεβρουάριος 2019  
Savvas Hiker



   Οι συσκευές GPS είναι δύο ειδών. Οι κατα κύριο λόγο για χρήση GPS, και οι λοιπές. 

    Στις "κατά κύριο λόγο" οι μορφές είναι δύο. 
   Η μία είναι τα palmtop, μικρά κομπιούτερ μεγέθους παλάμης (palm) με λειτουργικό σύστημα όπως τα κανονικά και με προσαρμοσμένη λειτουργία ως GPS. Τέτοια είναι σχεδόν όλα τα GPS για αυτοκίνητο ή μηχανή. 
   Η άλλη μορφή είναι οι συσκευές οι κατασκευασμένες εξ αρχής και αποκλειστικά για χρήση GPS, σε δύο υποκατηγορίες. Αυτές που μοιάζουν με τα κινητά τηλέφωνα παλαιού τύπου (handheld), που παρέχουν πλήρη κατάδειξη και "επαγγελματικές" λειτουργίες πλοήγησης, και οι πολύ μικρές που μοιάζουν με ρολόγια χειρός, για αυτό και φέρονται συνήθως στον καρπό.
   Υπάρχουν πιο τεχνικές και ογκώδεις συσκευές, που χρησιμοποιούνται σε έργα και ανάγκες μεγάλης ακρίβειας, αλλά δεν μας ενδιαφέρουν.

   Στις "λοιπές", περιλαμβάνονται tablets και smartphones (κινητά), και είναι αυτές που θα ασχοληθούμε εδώ.


Πως λειτουργεί το όλο πράγμα

   Η συνταγή πάει ως εξής.

   Ένα κινητό (smartphone) με όχι πολύ μεγάλη οθόνη, και με σχετικά ικανοποιητική μπαταρία. Ανάλογα τι επιπέδου διαδρομές κάνουμε στο βουνό, τι είδους βουνό, και πόσο χρόνο μένουμε στο βουνό μακριά από σημεία ενεργειακής ανανέωσης των συσκευών μας.
   Το κινητό πρέπει να έχει πλήρη λειτουργία GPS (στη συσκευή μπορεί να λέγεται "location" ή ανάλογα με την επιλεγμένη γλώσσα). Εννοώντας πλήρη λειτουργία σε δορυφορικό gps. Προσοχή σε αυτό γιατί, στο βουνό ή γενικά εκτός πόλης, δεν αρκεί το στίγμα θέσης που παίρνουν τα κινητά από τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας. 

   Ένα app (application, λογισμικό, πρόγραμμα) πλοήγησης. Είναι γνωστά και σαν GPS Navigation app (δηλ "απ" πλοήγησης) για κινητό. Το app πρέπει να είναι κατάλληλο για το λειτουργικό σύστημα της συσκευής, συνήθως Android ή iOS. 
   Τα περισσότερα από αυτά τα προγράμματα είναι κατάλληλα για τη συνηθισμένη πλοήγηση στο αυτοκίνητο, τη μηχανή, ή το ποδήλατο, όχι για πεζοπορία στο ύπαιθρο. Εδώ έχουμε δύο επιλογές, που θα δούμε αναλυτικότερα πιο κάτω. Έχουμε ένα κοινό app πλοήγησης το οποίο όμως να μπορεί να παίρνει εξωτερικά αρχεία διαδρομών τα οποία φορτώνουμε εμείς, ή έχουμε ένα app πλοήγησης κατάλληλο για πεζοπορία.

   Χάρτες των περιοχών που μας ενδιαφέρουν, σε μορφή ηλεκτρονικού αρχείου, συμβατοί με το GPS Navigation app που επιλέξαμε. Τα app περιλαμβάνουν ήδη ή προσφέρουν με επί πλέον χρέωση τους αντίστοιχους χάρτες. Το τέλειο είναι app με πεζοπορικούς χάρτες που δείχνουν το έδαφος εκτός οδών, μονοπάτια, κλπ. 

  Υπόψη ότι τα app πλοήγησης που έχουν χάρτες για μονοπάτια, βουνά, κλπ, είναι μια ακριβή υπόθεση. Δοκιμάστε στην αρχή ένα δωρεάν app με απλούς χάρτες, δηλ όπως αυτά για αυτοκίνητο, που να μπορεί να παίρνει αρχεία gpx στα οποία θα έχετε προσχεδιάσει τη διαδρομή που θέλετε ή που θα έχετε πάρει από κάπου. Στην περίπτωση αυτή, η διαδρομή προβάλλεται πάνω στον απλό χάρτη και δεν είναι άσχημη περίπτωση στα πρώτα βήματα των δραστηριοτήτων μας στο βουνό.

   Μια καλή περίπτωση για εξάσκηση χωρίς έξοδα, με την οποία κάποιος ίσως και να συνεχίσει ανάλογα το επίπεδο της δραστηριότητας, είναι το OsmAnd app του OpenStreetMap.org (βλ "Χρήσιμα"). Είναι δωρεάν app, περιλαμβάνει και χάρτες με αξιοπρεπώς επαρκή πληροφορία εκτός δρόμων, δηλαδή τα περισσότερα μονοπάτια, και δέχεται αρχεία gpx, την πιο βολική και διαδεδομένη μορφή αρχείου πλοήγησης - δηλαδή αρχείου διαδρομής και σημείων ενδιαφέροντος που σχεδιάσαμε εμείς ή κάποιος άλλος.
   Εδώ είναι ο χάρτης του OpenStreetMap που χρησιμοποιείται από το OsmAnd, για να πάρετε μια ιδέα. Αυξάνοντας τη μεγένθυση αποκαλύπτονται περισσότερες λεπτομέρειες.

   Οι διαδρομές 

  Το λογισμικό πλοήγησης συνεργάζεται με το GPS του κινητού και εμφανίζει το στίγμα μας (τη θέση μας) πάνω στο χάρτη, αυτόνομα χωρίς την ανάγκη ή τη χρήση data ("δεδομένων"). Έτσι μια διαδρομή μας:
    - είτε είναι η απλή ακολούθηση ενός μονοπατιού που βλέπουμε στο χάρτη του app πλοήγησης 
    - είτε είναι η ακολούθηση μιας προσχεδιασμένης από εμάς απευθείας πάνω στο χάρτη, συνδιάζοντας κάποια επι μέρους μονοπάτια, δρόμους, πλαγιές
    - είτε είναι η ακολούθηση μιας προσχεδιασμένης από εμάς πρώτα σε κάποιο άλλο πρόγραμμα (πχ σε pc), την οποία περάσαμε στο πρόγραμμα πλοήγησης μέσω ειδικού αρχείου, συνήθως τύπου gpx, και εμφανίστηκε πάνω στο χάρτη της οθόνης μας, ή πήραμε το αρχείο αυτόματης καταγραφής (record) από το λογισμικό πλοήγησης άλλων πεζοπόρων, που είχαν κάνει τη διαδρομή
  Όσον αφορά το τελευταίο, απαιτείται κάποια προσοχή στην ποιότητα των έτοιμων αρχείων που πήραμε από κάπου. Κάποιες φορές τυχαίνει ο χρήστης που είχε κάνει την καταγραφή του αρχείου στη διάρκεια μιας δραστηριότητας, να μην είχε σωστές ρυθμίσεις στο πρόγραμμα πλοήγησης ή στο δέκτη gps, και να έχει μεγάλες αποκλίσεις. Οι οποίες ανάλογα το έδαφος και την περιοχή μπορεί να είναι τελείως αποπροσανατολιστικές.

    Στη σελίδα "Χρήσιμα" θα βρείτε διάφορα, βοηθήματα, μετατροπείς, κλπ, που αφορούν τα κινητά για χρήση GPS.



Υπέρ

   Στα κινητά με τη χρήση του δέκτη GPS και του σχετικού app-χάρτη, σε συνθήκες πεδίου (θερμοκρασιακές αλλαγές κλπ), στα κάπως μικρής οθόνης η "συνήθης εργοστασιακή" μπαταρία (η μαμά μπαταρία που λένε) διαρκεί αρκετά παραπάνω από 12ω, ανάλογα τις άλλες παράλληλες καταναλώσεις, και μπορεί να φτάσει τις 2 ημέρες. 
   "Ανάλογα" σημαίνει οτι η ενεργειακή κατανάλωση προέρχεται ιεραρχικά από:
      1/  
την αναμμένη οθόνη
      2/  την ένταση της οθόνης
      3/  τα ενεργοποιημένα mobile data
      4/  τη λειτουργία ως κινητού τηλεφώνου
      5/  το wifi 
      6/  το auto-rotate (η αυτόματη περιστροφή της οθόνης)
      7/  το gps
      8/  διάφορα άλλα

   - Άρα, κατεβάζουμε την ένταση της οθόνης στο 40% (όμως στον ήλιο δεν θα διακρίνεται καλά), και το σημαντικότερο όλων, κλείνουμε την οθόνη κάθε φορά αφού κοιτάξουμε αυτό που θέλουμε 
   - Κλείνουμε τα "ντάτα"
   - Κλείνουμε wifi και autorotate.
   - Μπορούμε να έχουμε άλλη συσκευή για κινητή τηλεφωνία (ένα απλό ανθεκτικό κινητό), και να απενεργοποιήσουμε την αντίστοιχη λειτουργία στο smartphone. 
   Η λειτουργία του τηλεφώνου στα κινητά, άρα και η επιπλέον ενεργειακή κατανάλωση, δεν απενεργοποιείται απλά με την αφαίρεση της κάρτας. Μπορούμε να απενεργοποιήσουμε τη λειτουργία κινητής τηλεφωνίας με την ειδική επιλογή (στα περισσότερα λέγεται "Airplane mode").
   - Κάτι άλλο που εξοικονομεί την ενέργεια της μπαταρίας, με ένα πρόγραμμα πλοήγησης στο βουνό, είναι το οτι δεν το βάζουμε σε λειτουργία φωνητικών οδηγιών όπως τα gps αυτοκινήτου ("στρίψτε από'δω, πάτε από'κει"). Είναι κάτι που στις πεζοπορικές διαδρομές δεν έχει νόημα. Απλά τα έχουμε να δείχνουν αυτόματα το που είμαστε στο χάρτη, και:
       είτε να εμφανίζουν το σχεδιασμένο δρομολόγιο πάνω στο χάρτη, το οποίο τους έχουμε φορτώσει με το ειδικό αρχείο που φτιάξαμε ή μας έδωσαν άλλοι, ή έχουμε σχεδιάσει κατευθείαν στο app στην οθόνη, 
       είτε απλά κοιτάμε που βρίσκεται το στίγμα μας σε σχέση με τα μονοπάτια που ήδη περιλαμβάνει ο χάρτης

        Υπόψη, για βολικότερη και ασφαλέστερη πλοήγηση, ρυθμίζουμε το πρόγραμμα πλοήγησης ώστε να στρέφει αυτόματα ο χάρτης και να προσανατολίζεται στο βορρά, άρα σε αντιστοιχία όπως βλέπουμε το τοπίο γύρω μας, ασχέτως που "κοιτάει" το κινητό. Αυτό γίνεται με δική μας επιλογή στις ρυθμίσεις του προγράμματος πλοήγησης - δεν γίνεται με την ενεργοποίηση της αυτόματης περιστροφής της οθόνης (autorotate) στις ρυθμίσεις του κινητού.


Κατά

   Οποιαδήποτε συσκευή GPS (δηλαδή και τα κινητά) πρέπει να βρίσκεται συνέχεια σε σημείο που να έχει υποφερτή λήψη gps, κάτι που έχει σχέση και με την ποιότητα καταγραφής δρομολογίου αν την έχουμε ενεργοποιήσει. Στο κινητό το πρόβλημα είναι εντονότερο για αυτό το τοποθετούμε πχ στο μπράτσο ή στο χέρι. Μπορούμε να το τοποθετήσουμε και κάπου πάνω στο σακίδιο, ψηλά, καλύτερα κάπου πάνω στους ιμάντες εξάρτησης γιατί άλλα σημεία του σακίδιου, για τέτοια χρήση, δεν είναι βολικά ή ασφαλή.
   Στην πόλη, το πρόβλημα λήψης του σήματος GPS, λύνεται όταν έχουμε στο κινητό λήψη "mobile data (ντάτα)" δηλαδή παροχή internet από επίγειες κεραίες, κάτι που βελτιώνει αρκετά και την αξιοπιστία της πλοήγησης για οδήγηση αυτοκινήτου. Όμως στο βουνό το επίγειο σήμα χάνεται πολύ συχνά ενώ το σήμα των δορυφόρων GPS είναι πάντα επαρκές για μια πλοήγηση για πεζοπορική χρήση. Άρα είτε στο χειρισμό του κινητού ως gps, είτε στον προσχεδιασμό της διαδρομής, στο βουνό μη βασίζεστε στην παροχή mobile data/internet όπως και σε οτιδήποτε άλλο έχει να κάνει με επίγειες κεραίες.

   Δεν είναι αδιάβροχα εκτός από κάποια μοντέλα. Αδιαβροχότητα παρέχουν ορισμένες θήκες ανάρτησης.

   Ίσως ένα άλλο πρόβλημα στα κινητά είναι όταν έχουν πολύ μεγάλες οθόνες, κατά τη δική μου άποψη είναι ασύμφορες για το βουνό για διάφορους λόγους. Από την άλλη, πολύ μικρή οθόνη μπορεί να σημαίνει και μικρή εσωτερική κεραία gps ανάλογα όμως το μοντέλο και που βρίσκεται αυτή.



Διάφορα

------------
   Προσοχή, το άρθρο αφορά τη χρήση του GPS για πεζοπορία.

------------
 
   Επιλεγμένη μεγέθυνση χάρτη. Ακολουθώντας τη διαδρομή που βλέπουμε στην οθόνη, πεζοπορώντας, η καλύτερη μεγέθυνση (zoom) του χάρτη είναι όταν το τμήμα του που φαίνεται κατα μήκος της μικρότερης πλευράς της οθόνης είναι περι τα 120-150μ. Στην περίπτωση αυτή, ειδικότερα σε μέρη που πεζοπορούμε για πρώτη φορά, αποφεύγουμε κάποια λάθη στην ακολούθηση μονοπατιών και διακλαδώσεων όπως και άλλες δυσχέρειες στην αντίληψη ενός σημείου της διαδρομής. Ενώ στην περίπτωση που θέλουμε να αντιληφθούμε την εγγύς περιοχή γύρω μας, η καλύτερη μεγέθυνση του χάρτη είναι όταν στο μήκος της μικρότερης πλευράς της οθόνης φαίνονται περι τα 450-500μ.
 
------------
   Πως στέλνουμε σε κάποιον άλλο τη θέση μας μέσα από το πρόγραμμα πλοήγησης. Είναι κάτι πολύ χρήσιμο για το οποίο, και μόνο, θα άξιζε να γράψω το άρθρο αυτό. Μια φορά βοήθησε για να καταδείξουμε άμεσα τη θέση ενός τραυματία που βρήκαμε σε έρευνα, και επίσης, το έχω χρησιμοποιήσει αρκετές φορές σε ομάδες για συνεννοήσεις. Χρησιμεύει πχ για να στείλουμε σε κάποιον το σημείο από όπου ξεκινήσαμε ή θα ξεκινήσουμε την πεζοπορία, ή αφήσαμε το αυτοκίνητο, κλπ.
   Στα περισσότερα προγράμματα πλοήγησης, είτε για οδήγηση είτε πεζοπορίας, υπάρχει ειδική επιλογή με την οποία μπορούμε να στείλουμε σε ένα άλλο τηλέφωνο τις συντεταγμένες της θέσης μας, πχ στο κινητό ενός δικού μας ή μιας υπηρεσίας παροχής βοήθειας, σε μια ανάγκη ή απλά για να βρεθούμε στο ίδιο σημείο. Στην καλύτερη περίπτωση, ανάλογα το πρόγραμμα, οι συντεταγμένες στέλνονται σε μορφή που είναι άμεσα εκμεταλλεύσιμη, πχ σαν στίγμα πάνω σε χάρτη ιστοσελίδας (δηλ στέλνουμε μια απλή διεύθυνση σελίδας), χωρίς έτσι να είναι απαραίτητο ο παραλήπτης να έχει επίσης κάποιο πρόγραμμα πλοήγησης για να δεί τη θέση μας. Ψαχουλέψτε σχετικά, το πρόγραμμα που σας ενδιαφέρει, αν έχει τέτοια επιλογή. Συνήθως εμφανίζεται με κάποια παρατεταμένη πίεση στο σημείο που θέλουμε να δείξουμε στο χάρτη της οθόνης, ή στην επιλογή "share", ή στις επιλογές κάποιου πρώτου μενού.
   Πάντως, αν το πρόγραμμα δεν έχει τέτοια δυνατότητα αποστολής, θα πρέπει να έχει τουλάχιστον κάποια επιλογή με την οποία μας εμφανίζει τις συντεταγμένες μιας θέσης, ώστε έστω να τις διαβάσουμε σε κάποιον από τηλεφώνου.
   Φυσικά, για να μπορέσουμε να στείλουμε συντεταγμένες με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, θα πρέπει να είμαστε σε σημείο που υπάρχει τηλεφωνικό σήμα.
   Σημείωση. Πριν την αποστολή ή την απλή εκφώνηση των συντεταγμένων, βεβαιωνόμαστε ότι αυτές αφορούν το σημείο της θέσης μας, ή τέλοσπαντων της θέσης που θέλουμε να δείξουμε, και όχι κάποιο άλλο σημείο στο χάρτη.
 
------------
    Οι χάρτες του προγράμματος. Τα προγράμματα πλοήγησης, αρχικά στην εγκατάσταση τους, δεν περιέχουν τον χάρτη της περιοχής που μας ενδιαφέρει, και πρέπει εμείς μπαίνοντας στις ρυθμίσεις του προγράμματος να ορίσουμε το "κατέβασμα" του σχετικού χάρτη. Συνήθως μιας ολόκληρης χώρας ή σπανιότερα μιας περιοχής πχ όσο είναι η έκταση ενός νομού. Μέχρι να γίνει αυτό, τα περισσότερα κατεβάζουν αυτομάτως από μόνα τους απλές εικόνες (tiles), που μοιάζουν με χάρτη, σχετικές με την περιοχή που βρισκόμαστε. Οι οποίες παραμένουν μόνο όσο κοιτάμε στην οθόνη τη συγκεκριμένη περιοχή ή μόνο για όσο έχουμε ενεργοποιημένο το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Κάτι που δημιουργεί προβλήματα όταν βρεθούμε εκτός δικτύου, όπως και διάφορα άλλα γενικότερα.
   Στις ρυθμίσεις του προγράμματος, επίσης, ορίζουμε και το αποθηκευτικό μέσο του κινητού μας στο οποίο θέλουμε να αποθηκεύει τους χάρτες που κατεβάζουμε. Στα μικρής χωρητικότητας κινητά, φυσικά, μας συμφέρει το ορισμένο αποθηκευτικό μέσο να είναι η εξωτερική κάρτα αποθήκευσης. Ενδεικτικά, ο όγκος ενός οδικού χάρτη με αξιοπρεπείς λεπτομέρειες, μιας χώρας σαν την Ελλάδα, θα είναι 200-300mb, ενώ αν περιλαμβάνει και πεζοπορικά στοιχεία ο όγκος θα είναι μεγαλύτερος.

------------
   Προσανατολισμός του χάρτη. Υπόψη, για βολικότερη και ασφαλέστερη πλοήγηση, ρυθμίζουμε το πρόγραμμα πλοήγησης (δηλ όχι την οθόνη του κινητού) ώστε να στρέφει αυτόματα ο χάρτης και να προσανατολίζεται στο βορρά, ασχέτως που "κοιτάει" το κινητό.  

  ------------
   Το "κλείδωμα" του σήματος. "Κλείδωμα" είναι η αρχική διαδικασία που κάνει το gps αυτόματα, και μπορεί κάποιες σπάνιες φορές να χρειαστεί έως και 5 λεπτά, ανάλογα το σημείο που στεκόμαστε και ανάλογα τις δυνατότητες gps της συσκευής.
   Τυπικά, σύμφωνα με τη θεωρία, αν υπάρχει λήψη από τουλάχιστον 3 δορυφόρους το στίγμα θεωρείται αξιόπιστο. Στην πράξη, το κινητό αρχικά θα προσπαθήσει πρώτα να βρεί σήμα από 8-10 δορυφόρους και μετά θα "αποφασίσει" ότι έχει ένα αξιόπιστο στίγμα θέσης για "κλείδωμα".

   Το αρχικό κλείδωμα σήματος, το οποίο κάποιες φορές ίσως επαναληφθεί και στη διάρκεια μιας διαδρομής, επιταχύνεται είτε από ένα κινητό με αυξημένες δυνατότητες δορυφορικού gps, είτε αν είναι ενεργοποιημένη στο κινητό η λήψη δεδομένων από επίγειες κεραίες ( δηλ τα "data"). Όμως όπως είπαμε πριν, στο βουνό το σήμα πλοήγησης από επίγειες κεραίες δεν είναι αξιόπιστο γιατί χάνεται συχνά, ή δεν υπάρχει, ή δεν το έχουμε σε κρίσιμα σημεία.
   Μια καλή ιδέα για επιτάχυνση του αρχικού κλειδώματος είναι να ανοίξουμε προσωρινά το wifi με ενεργοποιημένη την οθόνη και με ενεργοποιημένο to πρόγραμμα navigation (πλοήγησης) πριν αναχωρήσουμε στο βουνό από κάποιο κατάλυμα που έχει internet, πχ σε ένα καταφύγιο, ή τα "mobile data" εφόσον έχουμε τέτοια δυνατότητα, σε κάποιο σημείο που έχουμε ακόμη σήμα κινητής.

------------
   Αν παρόλαυτα το GPS της συσκευής καθυστερεί πολύ να "κλειδώσει" σήμα, και εφόσον αυτό δεν οφείλεται σε εμπόδια του περιβάλλοντος ή εξαιρετικά δυσμενείς καιρικές συνθήκες, δοκιμάζουμε την εξής διαδικασία :
  - Ενεργοποιούμε το "Airplane mode", και ελέγχουμε ότι είναι κλειστές όλες οι συνδέσεις, πχ wi-fi και bluetooth. Προσοχή, όσο είναι ενεργό το "Airplane mode" είναι ανενεργές οι τηλεφωνικές δυνατότητες του κινητού.
  - Ενεργοποιούμε το GPS του κινητού. H επιλογή ενεργοποίησης στη συσκευή μπορεί να λέγεται "GPS", ή το πιθανότερο "location", ή ανάλογα με την επιλεγμένη γλώσσα στο κινητό.
  - Επανεκκινούμε το κινητό.
  - Ανοίγουμε ή τρέχουμε, όποια λέξη προτιμάτε, το Navigation app (πρόγραμμα πλοήγησης) που χρησιμοποιoύμε.

------------
   Στον ουρανό υπάρχουν, μέχρι στιγμής, τέσσερα διαφορετικά συστήματα (πλέγματα) δορυφόρων πλοήγησης. Με πόσα από αυτά είναι συμβατή η συσκευή μας;
   Έχει καθιερωθεί να ονομάζουμε ως GPS συνολικά τη σχετική λειτουργία, αλλά στην ουσία αναφέρεται στη λήψη σήματος από το αμερικανικό σύστημα δορυφόρων ("Global Positioning System") που ήταν το πρώτο. Άρα η επιπλέον (όχι μόνο) συμβατότητα για λήψη από το ρωσικό σύστημα δορυφόρων Glonass, ή το κινεζικό BeiDou (BDS), ή το Ευρωπαϊκό Galileo, ή η συμβατότητα με όλα μαζί, είναι στα επιθυμητά χαρακτηριστικά της συσκευής. Έτσι, με όσο περισσότερα συστήματα δορυφόρων είναι συμβατή η συσκευή μας (καταρχήν οπωσδήποτε συμβατή με το αμερικανικό GPS) τόσο πιο γρήγορα θα "κλειδώνει" το στίγμα, και επίσης, θα είναι ακριβέστερο σε μεγαλύτερο κομμάτι της διαδρομής.

------------
   Ρύθμιση της πυξίδας του κινητού. Όταν το κινητό είναι καινούριο ή όταν έχει περάσει καιρός που δεν χρησιμοποιήθηκε ως gps ή για μελέτη χάρτη, μερικές φορές καταλαβαίνουμε ότι "κάτι δεν πάει καλά" με την εσωτερική του πυξίδα. Στην περίπτωση αυτή, η πυξίδα χρειάζεται επαναφορά ή ρύθμιση (calibration), όποια λέξη προτιμάτε.
   Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για αυτό, ερευνώντας στο ίντερνετ θα τους βρείτε, παρακάτω προτείνω δύο που χρησιμοποιώ.

  - Κρατάμε το κινητό οριζόντιο σαν πιάτο ενώ είναι σε λειτουργία, με ενεργοποιημένη την οθόνη και με ενεργοποιημένο κάποιο πρόγραμμα navigation (πλοήγησης), και το στρέφουμε ρυθμικά δεξιά αριστερά 2-3 φορές.
  - Στη συνέχεια το πλαγιάζουμε 2-3 φορές δεξιά αριστερά.
  - Τέλος, πάντα οριζόντιο, το παίζουμε σαν τραμπάλα άλλες 2-3 φορές στην κατεύθυνση "πόδια-κεφάλι" του κινητού.
  - Αν μετά τα παραπάνω δεν δούμε άμεση βελτίωση της πυξίδας (ή του προσανατολισμού του χάρτη στο πρόγραμμα πλοήγησης), κλείνουμε το πρόγραμμα (app) της πυξίδας ή της πλοήγησης, και το ανοίγουμε πάλι.

   Σε κάποιες περιπτώσεις για την επαναφορά της πυξίδας αρκεί αυτή η απλή κίνηση. Υπόψη, όταν κάνουμε την κίνηση "σε σχήμα 8" έχουμε ενεργοποιημένη την οθόνη και επίσης ενεργοποιημένο και ορατό οποιοδήποτε πρόγραμμα πυξίδας ή πρόγραμμα navigation (πλοήγησης).

  ------------
   Το κινητό και η σκόνη της εξοχής. Οποιαδήποτε ηλεκτρονική συσκευή έχει οπές για καλώδια κλπ, χρειάζεται στα σημεία αυτά περιοδικό καθάρισμα με δυνατό πεπιεσμένο αέρα (υπάρχουν τέτοια σπρέι) πχ μια φορά στους έξη μήνες ή κάθε χρόνο. Πολύ περισσότερο αν χρησιμοποιείται σε συνθήκες βουνού. Πχ αν παρατηρηθεί ότι δεν φορτίζει, καλό είναι πριν υποθέσουμε οτι ίσως χάλασε το σύστημα φόρτισης, να καθαρίσουμε την υποδοχή φόρτισης της συσκευής (συνήθως του USB) με πεπιεσμένο αέρα και ίσως με μεγάλη προσοχή με ένα πλαστικό ή ξύλινο αντικείμενο, ας πούμε μια μαλακή οδοντογλυφίδα.

------------
   Προστασία της οθόνης. Είναι αδιανόητη η συστηματική χρήση κινητού, στο βουνό, χωρίς είτε την ειδική ζελατίνα είτε το ειδικό "τζαμάκι" προστασίας της οθόνης.

------------
   Προστασία του σώματος του κινητού. Το καλύτερο υλικό για θήκη προστασίας στο βουνό, από κρούσεις, είναι το TPU (είδος σιλικόνης). Όταν μια θήκη είναι από TPU ο κατασκευαστής το αναφέρει πάντα (γιατί τον συμφέρει).
   Όμως αν το κινητό φέρεται σε ειδική θήκη ανάρτησης, πχ σαν αυτές για το μπράτσο ή τον καρπό που είναι από ύφασμα ή ζελατίνα ή διχτάκι, συνήθως δεν χρειάζεται άλλη επιπλέον θήκη.

------------
   Αδιαβροχότητα. Στο canyoning, τη σπηλαιολογία, την εντατική πεζοπορία και τις αναβάσεις, και οτιδήποτε άλλο σχετικό με έντονη και συστηματική έκθεση, καλό είναι πέραν των χαρακτηριστικών αντοχής μιας συσκευής (που είναι επίσης επιθυμητά) να υπάρχει μια αδιάβροχη θήκη (ειδικό πλαστικό σακουλάκι με διπλό ή τριπλό ζίπερ) έστω σαν "καταφύγιο" της συσκευής για όποτε χρειάζεται.
   Υπάρχουν και μοντέλα κινητών με ειδικές αντοχές, αλλά ενδεχομένως να μη συμφέρουν σαν επιπλέον αγορά, και σίγουρα σε αυτές τις χρήσεις υπάρχουν συνθήκες όπου η συσκευή πρέπει να προστατευθεί έτσι και αλλιώς.

Στην αγορά

Συγκεντρωτικά στην αγορά, για το στήσιμο του "πακέτου" GPS-κινητό, μας ενδιαφέρουν:

   Συσκευή
     - Τιμή της συσκευής αξιολογούμενη για τη χρήση που θέλουμε.
     - Ρίσκο απώλειας ή καταστροφής της συγκεκριμένης συσκευής στις συνθήκες χρήσης.
     - Βολικότητα του μεγέθους της οθόνης σχετικά με τις συνθήκες.
     - Βολικότητα του σχήματος της συσκευής. Μπορούμε να την κρατάμε χωρίς να μας γλυστρήσει εύκολα;
     - Η διαφαινόμενη ευπάθεια της συγκεκριμένης συσκευής, όσον αφορά κουμπιά, οπές, υποδοχές, τη θέση όλων αυτών στο σώμα της συσκευής, κλπ.
     - Διάρκεια μπαταρίας.
     - Δορυφορικό GPS, και η πληρότητα στις προδιαγραφές του GPS. Επίσης, η επιπλέον (όχι μόνο) συμβατότητα με το ρωσικό σύστημα δορυφόρων Glonass, ή και επιπλέον με το κινέζικο BeiDou (BDS), ή και επιπλέον με το ευρωπαϊκό Ευρωπαϊκό Galileo, ή ακόμη καλύτερα με όλα, είναι στα πολύ θετικά χαρακτηριστικά.
     - Σχόλια χρηστών για το GPS αυτής της συσκευής.
     - Διαθέσιμες θήκες προστασίας (το υλικό προτείνεται να είναι σιλικόνη TPU), ή θήκες ανάρτησης στο σημείο που θέλουμε.
     - Διαθέσιμη προστασία οθόνης, είτε με ζελατίνα είτε με "τζαμάκι".

   Λογισμικό
     - Διαθέσιμα στην αγορά app για το gps (δωρεάν ή με χρέωση) συμβατά με το λειτουργικό σύστημα της συσκευής - iOs, Android, mobile Windows, κλπ.
     - Σχόλια χρηστών για το λογισμικό gps (app), και, τους χάρτες με τους οποίους συνεργάζεται.
     - Καταλληλότητα των χαρτών για την υπόψη δραστηριότητα.
     - Ευκολία (1) φόρτωσης, (2) συμβατότητας, και (3) πληθώρας διαθέσιμων αρχείων διαδρομών - τα συνηθέστερα είναι τα τύπου gpx - από τρίτους ή που προετοιμάσαμε εμείς έξω από το λογισμικό.
     - Ευκολία σχεδιασμού διαδρομών από το χρήστη στο πεδίο, χρησιμοποιώντας το λογισμικό στη συσκευή.
     - Δυνατότητα αποστολής των συντεταγμένων, της θέσης μας ή κάποιου σημείου, ή έστω της εμφάνισης τους στην οθόνη ώστε να τις διαβάσουμε.
     - Τιμή του λογισμικού (ή δωρεάν).
     - Τιμή των χαρτών (ή δωρεάν).
     - Το είδος της παρεχόμενης ανανέωσης των χαρτών από την εταιρεία, στο μέλλον. Δηλαδή ποιότητα, συχνότητα, και έξοδα για τον χρήστη.


______
 
   Χάρτης και πυξίδα

   Samsung Galaxy XCover 3, δοκιμή πραγματικών συνθηκών 
 

Παρνηθα, πεζοπορια, ορειβασια, σκι, διασωση, φαραγγοδιασχιση, αναρριχηση, ποδηλασια, ποδηλατο, περπατημα, τρεξιμο, πορεια, διαδρομη, χαρτης, gps, πλοηγηση, δωρεαν, εντοπισμος, καταδειξη, αναγκη, επιβιωση, θεση, στιγμα, εντοπισμος, ευκολα, ευκολη, αποστολη, συντεταγμενων, συντεταγμενες, δορυφορος, δορυφορικο, σημα, χωρις, ντατα, data, ανεξαρτησια, gps, glonass, beidou, galileo, smartphone, app, maps, trail, path, βουνο, πεζοπορια, ορειβασια, αναρριχηση, διασωση, σπηλαιολογια, φαραγγοδιασχιση, ποδηλασια, ορεινο, τρεξιμο, πορεια, διαδρομη, μονοπατι, δρομος, χαρτης, διασχιση, κινητο, τηλεφωνο, λογισμικο, πως, gpx, συντεταγμενες, βορρας, πυξιδα, προγραμμα, προσανατολισμος

6 comments:

  1. Για το OpenStreetMaps, κοίτα και το http://www.opentopomap.org/
    Χρησιμοποιεί τα δεδομένα του OSM, αλλά τα μορφοποιεί με τρόπο αρκετά πιο βολικό για τέτοια χρήση (με ισοϋψείς κλπ)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Το opentopomap.org είναι το καλύτερο στην οπτική αντίληψη της μορφολογίας του εδάφους, από όσα έχω δει. Όμως, δεν του έχουν περάσει ακόμη πολλά από τα "σημεία ενδιαφέροντος". Εδώ ο τομέας της Πάρνηθας, για όσους θέλουν να καταχωρήσουν το λινκ.

      Ίδια περίπτωση είναι το wanderreitkarte.de, που έχω στα "Χρήσιμα" (βλ. στην μπάρα του blog), με λιγότερο καλή οπτική της μορφολογίας, αλλά με την πληρέστερη λεπτομέρεια "σημείων ενδιαφέροντος", πάντα μιλώντας για όσα έχω δει. Εδώ ο τομέας της Πάρνηθας.

      Υπόψη.
      Όλα αυτά βασίζονται στο υπόβαθρο του openstreetmap.org (το συμβουλεύομαι συχνά), με καταπληκτική δουλειά από ενεργούς εθελοντές από όλο τον κόσμο. Όμως έχω βρεί αρκετά μονοπάτια, από τα μικρότερης συχνότητας διέλευσης, να είναι αποτυπωμένα στη χάραξη που είχαν σε πολύ παλιούς χάρτες και πλέον δεν ισχύουν. Από την άλλη, ο αντίποδας, δηλαδή οι εμπορικοί πεζοπορικοί χάρτες, περιλαμβάνουν και αυτοί μικρότερης συχνότητας μονοπάτια που είναι μεν τα σωστά ως προς τη χάραξη αλλά έχουν πλέον κλείσει, δηλαδή υπάρχει και σε αυτούς κάποιο θέμα "συντήρησης" του χάρτη.

      Delete
    2. Update
      Το opentopomap.org έγινε πιο λειτουργικό, πάντα με εμφανέστερο ανάγλυφο από τους άλλους χάρτες. Με τσεκ, πάνω δεξιά στις επιλογές, στο "Lonvia Wanderrouten" εμφανίζονται και τα χρώματα των μονοπατιών/διαδρομών. Υπόψη, η διεύθυνση του τώρα τροποποιήθηκε σε "https". Tο προτείνω πλέον και στα "Χρήσιμα".
      OpenTopoMap Πάρνηθα

      Το Wander εμπλουτίστηκε και αυτό με χρώματα μονοπατιών.
      Wanderreitkarte Πάρνηθα

      Delete
  2. Μια καλή προσθήκη θα ήταν να αναφέρετε και για το 'κλείδωμα' του gps. Πολύ καλό μπλογκ!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Καλή ιδέα Νάσο.
      Bασικά το άρθρο ξεκίνησε για μερικά πράγματα στη χρήση του smartphone ως gps στο βουνό αλλά, όπως και άλλα τεχνικής φύσης άρθρα εδώ, με διάφορες προσθήκες εξελίσεται σε κανονική αναφορά στο θέμα. Το σημειώνω για μια από τις επόμενες ημέρες. Ευχαριστώ.

      Delete
    2. Προστέθηκε σχετική παράγραφος.

      Delete