[ 3Φεβ 11:30 ]  Κακοκαιρία στην Πάρνηθα από Κυριακή 5 Φεβ

Περίοδος:  από ξημερώματα Κυριακής και όλη την εβδομάδα.
Κορυφαία ημέρα:  Κυριακή 5 Φεβ

[ ενημέρωση 5Φεβ 13:30 ]
Μέχρι στιγμής, η ακρίβεια πρόγνωσης είναι μέτρια.
→ Στοιχεία ανέμων περιόδου (χλμ/ω) :  Εντάσεις 13 - 77. Ριπές 63 - 106.
→ Ατμοσφ.κατακρήμνιση περιόδου :  Χιονοπτώσεις σε όλα τα υψόμετρα. Εκτίμηση ύψους νέου χιονιού εβδομάδας, από 70εκ μέχρι 170εκ ανάλογα την περιοχή.
→ Αισθητή θερμοκρασία περιόδου :  -4°C έως -20°C ανάλογα τον άνεμο και την ώρα.

Το κρίσιμο στοιχείο θα είναι η μεγάλη ένταση ανέμου με ριπές μεγάλης έντασης (Κυρ-Δευ-Πεμ), που θα μετατρέπει τη χιονόπτωση σε χιονοθύελλα, σε συνθήκες παγοποίησης. Προσοχή, επίσης, σε πτώσεις δέντρων και βράχων. Βλ και χάρτης καιρού σημείων.

Σακίδιο

                                            27 Μαι 2015    Ανανέωση Αύγουστος 2020  
Savvas Hiker


  Το σακίδιο μπορεί και να μην είναι σακίδιο, μπορεί να είναι τεράστιες φαρδιές τσέπες, ή μπορούμε ακόμη και να κρατάμε τα πράγματα στα χέρια. 
  Μπορούμε να είμαστε νίντζα χωρίς εξοπλισμό και Ινδοί γκουρού που τα καταφέρνουν ξυπόλητοι με ένα πουκάμισο και ένα παντελόνι, χωρίς τροφή και νερό.

  Ανάγκες  

  Το θέμα αρχίζει από τη στιγμή που χρειαζόμαστε : 
    - Τροφή
    - Νερό
    - Εξοπλισμό
    - Βοηθήματα
    - Διάφορα "μήπως και"
    - Τα χέρια μας ελεύθερα
    - Αποφυγή προβλημάτων από την πολύωρη ή συχνή καταπόνηση του σώματος σε λάθος στάσεις όταν μεταφέρουμε φορτίο
    - Τη βέλτιστη άνεση και εξοικονόμηση ενέργειας μεταφέροντας ή ικανοποιώντας όλα τα παραπάνω


Περιεχόμενα
Για συγκεκριμένη ενότητα κάνετε κλικ επάνω της





Φερόμενο Βάρος

  Ποιό είναι το σημείο που το φορτίο αρχίζει να θεωρείται βαρύ; Η δική μου εμπειρία και παρατήρηση λέει πως το πρώτο "κατώφλι" είναι όταν συνολικά ότι έχουμε πάνω μας ζυγίζει τουλάχιστον το 10% του σωματικού μας βάρους. 
  Δηλαδή ότι προκύπτει αν γδυθώ τελείως και βάλω σε μια ζυγαριά ότι κουβαλάω, παπούτσια, ρούχα, διάφορα συμπράγκαλα, σακίδιο με τα περιεχόμενα, τα πάντα. Όταν αυτό που προκύπτει είναι ίσο ή μεγαλύτερο από το 10% του σωματικού μου βάρους, αρχίζω να μιλώ για "βάρος". 


  Οι υποδιαιρέσεις είναι το μισό, δηλαδή ένα επιπλέον 5% κάθε φορά.
  Αν λοιπόν γυμνός ζυγίζω 100κ, η αίσθηση του σημαντικού φερόμενου βάρους αρχίζει να εμφανίζεται στα 10κ, με τις ατομικές μου υποδιαιρέσεις στα 15κ, στα 20κ, στα 25κ, κοκ. 

  Η παραπάνω εμπειρική κλίμακα υπολογισμού δίνει ένα μέτρο σύγκρισης και αποφάσεων για τις δυνατότητες του σακιδίου που απαιτείται ανά περίπτωση και δραστηριότητα, το είδος των υποδημάτων που χρειάζεται ανάλογα το φορτίο, και τις απαιτήσεις της σκοπούμενης διαδρομής. 

  Ας πούμε, αν κάποιος σε ημερήσια διαδρομή όχι ιδιαίτερα εξειδικευμένη στις απαιτήσεις εξοπλισμού, διαπιστώνει συνολικό φερόμενο βάρος πάνω από το 10% (το 10% είναι ήδη υψηλό για την υπόψη δραστηριότητα), τότε πρέπει να επανεξετάσει τι δεν οργανώνει σωστά.


Μεγέθη και χωρητικότητες

  Δεν φέρεται όλο αυτό το βάρος στο σακίδιο. Στο σακίδιο φέρονται περίπου τα 2/3 από ένα μικρό φερόμενο βάρος έως τα 4/5 όσο το φερόμενο βάρος ανεβαίνει. 
  Από την άλλη, αυτό που φέρεται στο σακίδιο μπορεί να είναι 1 ράβδος από μολύβι ή 1 σακί με βαμβάκι ίδιου βάρους. Έτσι για να έχουμε μια εύκολη διασυνεννόηση, δεν κατηγοριοποιούμε τα σακίδια με τη δυνατότητα βάρους, αλλά όγκου σε λίτρα (lt ή λτ).


  Συνήθως όσα σακίδια είναι 20λτ-30λτ και κάτω, τα λέμε ημερήσια (day-packs), ενώ τα πιο μεγάλα υποτίθεται είναι για πολυήμερες εξορμήσεις. Αυτά πιο πολύ για τις κατηγορίες όγκου στη συνεννόηση, κατά τα άλλα, μπορεί να φέρεται οποιοδήποτε σακίδιο θεωρούμε εμείς κατάλληλο για τη δραστηριότητα.


Εξωτερικές τσέπες - αναρτήσεις - δυνατότητες


  Αυτές εξυπηρετούν τρείς βασικές ανάγκες
    - Άνετη πρόσβαση στα άμεσα ή συχνά χρειαζούμενα αντικείμενα
    - Μεταφορά εξοπλισμού άμεσης πρόσβασης ή ακατάλληλου να έρθει σε επαφή με το περιεχόμενο του σακίδιου, ή, αντικειμένων με "περίεργες" διαστάσεις ή όγκο που δεν βολεύουν για τοποθέτηση μέσα στο σακίδιο
    - Ομαλή μετάβαση σε μεγαλύτερο μέγεθος σακιδίου

  Το τελευταίο θέλει να πει οτι δεν μπορούμε να έχουμε ένα διαφορετικό σακίδιο πχ για κάθε 5λτ επιπλέον διαφορά. Έτσι οι εξωτερικές αναρτήσεις και τσέπες εκτός από τις άλλες ανάγκες καλύπτουν και την ομαλή μετάβαση σε ένα αρκετά πιο μεγάλο σακίδιο πχ από τα 20λτ στα 40λτ, αντί σε κάποιο ενδιάμεσου όγκου. 

Αναγκαίες εξωτερικές τσέπες και αναρτήσεις

  Για:
    - Δοχεία νερού ή άλλων υγρών
    - Μικρά εργαλεία (πχ σουγιάς, σφυρίχτρα, φακός, κορδονέτα)
    - Εξοπλισμό (πχ χάρτες, μπατόν, κραμπόν, πιολέ, σετάκια-λανιέρες-καραμπίνερ, σχοινιά)


  Οι τσέπες μπορεί να είναι οι συνήθεις, με φερμουάρ ή χωρίς. 
  Οι χωρίς φερμουάρ πρέπει να είναι οριζόντιου ανοίγματος για να μην πέφτει εύκολα το περιεχόμενο, εκτός ειδικών θυλάκων για οριζόντια εξειδικευμένη τοποθέτηση συγκεκριμένων πραγμάτων. 
  Οι τσέπες μπορεί να είναι από ύφασμα, ή διαφανές νάυλον, ή δίχτυ.

  Επίσης, όσον αφορά τις εξωτερικές τσέπες, στα μεγάλα σακίδια το καπάκι (ή κεφαλάρι) δηλαδή το κλείσιμο στην κορυφή του σακίδιου μπορεί να είναι ένα ολόκληρο τσαντάκι, με πάνω διαμέρισμα για πιο ογκώδη μικρά αντικείμενα άμεσης ζήτησης, πχ πρόγευμα, γυαλιά, μικρό φαρμακείο, κλπ, και με κάτω διαμέρισμα για λιγότερο ογκώδη αντικείμενα, πχ χρήματα, χαρτιά, κλπ. Σε μερικά μεγάλα σακίδια το κεφαλάρι μπορεί και να αποσπάται, και αποτελεί έτσι ένα αυτόνομο τσαντάκι "εξόρμησης" ή "κορυφής" αφήνοντας κάπου το κυρίως σακίδιο.

  Ένα κόλπο, για να έχουμε μια επιπλέον τσέπη με αντικείμενα άμεσης πρόσβασης ή ειδικής χρησιμότητας, είναι να φοράμε και ένα ξεχωριστό τσαντάκι μέσης, εφόσον δεν πέφτει πολύ χαμηλά ενοχλώντας τη βάδιση πχ σε απαιτητικές αναβάσεις, ή εφόσον δεν φοριέται σε υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος αναλογικά με τη δραστηριότητα.
  Σε κάποιες περιπτώσεις, το τσαντάκι μπορεί και να υποκαταστήσει την έλλειψη διαμερίσματος στο καπάκι, και μάλιστα ενός καπακιού αποσπώμενου, όταν αυτό είναι επιθυμητό αλλά δεν έχει τέτοιο το σακίδιο, ειδικά τα μικρά σακίδια. 
  Το τσαντάκι μέσης, επίσης, είναι μια λύση όταν θέλουμε ένα σακίδιο με τσέπες στη ζώνη μέσης αλλά δεν μας ικανοποιεί η συνήθης χωρητικότητα τους σε όσα σακίδια έχουν τέτοιες.


Οι αναρτήσεις μπορεί να είναι (1) άγκιστρα ή κρίκοι, (2) πλέγμα, (3) ιμάντες.

(1)
  Τα άγκιστρα και οι κρίκοι μπορεί να βρίσκονται σε διάφορα σημεία, πχ επάνω στους ιμάντες εξάρτησης. Χρησιμεύουν για βαριές αναρτήσεις, ή διασύνδεση μεταξύ τους δύο ή περισσότερων σακιδίων σαν ενιαίο φορτίο.
  Στην ίδια κατηγορία ανήκουν και οι σταθερές "θηλιές", φτιαγμένες από ιμάντα. Χρησιμεύουν για ανάρτηση πιολέ/μπατόν ή/και στη σταθερή πρόσδεση του σακίδιου σε κάποιο μέσο μεταφοράς. Μια από αυτές τις σταθερές θηλιές, σε όλα τα σακίδια, χρησιμεύει και σαν χειρολαβή μεταφοράς και κρεμάσματος.

(2)
  Τα πλέγματα τις περισσότερες φορές φέρουν κάποια κεντρική διάταξη σφιξίματος, πχ το γνωστό κουμπί σφιξίματος με το ελατήριο. Αν χαλάσει το ελατήριο μπορούμε να "μαζεύουμε τα μπόσικα" κάνοντας μια λυόμενη θηλιά στο περισσευούμενο κορδονέτο.

  Το πλέγμα*, συνήθως από ελαστικό κορδονέτο, είναι δύο ειδών.  

  Το πλέγμα σύσφιξης είναι καταρχήν για να συσφίγγουμε τον όγκο του ίδιου του σακίδιου (γίνεται καλύτερα αν ξαπλώσουμε το σακίδιο οριζόντια). Στο πλέγμα σύσφιξης, επίσης, μπορούμε να συσφίξουμε ή να εισχωρήσουμε διάφορα πράγματα, όπως κράνος ή ρούχα. Το πλέγμα σύσφιξης δεν είναι βολικό για αγκιστρώσεις αντικειμένων σε αυτό


  Το πλέγμα ανάρτησης, που επίσης λειτουργεί σαν σύσφιξης, ως πλέγμα είναι πιο πυκνό και συνεκτικό και μας δίνει τη δυνατότητα να κρεμάσουμε επάνω πράγματα διαφόρων μεγεθών και να τα αγκιστρώνουμε για ευστάθεια σε περισσότερα από ένα σημεία. Στο πλέγμα ανάρτησης, πάλι μπορούμε να εισχωρήσουμε αντικείμενα αλλά όταν έχουν λεπτό όγκο και σχήμα. 
  Η αγκίστρωση γίνεται είτε με μινιμπίνερς και καραμπίνερς, είτε με έξτρα κορδονέτο γενικής χρήσης, είτε με τρόπους που παρέχει το ίδιο το αντικείμενο πχ ένα παπούτσι από τα κορδόνια του.

  * Υπάρχει και δίχτυ, σαν ξεχωριστό κομμάτι, ειδικό που δεν κόβεται και χρησιμοποιείται για το πλήρες "ντύσιμο" ενός μεγάλου σακιδίου για λόγους ασφαλείας όταν αφήνεται σε δημόσιο χώρο και κλειδώνεται κάπου σε ένα σταθερό σημείο. Το δίχτυ χρησιμοποιείται και για το συνολικό πακετάρισμα του σακιδίου σε ταξίδι με αγκιστρωμένα ή δεμένα από πάνω άλλα πράγματα και φτιάχνοντας έτσι ένα συνολικό σωρό συμπαγούς μεταφοράς.

(3)
  Οι ιμάντες, συγκρατούν συσφίγγοντας διάφορα εξαρτήματα, συνήθως επιμήκη, μόνα τους ή όλα μαζί σε "μάτσο" πχ μπανέλες σκηνής, στρώμα (sleeping pad), κλπ. Η θέση ανάρτησης στους ιμάντες μπορεί να είναι οριζόντια στο πάνω μέρος του σακιδίου, στο κάτω μέρος, ή κατακόρυφη στα πλάγια. 
  Τα ορειβατικά σακίδια έχουν και ιμάντες για μπατόν και πιολέ. Συνήθως, ένα σετ για σακίδια κάτω από τα 20λτ ή δύο σετ στα μεγαλύτερα. Το σετ ιμάντα για μπατόν ή πιολέ περιλαμβάνει μια θηλιά στο κατώτερο μέρος της όψης του σακίδιου και ένα αντίστοιχο ιμάντα ή κορδόνι ή σημείο δεσίματος πιο ψηλά, προς το κεφαλάρι. 




Ιμάντες συρρίκνωσης
 

  Αυτοί είναι στα πλάγια, ένας ή περισσότεροι. Αφού γεμιστεί το σακίδιο συσφίγγονται, όπως και τα πλέγματα που είπαμε πιο πάνω. Για να :
    - συγκρατείται το περιεχόμενο χωρίς εσωτερικές μετακινήσεις, και ταλαντώσεις του σακίδιου (κρίσιμο σε μετακινήσεις με ταχύτητα ή δύσκολα δρομολόγια)
    - περιορίζεται ο ελεύθερος όγκος δίνοντας ένα πιο βολικό συμπαγές σχήμα
    - παρέχεται μια πιο σταθερή εξωτερική επιφάνεια για αναρτήσεις ή αποφυγή σκαλωμάτων στο περιβάλλον.


Το εξωτερικό ύφασμα του σακιδίου

  Πρέπει να είναι σαφώς εξαιρετικά ανθεκτικό, αλλά και με ιδιότητες Ripstop (περιορισμού της συνέχειας των σκισιμάτων).
  Ανάλογα τη χρήση πρέπει να είναι λείο ή τραχύ. 


  Το τραχύ χρειάζεται σε ολισθηρά περιβάλλοντα, όπως ο πάγος ή το χιόνι, για να μην αναπτύσσει άμεσα μεγάλες ταχύτητες όταν πέσει κάπου, ή ακόμη και όταν φοριέται και πέσει ο χρήστης, περίπτωση στην οποία συμμετέχει η ολισθηρότητα ή μη και των ρούχων ή των υπολοίπων πραγμάτων που φορά.



Πλάτη

  Η πλάτη του σακίδιου είναι σημαντική σε τέσσερα πράγματα. 
    - Στο είδος της τριβής, 
    - στον αερισμό, 
    - στην κατανομή του φορτίου, και 
    - τη διασπορά των σημείων πίεσης στην πλάτη μας.

  Τα παραπάνω εξυπηρετούνται με έναν από δύο τρόπους:

  Με το υλικό επαφής. Το σωστό υλικό βελτιώνει τον αερισμό της πλάτης, βελτιώνει τη διασπορά του φορτίου άρα μειώνει την πίεση της επαφής, και επιπλέον έτσι διευκολύνεται ακόμη και το στέγνωμα αν βραχεί το σακίδιο. Επίσης, έχει σημασία ακόμη και η ραφή και η συναρμογή των κομματιών του υλικού της πλάτης με τρόπο που ευνοούν ακόμη περισσότερο τον αερισμό και τη μειωμένη τριβή.
  Υπόψη ότι υπάρχουν είδη υλικών για πλάτες σακιδίων, όπως είναι τα αφρώδη ή τα συμπαγή υλικά, που δεν εξυπηρετούν στα σπορ με έντονη σωματική δραστηριότητα. Επίσης, υπάρχουν φθηνά υλικά που μιμούνται μόνο οπτικά το σωστό υλικό ενώ δεν έχουν το σωστό αποτέλεσμα.

  Με την απόσταση μεταξύ της πλάτης του σακίδιου και της πλάτης του χρήστη. Κατασκευαστικά, γίνεται με μερικό σκελετό (πχ στα κυρτής πλάτης), ή με πλήρη σκελετό, που βρίσκουμε περισσότερο σε παλιά σακίδια ή σε κάποια ποιοτικά γενικής πεζοπορίας, ή με λάμες σε θήκες της πλάτης του σακίδιου. Η τελευταία περίπτωση συνδιάζεται με μια γενικότερη κατασκευή των κομματιών της πλάτης. Το υπέρ στο σκόπιμο αυτό κενό στην πλάτη είναι οτι λύνει, απλά, διάφορα προβλήματα και είναι η κορυφαία λύση, και για τους καλοκαιρινούς μήνες. Το κατά είναι ότι σε μεγάλο φορτίο, πχ πάνω από 10 κιλά, σε κάποια σακίδια (προσοχή, όχι σε όλα) αυξάνεται αισθητά η πίεση στους ώμους και ίσως αισθητά η τριβή στη μέση, επίσης, ίσως (υποθετικά κατα περίπτωση) αυτή η κατασκευή δεν βολεύει όσους τρέχουν με σακίδιο.
  Υπόψη. Τα σακίδια με οποιοδήποτε σκελετό πλάτης, δηλ πλήρη ή μερικό ή λάμες σε θήκες κλπ, πρέπει να έχουν κάποια προστασία (κάτι μαλακό, όχι σκέτο ύφασμα) ανάμεσα στο σώμα του χρήστη και στις άκρες του σκελετού. Πιο συγκεκριμένα, κυρίως στα σημεία επαφής με τη μέση ή τη λεκάνη, ή και στην επαφή στο ψηλότερο σημείο. Χωρίς τέτοια προστασία, σε περίπτωση πτώσης του χρήστη με την πλάτη προς τα πίσω, πχ στον πάγο ή σε σκληρή επιφάνεια, υπάρχουν πολλές πιθανότητες καθηλωτικού τραυματισμού.   


Ιμάντες εξάρτησης (ανάρτησης)



[ Α ]
  Τα κανονικά σακίδια έχουν δύο κυρίως ιμάντες εξάρτησης, έναν για κάθε ώμο. 

  Υπάρχουν και τα τριγωνικά σακίδια με ένα "χιαστί" κύριο ιμάντα εξάρτησης, ή, σακίδια τύπου σακ-βουαγιάζ για πολύ σύντομες πεζοπορίες. Τα πρώτα, αν είναι σωστής κατασκευής, είναι πολύ βολικά στην πρόσβαση στο περιεχόμενο όσο τα φοράμε (με προσωρινή μετακίνηση τους μπροστά μας), είναι της κατηγορίας από 20λτ και κάτω, και είναι ιδανικά για σύντομες ημερήσιες διαδρομές όταν δεν υπάρχουν απαιτήσεις φορτίου ή ειδικού εξοπλισμού.

  Οι κυρίως ιμάντες εξάρτησης πρέπει να έχουν :
    - ποιοτική σύνδεση με το σακίδιο ώστε να μην ξηλώνονται εύκολα όταν είναι υπό φορτίο
    - ικανοποιητικό πλάτος για να διαμοιράζουν την πίεση του φορτίου ώστε να μη μας "κόβουν"
    - επένδυση από υλικό που να επιτρέπει κάπως τον αερισμό στην επιφάνεια επαφής. 

  Το εσωτερικό των κυρίως ιμάντων εξάρτησης στο πάνω τμήμα τους, και, το κατώτερο σημείο της πλάτης του σακιδίου είναι τα σημεία που μας καταπονούν περισσότερο στην επαφή με το σώμα μας, και επίσης, είναι τα σημεία με τη μεγαλύτερη εμφάνιση ιδρώτα.

[ Β ]
  Σεπολλά σακίδια, περίπου από τα 35-40λτ και πάνω, υπάρχουν βοηθητικοί ιμάντες ρύθμισης ή και λάμες στο εσωτερικό της πλάτης. Η αποστολή σε όλα αυτά είναι η ρύθμιση της θέσης του σακιδίου στο μέγεθος και την ανατομία της πλάτης μας, για καλύτερη διαχείριση και κατανομή του φορτίου και στην πλάτη και στο σώμα μας γενικότερα. 
  Ένα τέτοιο σακίδιο σωστά ρυθμισμένο δίνει καταπληκτική αίσθηση σε σχέση με τα απλά. Ακόμη και το βάρος μοιάζει μικρότερο.

  Οι ιμάντες ρύθμισης φορτίου (load-lifters) βρίσκονται στα σακίδια από 35-40λτ και πάνω. Είναι ένας ανα κύριο ιμάντα εξάρτησης και συνδέουν το πάνω μέρος του ιμάντα (στον ώμο) με την κορυφή της πλάτης του σακιδίου. 
  Στα πιο ποιοτικά ή μεγάλα σακίδια υπάρχει και ένα τρίτος ιμάντας σε αυτή την ομάδα, ο ιμάντας ύψους στην πλάτη, που ανεβάζει η κατεβάζει το σακίδιο σε σχέση με τους κυρίως ιμάντες εξάρτησης.
  Οι λάμες, όταν υπάρχουν, έχουν συγκεκριμένες καμπύλες και τοποθετούνται κατακόρυφα στην πλάτη του σακιδίου, σε ειδικές θήκες, εξυπηρετώντας δύο πράγματα, την κατανομή σε όλη την πλάτη των επί μέρους πιέσεων του φορτίου και την καλύτερη προσαρμογή στην ανατομία της πλάτης.

[ Γ ]
  Οι επιπλέον ιμάντες στην εξάρτηση, δηλαδή ο ιμάντας στήθους (chest strap) και ο ιμάντας μέσης (belt strap ή waist strap), υπάρχουν σε όλα ανεξαιρέτως τα σακίδια που απευθύνονται στις χρήσεις και τα σπορ του βουνού. Σακίδιο για το βουνό ή extreme sports πάνω από τα 10λτ χωρίς ιμάντα στήθους, και πάνω από τα 18λτ χωρίς ιμάντα μέσης, πρέπει να αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό λαμβάνοντας υπόψη και το είδος χρήσης.

  Ο ιμάντας στήθους εξυπηρετεί στη σταθερή εφαρμογή του τελικά ρυθμισμένου σακιδίου στην πλάτη και τους ώμους μας. Προσοχή, είναι άλλο το "σταθερή" και άλλο το "σφιχτή".
  Ταυτόχρονα βοηθά πολύ στις καταβάσεις ή κατηφόρες, και όπου αλλού το φορτίο υφίσταται πλευρικές κινήσεις. 
  Επίσης, ανακουφίζει σε κάποιο βαθμό την πίεση από τους κυρίως ιμάντες εξάρτησης όταν το φορτίο είναι βαρύ, και, βοηθά στο να μην απομακρύνονται μεταξύ τους, όπου σε κάποια σενάρια μπορεί και να μας φεύγουν εντελώς από τους ώμους προς τους αγκώνες.

  Ο ιμάντας μέσης εφόσον είναι στο σωστό ύψος, δηλαδή μας αγκαλιάζει κάπου στο ανώτερο μέρος στα κόκκαλα των γοφών, εξυπηρετεί στη μεταφορά στη λεκάνη μας ενός μεγάλου, ίσως του μεγαλύτερου, ποσοστού του φορτίου κάτι που είναι θετικό και επιζητούμενο. Η μεταφορά αυτή δεν γίνεται με το υπερβολικό σφίξιμο της ζώνης αλλά με το να διατηρείται το κάτω μέρους του φορτίου κοντά στην ανατομία του σώματος.
  Βοηθά επίσης όταν κινούμαστε γρήγορα, στη μείωση των ταλαντώσεων, τη διαχείρηση των επιταχύνσεων του φορτίου, και την αποφυγή ανατροπής του σακιδίου πάνω από το κεφάλι μας, πχ όταν τρέχουμε, πηδάμε, ή είμαστε σε ποδήλατο/μηχανή, ή κάνουμε σκι. 


Ειδικοί χώροι στο εσωτερικό

  Μπορεί να είναι δεκάδες τύποι χώρων ανάλογα την ευρηματικότητα και την εφευρετικότητα μιας εταιρίας στον εμπορικό ανταγωνισμό.

  Οι σημαντικότεροι χώροι ή σημεία στο εσωτερικό είναι:
    - Μεταφοράς σκηνής, υπνόσακου, καλύμματος για το σακίδιο, και άλλων πραγμάτων, συνήθως με αυτόνομη είσοδο εκτός από την κανονική του σακιδίου.
    - Καπάκι στο άνοιγμα του σακίδιου που είναι ταυτόχρονα και ευρύχωρη θήκη. Το καπάκι μπορεί να είναι και αποσπώμενο, χρησιμεύοντας σαν αυτόνομο σακιδιάκι "εξόρμησης" ή τσαντάκι μέσης όταν προσωρινά αφήνουμε κάπου το σακίδιο.
    - Θήκη για σακούλα νερού. Στην περίπτωση αυτή υπάρχει έξοδος για το σωληνάκι και ενδεχομένως άγκιστρο ανάρτησης του σωλήνα κάπου στους κυρίως ιμάντες εξάρτησης.
    - Διάφορες οπές για έξοδο καλωδίων, ειδικών κορδονιών κλπ, πχ ακουστικών.
    - Άγκιστρα ασφάλισης για κλειδιά και μικροαντικείμενα (πχ κλειδιά σπιτιού και αυτοκινήτου).
    - Εσωτερικές τσέπες από ζελατίνα ή διχτάκι για μικροαντικείμενα ή προσωπικά έγγραφα ή έγγραφα ταξιδίου, για φύλαξη και εύκολη αναζήτηση-πρόσβαση.


Τρόπος κλεισίματος

  Σε τσέπες, ανοίγματα, θήκες, ζώνες, ιμάντες, πρέπει να γίνεται με φερμουάρ ή κλιπς.

  Φερμουάρ, ανθεκτικά στη χρήση, στο φορτίο, στην παγωνιά, τη συσσώρευση χιονιού ή λάσπης. Τα φερμουάρ πρέπει να έχουν "σκουλαρίκι" ή λουράκι ικανό σε μήκος για να πιάνεται και με χοντρά γάντια. Αν δεν υπάρχουν, ο χρήστης μπορεί να προσθέσει μόνος του λουράκια ή κορδονέτα, εφόσον τα φερμουάρ έχουν ικανή σε μέγεθος τρύπα στη λαβή, σε ευκρινές χρώμα για να φαίνονται άμεσα τα σημεία ανοίγματος.

  Τα κλιπς πρέπει να είναι σχετικά μεγάλα και ανθεκτικά ανάλογα τις απαιτήσεις αντοχής του κλεισίματος, και ομοίως με τα φερμουάρ, για να είναι εύκολα στο χειρισμό με γάντια.


Πως γεμίζουμε το σακίδιο

  Κανόνας πρώτος και βασικός. Το σακίδιο, οποιοδήποτε σακίδιο, γεμίζεται ξαπλωμένο σε οριζόντια επιφάνεια.

  Ο γενικός κανόνας φορτώματος είναι τα βαρύτερα ή ογκωδέστερα προς τον πάτο και προς την πλάτη, τα ελαφρύτερα ή μικρότερα προς την κορυφή.
  Μια άλλη φιλοσοφία είναι τα συχνότερης χρήσης ψηλότερα, τα σπανιότερης χρήσης (πχ στο τέλος της ημέρας) χαμηλότερα.

  Είτε αναφερόμαστε σε αντικείμενα εντός του σακιδίου είτε στα αναρτώμενα εκτός του σακιδίου ή γενική τάση πρέπει να είναι η δημιουργία ενός συνολικού σχήματος φορτίου που να έχει μικρό πλάτος και να είναι μοιρασμένο κατά μήκος της σπονδυλικής στήλης, Επίσης το συνολικό σχήμα πρέπει να είναι "ρηχό" στην απόσταση μεταξύ της πλάτης και της πρόσθιας όψης του σακιδίου. Δηλαδή γενικά μια κατα το δυνατόν στενόμακρη μορφή, στενή και στο πλάτος όπως και στενή προς τα πίσω, δίνοντας της κυρίως ύψος προς το κεφάλι και όχι προς τα οπίσθια μας. Παρατηρήστε ότι όλες ανεξαιρέτως οι ζώνες μέσης στα σακίδια ξεκινούν περίπου από το κατώτερο σημείο του σάκου, ώστε αυτό να μην φτάνει πολύ χαμηλότερα -κάτι που θα εκτιμήσετε ιδιαίτερα σε απαιτητικές αναβάσεις, όπου τα πόδια κάνουν υπερεκτάσεις προς τα πίσω, ή σε απότομες καταβάσεις όποτε (αντικανονικά) στρέφονται τα οπίσθια προς την πλαγιά.

  Η παραπάνω είναι η ιδανική μορφή και την τηρούμε πάση θυσία ανάλογα το είδος της δραστηριότητας. 
  Ας πούμε στην αναρρίχηση, ή στον εποχούμενο αθλητισμό, ή στο τρέξιμο, ή στο σκι τα αντίστοιχα σακίδια σχεδόν υποχρεώνουν και από την κατασκευή τους για ένα όγκο σε αυτό το σχήμα, πχ δεν έχουν σημαντικές εξωτερικές τσέπες και αναρτήσεις το δε σχήμα τους ακολουθεί τη στενόμακρη διάταξη. 
  Στην πεζοπορία και τις άλλες παραπλήσιες μορφές δραστηριότητας, για διάφορους αναγκαστικούς λόγους φορτίου, κάνουμε συμβιβασμούς στο τελικό συνολικό σχήμα αλλά έχοντας πάντα κατα νου το ορθό σχήμα. Επομένως προσπαθούμε οτι "εξέχει" να είναι περισσότερο καθ'ύψος, δευτερευόντως κατά πλάτος, και αν είναι δυνατόν ποτέ προς τα πίσω (δλδ μετρώντας απομακρυνόμενοι από την πλάτη).


Πως ρυθμίζουμε και φοράμε το σακίδιο

  Καταρχήν το σακίδιο ρυθμίζεται γεμάτο (βλ. και Πως γεμίζουμε το σακίδιο).

  Δεύτερον. Τα σακίδια σε μερικές μάρκες και μοντέλα βγαίνουν και σε "νούμερα" ανάλογα το ύψος του χρήστη. Αυτό είναι περισσότερο "εμπορική" εφεύρεση και όχι σούπερ απαραίτητο, εκτός από περιπτώσεις που το επιθυμητό μέγεθος σακιδίου είναι πολύ μικρό για τον σωματότυπο του χρήστη οπότε, τότε, ή απαιτείται μεγαλύτερο σακίδιο ή το σύστημα εξάρτησης θα πρέπει να είναι πιο εξειδικευμένο ώστε να εξυπηρετεί σε τέτοιες προσαρμογές. 
  Από την άλλη αν ένα μεγάλο σακίδιο, που απευθύνεται σε όλους τους σωματότυπους έχει όλους τους ιμάντες ρύθμισης και τις ευκολίες προσαρμογής, δεν υπάρχει απόλυτη ανάγκη να βρούμε κάποιο άλλο μοντέλο ίδιας χωρητικότητας που να παράγεται σε εκδόσεις για διάφορα ύψη, εκτός και η περίπτωση μας αφορά πολύ μικρά ή πολύ μεγάλα αναστήματα.

  Τρίτον. Είτε έχουμε σακίδιο ανάλογο στο ύψος μας, είτε ένα γενικού μεγέθους, ρυθμίζουμε ως εξής (βλ. και Ιμάντες εξάρτησης [ανάρτησης] ).
 
Συνοπτικά

   - Το φοράμε γεμάτο με όλα τα λουριά χαλαρά.

   - Κουμπώνουμε τη ζώνη μέσης και τη σφίγγουμε στο ψηλότερο σημείο των γοφών.

   - Σφίγγουμε τους ιμάντες εξάρτησης, όχι σφιχτά, και συνεχίζουμε σφιγγοντας στους ώμους τους ιμάντες ρύθμισης φορτίου (load lifters). Αν δεν υπάρχουν στους ώμους ιμάντες ρύθμισης φορτίου, σφίγγουμε ανάλογα τους ιμάντες εξάρτησης.

   - Αν η πιο πάνω ρύθμιση έγινε σωστά, τώρα πρέπει να αισθανόμαστε μοιρασμένο το φορτίο και στους γοφούς και σχεδόν καθόλου πίεση στους ώμους. 


 
-  -  -
Αναλυτικά

[ 1 ]
  Με γεμάτο σακίδιο, όλες τις τσέπες και τα φερμουάρ κλειστά. 
  Χαλαρώνουμε πλήρως :
    - τους κυρίως ιμάντες εξάρτησης, 
    - τους ιμάντες ρύθμισης φορτίου (αν υπάρχουν, βλ. και "Ιμάντες εξάρτησης [ανάρτησης]"), 
    - τον ιμάντα μέσης σε όλες τις πόρπες που ενδεχομένως έχει περιμετρικά, και
    - τον ιμάντα στήθους.
  Ξεκουμπώνουμε τον ιμάντα μέσης και τον ιμάντα στήθους.

[ 2 ]
  Φοράμε το σακίδιο. 
  Σφίγγουμε μόνο τους ιμάντες εξάρτησης, τόσο ώστε :
    - το κάτω μέρος της πλάτης του σακίδιου να ακουμπά περίπου το πάνω μέρος στα κόκκαλα της λεκάνης μας, και,  
    - η ζώνη μέσης να είναι σε ύψος τέτοιο που να αγκαλιάζει το πάνω μέρος στα κόκκαλα των γοφών μας, όμως, δεν την κουμπώνουμε ακόμη.

  Όσο ρυθμίζουμε, στα παραπάνω, χαλαρώνουμε τους κυρίως ιμάντες εξάρτησης ή τους σφίγγουμε εξίσου, αυτό το καταλαβαίνουμε εμπειρικά συγκρίνοντας το μήκος μεταξύ τους στο κομμάτι που κρέμεται ελεύθερο από την πόρπη σφιξίματος.

  Βέβαια όσον αφορά εποχούμενες δραστηριότητες, ή το τρέξιμο, κλπ, η ακόμη ψηλότερη θέση στο σακίδιο δεν είναι πάντα λάθος, ανάλογα το φερόμενο φορτίο και το είδος σακιδίου πχ στα μικρά σακίδια "εξόρμησης". Ο εμπειρικός κανόνας, για να κάνουμε κάτι τέτοιο, είναι το να μην έχει το σακίδιο ιμάντα μέσης και να μην είναι χωρητικότητας πάνω από τα 15λτ.

]
  Με την προϋπόθεση ότι ολοκληρώσαμε το βήμα [1] και το βήμα [2], μετακινούμε τις συνδέσεις του ιμάντα στήθους ώστε να βρεθούν στο ανώτατο ύψος της διαθέσιμης διαδρομής τους πάνω στους κυρίως ιμάντες εξάρτησης. Στη συνέχεια κλείνουμε και ρυθμίζουμε τον ιμάντα στήθους ώστε να είναι ελαφρά τεντωμένος. Αυτό για τη ρύθμιση, μετά θα μπορούμε να τον έχουμε σε άλλη θέση, και λυτό ή χαλαρό όσο επιθυμούμε.

  Αν ο ιμάντας στήθους, σε αυτή τη θέση, δεν είναι πλησιέστερα από 5εκ στα κόκκαλα στη βάση του λαιμού μας (την "κλείδα"), τότε όλα είναι εντάξει μέχρι εδώ και απλά μετακινούμε χαμηλότερα τις συνδέσεις του ιμάντα στήθους σε κάποια θέση της επιλογής μας, και πάμε στο βήμα [4].

  Αν όμως ο ιμάντας στήθους, στην ανώτερη θέση, είναι πλησιέστερα από 5εκ στην κλείδα :
   - Στα απλά σακίδια που δεν έχουν ιμάντα ρύθμισης ύψους στην πλάτη -ή ένα παρόμοιο σύστημα ανάλογα το μοντέλο- η ανώτερη θέση του ιμάντα στήθους στην περίπτωση που είναι λιγότερο από 5εκ από την κλείδα, δείχνει ότι το συγκεκριμένο σακίδιο -ή καλύτερα το σύστημα εξάρτησης του- είναι σχετικά μικρό (κοντό) για το δικό μας σωματότυπο.
  Αν παρόλαυτα δεν είναι υπερβολικά ψηλή η θέση του απλά επανατοποθετούμε χαμηλότερα τις συνδέσεις του ιμάντα στήθους εκμεταλλευόμενοι όσο μπορούμε τη διαθέσιμη διαδρομή τους πάνω στους κυρίως ιμάντες εξάρτησης
  Αν είναι υπερβολικά ψηλή, πχ ακουμπάει στη βάση του λαιμού μας, και ταυτόχρονα, αν το σακίδιο διαθέτει ιμάντα μέσης (βλ βήμα [2]), τότε, δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι ώστε να φέρουμε έστω στο περίπου το σακίδιο -δηλ το σύστημα εξάρτησης του- στα μέτρα μας.
   - Στα σακίδια με ιμάντα ρύθμισης ύψους στην πλάτη -ή με ανάλογο σύστημα ανάλογα το μοντέλο- βγάζουμε το σακίδιο και ρυθμίζουμε αυτό τον ιμάντα ώστε το σακίδιο να κατέβει όσο απαιτείται. Βάζουμε πάλι το σακίδιο, ρυθμίζουμε πάλι τους κυρίως ιμάντες εξάρτησης (βήμα [2]), και ελέγχουμε ο τεντωμένος ιμάντας στήθους να είναι στα 5-6εκ από την κλείδα στη βάση του λαιμού, αλλιώς επαναλαμβάνουμε τις ρυθμίσεις. Αφού τελειώσουμε, τώρα μετακινούμε χαμηλότερα τις συνδέσεις του ιμάντα στήθους, στη θέση της επιλογής μας.

[ 4 ]
  Αφού κάναμε όλες τις παραπάνω ρυθμίσεις, [1] έως [3], τώρα πλέον μπορούμε να κουμπώσουμε και να ρυθμίσουμε τη ζώνη μέσης. 
  - Ξεκουμπώνουμε τον ιμάντα στήθους.
  - Ελέγχουμε τη ζώνη μέσης περιμετρικά, εξωτερικά και εσωτερικά, μήπως έχει περισσότερες από μία ρυθμίσεις. 
  - Ρυθμίζουμε τη ζώνη μέσης να μην είναι πολύ σφιχτή ούτε όμως και χαλαρή, θα έλεγα "χαλαρά σφιχτή", δηλ εφαρμοστή. 
  Στη φάση αυτή, είναι πολύ καλή ιδέα η χρήση ενός ολόσωμου καθρέφτη για να δούμε το σακίδιο συνολικά επάνω μας στην πλάγια όψη.
  Αφήνουμε τη ζώνη μέσης κουμπωμένη, και τον ιμάντα στήθους ακόμη ξεκουμπωμένο, και πάμε στην επόμενη ρύθμιση.

[ 5 ]
  Η ζώνη μέσης είναι ρυθμισμένη και κουμπωμένη, και ο ιμάντας στήθους ξεκούμπωτος.
  Χαλαρώνουμε λίγο τους ιμάντες εξάρτησης, τόσο όσο να νιώσουμε ένα μέρος του φορτίου να πέφτει στους γοφούς μας, και σφίγγουμε στους ώμους τους δύο ιμάντες ρύθμισης φορτίου (βλ Ιμάντες εξάρτησης [ανάρτησης]) με κύριο κριτήριο το να αφαιρέσουμε την υπόλοιπη πίεση από τους ώμους. Όλα αυτά συνολικά, κρίνονται ανάλογα την αίσθηση που θέλουμε στην κατανομή του βάρους από τη μέση μέχρι την πλάτη μας, σε μια δραστηριότητα ή σε συγκεκριμένη φάση της.
  Τώρα, κουμπώνουμε και τον ιμάντα στήθους και ρυθμίζουμε το τελικά επιθυμητό τέντωμα του. Μετά, στη διάρκεια της χρήσης του σακίδιου, μπορούμε να τον έχουμε ανοιχτό ή κλειστό κατα βούληση.

[ 6 ]
  Ασφαλίζουμε τις άκρες σε όλους ανεξαιρέτως τους ιμάντες και τα κορδόνια που έχει το σακίδιο ώστε να μη χαλαρώνουν εύκολα ούτε να κρέμωνται σε βαθμό που ίσως αγκιστρώνονται τυχαία είτε στον εξοπλισμό είτε όπου αφήνουμε το σακίδιο είτε σε εμπόδια που προσπερνάμε.

- - -

  Στη διάρκεια μιας μεγάλης διαδρομής ελέγχουμε αν είναι ακόμη η ρύθμιση, το σφίξιμο των κυρίως ιμάντων εξάρτησης, και η ίση κατανομή μεταξύ τους, όπως τα είχαμε στην αρχή.

  Στην υπερβολική ζέστη λύνουμε τον ιμάντα στήθους ή/και τον ιμάντα μέσης, χαλαρώνουμε τους ιμάντες ρύθμισης φορτίου, παράλληλα μειώνοντας τον ρυθμό βηματισμού και τις έντονες κινήσεις, ώστε να διατηρείται ένας κενός χώρος στην πλάτη και να δημιουργείται σχετικά επαρκής αερισμός μεταξύ του σακιδίου και της πλάτης μας. Στην ανάγκη, για να αυξήσουμε το κενό βάζουμε ένα μαλακό αντικείμενο διπλωμένο σαν μακρόστενο σφιχτό ρολό, πχ μια μπλούζα ή μια πετσέτα, οριζόντιο στη μέση μας όπου θα ακουμπάει το κάτω μέρος του σακίδιου. Πιθανόν να χρειαστεί ένα ακόμη επίθεμα, πχ με ένα λεπτό ύφασμα ή λεπτή μπαντάνα, στους ώμους κάτω από τους κυρίως ιμάντες εξάρτησης.

  Στην επιλογή και αγορά ενός σακίδιου, όσον αφορά την καταλληλότητα του για το σώμα μας, ελέγχουμε κατ'ελάχιστον με τα βήματα [1] έως [3]. Όμως ο έλεγχος του συστήματος εξάρτησης, σε μια αγορά, δεν σταματάει εκεί. Για παράδειγμα, υπάρχουν ακόμη και γνωστές μάρκες των οποίων κάποια σακίδια διαθέτουν υπερβολικά μικρό μήκος ρύθμισης στον ιμάντα μέσης ή στήθους, κάτι που αποτελεί πρόβλημα στη χρήση με χειμερινά ρούχα ή από ευτραφείς χρήστες. Όπως και διάφορα άλλα θέματα προσαρμογής ή χρηστικότητας που δεν φαίνονται με την πρώτη ματιά, για παράδειγμα το πως θα στέκεται λειτουργικά ή σαν αίσθηση το συγκεκριμένο σακίδιο υπό φορτίο ή με πλήρη όγκο.

 
Αδιάβροχο Κάλυμμα

  Είναι χρήσιμο όταν δεν χρησιμοποιείται αδιάβροχο πόντσο το οποίο καλύπτει και το σακίδιο, ή όταν φοράμε αδιάβροχο αντιανεμικό (σακάκι), ή σε ήπιες περιπτώσεις που δεν μας βολεύει να αναπτύξουμε το πόντσο ή άλλα μέσα προστασίας μας από το νερό. 


  Το αδιάβροχο κάλυμμα του σακιδίου δεν καλύπτει αποτελεσματικά στην κανονική βροχή, αφού το νερό κυλά ανάμεσα στο σακίδιο και την πλάτη μας, κάτι που μας απασχολεί περισσότερο σε όσα έχουν πλάτη πλήρους επαφής γιατί από εκεί το νερό θα περάσει στο σακίδιο
  Στα σακίδια με κενό στην πλάτη (πχ όσα έχουν σκελετό, ή σκελετό κυρτής πλάτης) αυτή δεν επηρεάζεται σημαντικά από την υγρασία. Όμως στις έντονες βροχοπτώσεις, η πιθανότητα είναι ότι στην καλύτερη περίπτωση θα μαζευτεί νερό εσωτερικά στο κάτω μέρος του καλύμματος. 
  Επίσης, σε κάποια μικρά σακίδια ή σακίδια που δεν έχουν κεφαλάρι, το κάλυμμα έχει την τάση να τραβιέται προς τα κάτω αφήνοντας εκτεθειμένο το σακίδιο όπου, για να αποφευχθεί αυτό, κάποια καλύμματα έχουν ειδικά δεσίματα και κουμπώματα.

  Ένα άλλο θέμα, με το κατα περίπτωση κάλυμμα, είναι αν μπορεί να καλύπτει και τα φορτία που είναι αναρτημένα πάνω στο σακίδιο.

  Είναι ιδιαίτερα χρήσιμο σε υγρά περιβάλλοντα, ομίχλη, παγωνιά, βρεγμένο δάσος, ελαφριά βροχή, κλπ.
 
  Το αδιάβροχο κάλυμμα αγοράζεται χωριστά, ή συνοδεύει σαν στάνταρ αξεσουάρ ένα σακίδιο. Στη δεύτερη περίπτωση συνήθως έχει δική του θήκη στο εξωτερικό του σακίδιου, συνδιασμός ιδιαίτερα βολικός.


Αδιάβροχος σάκος

  Είναι άλλο το αδιάβροχο κάλυμμα και άλλο ο αδιάβροχος σάκος σακιδίου.

  Στα σπορ που έχουν σχέση με μόνιμη έκθεση στο νερό χρησιμοποιούν ειδικά αδιάβροχα σακίδια ή σάκους. Στα σπορ του βουνού, συνήθως, χρησιμοποιείται η μέθοδος του επιπλέον αδιάβροχου σάκου.
  Χρησιμεύει στο πλήρες βάπτισμα του σακιδίου στο νερό σε ανάλογες καταστάσεις, συνήθως διάβασης υδάτινων εμποδίων, διασχίσεις φαραγγιών, και φάσεις που το σακίδιο είναι κρεμασμένο και εκτεθειμένο στη βροχή, πχ κάποιες περιπτώσεις μπιβουάκ σε ορθοπλαγιά. Χρησιμεύει επίσης και στην αποθήκευση ή κρέμασμα του σακιδίου στο ύπαιθρο, σε μέρος που δεν φτάνουν ζώα, όταν αυτό εγκαταλείπεται προσωρινά για συνέχιση με λίγα υλικά ή για άλλους λόγους.

  Στην περίπτωση γενικών πεζοπορικών διαδρομών, δεδομένου ότι χρειάζεται μόνο σε κάποιες φάσεις άρα δεν θα έρχεται συχνά σε επαφή με βράχους και ξύλα, μπορεί να γίνει και αυτοσχέδια χρήση μιας πλαστικής σακούλας "βαρέως τύπου" για σκουπίδια, ελεγμένη αν είναι στο μέγεθος που χρειαζόμαστε και οτι δεν έχει κάποια τρύπα κατά λάθος. Εμπειρικά, είναι καλή μια τέτοια σακούλα τουλάχιστον διπλάσιας χωρητικότητας από την ονομαστική του σακίδιου, και ακόμη μεγαλύτερης, ανάλογα το εξωτερικά φερόμενο φορτίο ή τα πράγματα που θέλουμε να προσθέσουμε στη σακούλα. Εκτός από το μικρό κόστος, το άλλο της πλεονέκτημα είναι το μικρό βάρος.

  Μπαίνει μέσα όλο το σακίδιο, όπως είναι μαζί με το εξωτερικό του φορτίο, προσέχοντας μυτερά ή σκληρά αντικείμενα. 

  Ενδεχομένως, αν πρόκειται για διάβαση υδάτινου εμποδίου, μπαίνουν στη σακούλα και όλα μας τα ρούχα και τα παπούτσια. Δένεται ερμητικά και ακολουθεί επιπλέοντας σαν πλωτήρας, συγκρατώντας και τραβώντας την από το κορδονέτο με το οποίο τη δέσαμε.


  Όταν δεν υπάρχουν δυνατά ρεύματα και δίνες, οι πιο εξοικειωμένοι οργανώνουν έτσι το όλο σχήμα του "πλωτήρα" ώστε να μπορούν και να επιπλέουν οι ίδιοι στηριζόμενοι σε αυτόν. 
  Μερικοί ανεβαίνουν και επάνω, στην περίπτωση αυτή τα πράγματα στο εσωτερικό τακτοποιούνται στη μέγιστη έκταση, με τον μεγαλύτερο όγκο τους να βρίσκεται κατανεμημένος στην περιφέρεια του συνολικού σχήματος και τον μικρότερο όγκο των πραγμάτων να είναι στο κέντρο, αποφεύγοντας έτσι τα σφαιρικά σχήματα γιατί ανατρέπονται ευκολότερα.


Εξειδικευμένα σακίδια - ανάλογα τη χρήση

  Διακρίνονται ή σε κάπως εξειδικευμένα ή σε πιο ειδικά. Για δραστηριότητες όπως γενική πεζοπορία, ορειβατική πεζοπορία, αναρρίχηση, μεταφορά σχοινιών και εξοπλισμού, σπηλαιολογία, ποδηλασία, φαραγγοδιάσχιση, σκι, τρέξιμο, ή ακόμη και πρώτων βοηθειών.

  Υπάρχουν και τα μικτά για λίγο απ'όλα σε 2 ή 3 από τις παραπάνω χρήσεις. Συνήθως τα μικτά τα βρίσκουμε ψάχνοντας στα μοντέλα της κατηγορίας του σκι.

  Μια επιπλέον εξειδικευμένη κατηγορία είναι τα τύπου molle. Είναι το στρατιωτικό σύστημα molle αρθρωτής σύνθεσης. Το θετικό εδώ είναι οτι το σύστημα έχει τυποποιημένα σημεία σύνδεσης με αποτέλεσμα κάποιος να μπορεί αγοράζοντας κομμάτια σταδιακά, ακόμη και απο διαφορετικούς κατασκευαστές, να τα συνδέει ολοκληρώνοντας ένα πιο προσωποποιημένο σύνολο σακιδίου, ή, με διάφορες προσθαφαιρέσεις να το τροποποιεί ανάλογα τη σκοπούμενη δραστηριότητα. Υπόψη (χωρίς να έχω σημαντική άποψη σε αυτό), σαν σύστημα μεταφοράς ίσως να βολεύει περισσότερο τους απλούς πεζοπόρους, σε όχι ιδιαίτερα μεγάλες διαδρομές ή πολυήμερες.


Στην αγορά

  Το σακίδιο είναι αντικείμενο εξοπλισμού που αποτελεί σύνθετη υπόθεση και απαιτεί μια σχετική προετοιμασία πριν βγούμε στην αγορά. Λίγο πριν την αγορά προτείνω να κάνετε μια έστω γρήγορη αλλά συνολική ανάγνωση του άρθρου, και ανάλογα τι θα σας προβληματίσει ή θα σας τραβήξει την προσοχή, κρατήστε τα σημεία που σας ενδιαφέρουν σε ένα χαρτί που θα έχετε μαζί σας για υπενθύμιση στην έρευνα αγοράς. Με άλλα λόγια, έχετε έτσι ένα "σχέδιο" πως θέλετε να είναι το σακίδιο.

  Επίσης, αν η αγορά αφορά το πρώτο σας σακίδιο και ταυτόχρονα δεν έχετε κάνει ακόμη κάποιες απαιτητικές διαδρομές για να έχετε μια πρώτη εμπειρία, πχ σε χειμερινό βουνό, με βροχή, με ζέστη, πάνω από 3 ώρες διαδρομή, όγκος απαιτούμενου φορτίου, κλπ, αναβάλετε την αγορά για λίγο αργότερα και για αρχή προσπαθήστε να βολευτείτε με κάποιο σακίδιο γενικής χρήσης που έχετε ήδη.

  Ποτέ μην αγοράσετε κάποιο σακίδιο πριν επιθεωρήσετε το εσωτερικό του αν είναι όπως το θέλετε. Υπάρχουν πανέμορφα και καταπληκτικά σακίδια, ακόμη και από γνωστές μάρκες, που εξωτερικά "υπόσχονται" μια κατάλληλη χρήση για το βουνό, το σκι, τη μηχανή, το ποδήλατο, αλλά το εσωτερικό είναι διαμορφωμένο πχ σαν... σχολική τσάντα, με θήκες για λαπτοπ μολύβια κασετίνες, καταναλώνοντας πολύτιμο χώρο και καταστρέφοντας κρίσιμη χρηστικότητα.

Γενικά και συνοπτικά, τι εξετάζουμε στην αγορά του σακιδίου.

- - -   [1]
  - Είδος και συνθήκες δραστηριότητας για την οποία το θέλουμε
  - Καταλληλότητα του γενικού σχήματος ανάλογα τη δραστηριότητα 
  - Ένταση δραστηριότητας
  - Διάρκεια δραστηριότητας
  - Χωρητικότητα (λίτρα), και ανάλογα τη χωρητικότητα:
      ιμάντες εξάρτησης, 
      ιμάντες ρύθμισης, 
      επιπλέον ανοίγματα πρόσβασης στο εσωτερικό 
      λάμες, 
      σκελετοί
  - Υλικά κατασκευής
  - Συνολικό βάρος κενού σακιδίου
  - Καταλληλότητα για τον δικό μας σωματότυπο, και τα ρούχα που φοράμε στη δραστηριότητα
  - Τιμή

- - -   [2]
   - Ποιότητα των κυρίως ιμάντων εξάρτησης, 
      (1) στην εφίδρωση, 
      (2) στη μεταφορά της πίεσης του φορτίου στο σώμα, πλάτος και υλικό
      (3) στην αντοχή των σημείων ένωσης με το σακίδιο,
      (4) στο διαθέσιμο μήκος τους ανάλογα το δικό μας σωματότυπο όπως και ανάλογα τον όγκο των ρούχων που θα φοράμε.
  - Ποιότητα της πλάτης του σακιδίου εξωτερικά, 
      (1) στη διαχείρηση της εφίδρωσης, 
      (2) στον επιφανειακό αερισμό, 
      (3) στη διασπορά της πίεσης του φορτίου, 
      (4) στην επαφή με το δικό μας σώμα και στην αίσθηση του φορτίου
      (5) στην περίπτωση σκελετού πλάτης, είτε συνθετικού είτε μεταλλικού, προστασία του σώματος στα σημεία επαφής με τις άκρες (όχι σκέτο ύφασμα).

- - -   [3]
  - Στο εξωτερικό του σακιδίου ανάλογα τη δραστηριότητα και τον εξοπλισμό
      Σημεία αναρτήσεων και δεσιμάτων,  
      θηλιές εξοπλισμού, 
      θηλιές για πιολέ ή/και μπατόν, 
      θηλιές για κραμπόν, 
      χειρολαβή μεταφοράς και κρεμάσματος,  
      τσέπες ύπαρξη θέση και προσανατολισμός, 
      θήκες, 
      πλέγμα, 
      καπάκι-τσαντάκι αποσπώμενο ή όχι,
      κάλυμμα σακιδίου και πρόσβαση σημείου φύλαξης του.
  - Ανθεκτικότητα κλεισιμάτων του σακίδιου, και, ευκολία πρόσβασης σε αυτά (πχ χειρισμός με γάντια, και, μέγεθος ανοίγματος).
  - Στο εσωτερικό ανάλογα τη δραστηριότητα: 
      Καταλληλότητα χώρων, 
      κατανομή χώρων, 
      σημεία εσωτερικής αγκύρωσης αντικειμένων (πχ κλειδιά), 
      ειδικοί χώροι με άμεση εξωτερική πρόσβαση.
  - Υδροφορία, ανάλογα το σκοπό χρήσης.  
      Εξωτερική τσέπη για υδροδοχείο (παγούρι).
      Θέση για σακούλα νερού, χωρητικότητα θέσης, έξοδος και άγκιστρο σωλήνα.

βαρος, μεγεθος, χωρητικοτητα, τσεπες, φερμουαρ, αναρτηση, εξαρτηση, σακιδιο, σακος, καλυμμα, ιμαντας, μεσης, στηθους, χωρος, κλεισιμο, ζωνη, πως, γεμιζεται, γεμιζουμε, ρθυμιση. φοριεται, αδιαβροχο, χρηση, πολυημερη, διανυκτερευση, χωρα, χωραει, αγορα, τιμη, καπακι, υλικο, διχτυ, πορπες, κλιπς, πεζοπορια, πορεια, ημερα, νυχτα, ορειβασια, ποδηλασια, αναρριχηση, διασωση, φαρμακειο, σπηλαιολογια, φαραγγοδιασχιση, canyoning, τρεξιμο, δρομος, μονοπατι, τρεκιν, τρεκινγκ, trekking, backpack