4 Ιουν 2015 ενημέρωση Σεπ 2019
Savvas Hiker Διαδρομή που επινόησα στα τέλη της δεκαετίας του '70
Γενικά
Η Καραβόλα είναι η υψηλότερη κορυφή της Πάρνηθας με υψόμετρο 1.413μ. Το Όρνιο είναι η δεύτερη κορυφή της Πάρνηθας με υψόμετρο 1.350μ (χαμηλότερη κατά 63μ).
Η Καραβόλα είναι η δυτική, αυτή που έχει τις εγκαταστάσεις των ραντάρ.
Το Όρνιο είναι η ανατολική, αυτή που έχει τον χαρακτηριστικό πύργο τηλεπικοινωνιών.
Η Σκίπιζα είναι η ψηλότερη πηγή της Πάρνηθας, και της Αττικής, στα 1.205μ στη δυτική πλαγιά της Καραβόλας.
Το Όρνιο και η ψηλότερη κορυφή η Καραβόλα, είναι δίδυμες δίπλα-δίπλα σε απόσταση 1χλμ, και χωρίζονται από το διάσελο της Λυκοποριάς.
Τα μονοπάτια στην περιοχή των δύο υψηλότερων κορυφών, στην ουσία αποτελούν τη συνέχεια του πλέον πολυσύχναστου μονοπατιού σε όλο το βουνό - προσοχή, όχι σε όλο του το μήκος - και ανεβαίνει από τη χαράδρα της Χούνης (Ο22).
Η κυκλική αυτή διαδρομή μπορεί να γίνει είτε από ανατολικά, προχωρώντας στην αρχή προς Μόλα, είτε από δυτικά, προχωρώντας προς Σκίπιζα.
Η κυκλική αυτή διαδρομή μπορεί να γίνει είτε από ανατολικά, προχωρώντας στην αρχή προς Μόλα, είτε από δυτικά, προχωρώντας προς Σκίπιζα.
- - - - - - - -
Υπόψη. Η από δυτικά φορά της διαδρομής, δλδ ανάποδα της περιγραφής, είναι πιο ασφαλής στην ακολούθηση, αν και η περιγραφή είναι λεπτομερειακά κατατοπιστική. Λόγω των δύο προβληματικών στην αναγνώριση διακλαδώσεων στην κατεύθυνση της περιγραφής (ανατολικό Όρνιο Μόλα / Σκίπιζα, και, δυτική Καραβόλα πυροφυλάκιο / Σκίπιζα). Η από δυτικά φορά της διαδρομής είναι επίσης και η λιγότερο κοπιώδης.
- - - - - - - -
Γενικά τα μονοπάτια της περιμετρικής περιοχής του Όρνιου έχουν αραιή σηματοδότηση. Με πιο πυκνή σηματοδότηση στις πλαγιές περιμετρικά της Καραβόλας αφού σε αυτό το τμήμα της διαδρομής συμπίπτουν σε διάφορα κομμάτια διάφορα κεντρικά και σημαντικά μονοπάτια της Πάρνηθας (και το O22). Στην περιοχή και των δύο κορυφών, τα μονοπάτια είναι από τα πιο έντονα πατημένα της Πάρνηθας άρα, όταν δεν έχουν χιόνι, το σημαντικό δεν είναι η αραιή σηματοδότηση αλλά οι πινακίδες στις διακλαδώσεις.
Οι πινακίδες στις διακλαδώσεις είτε δεν υπάρχουν, είτε είναι σε δύσκολες θέσεις θέασης, είτε με διαφορετικές τυποποιήσεις (άρα ο οδοιπόρος δεν είναι σίγουρος για τη μορφή της πινακίδας που πρέπει να εντοπίζει στον περιβάλλοντα χώρο), είτε είναι πινακίδες διάφορης σκοπιμότητας στην τοποθέτηση.
Αν υπάρξει πρόβλημα από τη σηματοδότηση ή τις πινακίδες, περισσότερο στην ανατολική περιοχή της κυκλικής διαδρομής, θα είναι σε εποχή χιονοκάλυψης περισσότερο στις διακλαδώσεις των μονοπατιών.
Η λήψη κινητής τηλεφωνίας, παρά την εγγύτητα με αντίστοιχες κεραίες (στο Όρνιο), είναι κατά τόπους προβληματική αλλά βελτιώνεται γρήγορα ανάλογα το σημείο.
Βλέπε στα "Χρήσιμα" την πρόβλεψη και την κατάσταση του καιρού, από κάμερες και σταθμούς σχετικούς με την περιοχή της διαδρομής.
Ανάλυση Διαδρομής
Στοιχεία
Κυκλική από ανατολικά (προς Μόλα).
Σημείο εκκίνησης επιστροφής το πάρκινγκ του καταφυγίου Μπάφι.
Μπάφι - γύρος Όρνιου από ανατολικά - Όρνιο από βόρεια - Χιονίστρες - Καραβόλα από βόρεια - Σκίπιζα - Κακή Ράχη - Μπάφι
- - - - - - - - -
Ζώνη ύψους : | 1.140μ-1.270μ |
αΥΔμ : | +250 |
Απόσταση : | 8.000μ |
ΩΠ : | 3ω10λ |
Συντ.Δυσκολίας : | 5,9/10 |
Το καταφύγιο Μπάφι και το πάρκινγκ
Πηγή στη Σκίπιζα, και στο καταφύγιο Μπάφι (η βρύση έξω). Η κοντινότερη με παράκαμψη, στο Μεσιανό νερό. Βλέπε Το νερό των πηγών.
Σημεία και παρακάμψεις διαφυγής είναι:
- Νότια του Όρνιου. Μέχρι τη διασταύρωση της ασφάλτου προς Μόλα ή προς τις εγκαταστάσεις στο Όρνιο, πλησιέστερη διαφυγή είναι η εσωτερική περιφερειακή άσφαλτος της Πάρνηθας.
- Ανατολικά του Όρνιου. Μέχρι την ανατολική διακλάδωση του μονοπατιού προς Μόλα ή προς Σκίπιζα, κάθοδος στην εσωτερική περιφερειακή άσφαλτο της Πάρνηθας που πάει προς Μόλα.
- Βόρεια του Όρνιου. Προς την άσφαλτο στη Μόλα (εσωτερική περιφερειακή άσφαλτο της Πάρνηθας), από τη δυτικότερη επανάληψη της διακλάδωσης του μονοπατιού προς Μόλα ή προς Σκίπιζα.
- Στη διακλάδωση του μονοπατιού βόρεια της Λυκοποριάς. Άνοδος στο διάσελο της Λυκοποριάς, στην άσφαλτο που εξυπηρετεί τις εγκαταστάσεις στις κορυφές της Πάρνηθας.
- Στη Σκίπιζα. Είτε κάθοδος στην πηγή Πλατάνα, και στη συνέχεια στην παρακείμενη εσωτερική περιφερειακή άσφαλτο της Πάρνηθας όπου εκεί, όμως, η πρόσβαση αυτοκινήτων είναι περιορισμένη (κλειδωμένες μπάρες).
- Στο διάσελο της Κακής Ράχης (δρόμος Ναυτικού). Εκεί είναι η άσφαλτος που κατηφορίζει για την εσωτερική περιφερειακή άσφαλτο της Πάρνηθας, και το καταφύγιο Μπάφι.
Η λήψη δορυφόρων με gps ενός μόνο συστήματος δορυφόρων, από βόρεια Λυκοποριάς μετά δυτικά μέχρι Σκίπιζα, είναι κατά σημεία δύσκολη ή με απόκλιση άνω των 12μ.
Χάρτες
► Η διαδρομή σε αρχείο gpx, για κινητά ή συσκευές με πρόγραμμα ή app GPS
( άρθρο: GPS για το βουνό, στο κινητό )
► Η διαδρομή σε αρχείο kmz, για πρόγραμμα ή app Google Earth
========================
- Πρώτο σκέλος, ΩΠ 22λ, ΥΔ +40μ
[1] "Μπάφι" > "διασταύρωση ασφάλτου για Μόλα"
Το μονοπάτι αρχίζει από την ανατολική πλευρά του πάρκινγκ του καταφυγίου Μπάφι και διασχίζει τον πρώην βοτανικό κήπο.
Ο βοτανικός κήπος δεν υφίσταται πλέον αλλά ο χώρος αποτελεί ένα ωραίο ξέφωτο όπου έρχονται για πικ-νικ παρέες και οικογένειες με μικρά παιδιά, για την εγγύτητα με το χώρο του καταφυγίου και εναλλακτικά της Μόλας που είναι πιο μακριά.
Μέσα στο ξέφωτο μην ψάχνετε για το μονοπάτι της διαδρομής. Θα το βρείτε να μπαίνει στο δάσος στην απέναντι άκρη εντελώς αντίθετα από το πάρκινγκ, κάπου προς το χαμηλότερο σημείο, και ανεβαίνει στην άσφαλτο που διέρχεται στα ανατολικά, σύνολο 10λ μέχρι εδώ.
Το σημείο συνέχειας στο δάσος, στην απέναντι πλευρά της ασφάλτου, είναι αρκετά πατημένο και ευκρινές.
Μέσα στο ξέφωτο μην ψάχνετε για το μονοπάτι της διαδρομής. Θα το βρείτε να μπαίνει στο δάσος στην απέναντι άκρη εντελώς αντίθετα από το πάρκινγκ, κάπου προς το χαμηλότερο σημείο, και ανεβαίνει στην άσφαλτο που διέρχεται στα ανατολικά, σύνολο 10λ μέχρι εδώ.
Το σημείο συνέχειας στο δάσος, στην απέναντι πλευρά της ασφάλτου, είναι αρκετά πατημένο και ευκρινές.
Στη διάβαση της ασφάλτου ανατολικά του "κήπου", απέναντι η συνέχεια του μονοπατιού
Το μονοπάτι συνεχίζει τώρα ψηλότερα από την άσφαλτο και παράλληλα με αυτή, πάντα ανατολικά. Προσπερνά από ψηλότερα τη διασταύρωση της ασφάλτου δεξιά με δασικό δρόμο (ο οποίος στην αρχή του μοιάζει με άσφαλτο), ο οποίος πάει στο καταφύγιο Φλαμπούρι.
Το μονοπάτι φτάνει πάνω από την επόμενη διασταύρωση της ασφάλτου που πάει είτε ευθεία προς τις εγκαταστάσεις στις κορυφές είτε δεξιά προς Μόλα.
========================
- Δεύτερο σκέλος, ΩΠ 16λ, ΥΔ -50μ
[2] "διασταύρωση ασφάλτου για Μόλα" > "διακλάδωση μονοπατιού για Μόλα"
Η διαδρομή στρίβει δεξιά (ανατολικά), περνάει διαγώνια απέναντι τη διασταύρωση της ασφάλτου και μπαίνει πάλι στο δάσος ανατολικά ανάμεσα στις δύο ασφάλτους. Το σημείο συνέχειας του μονοπατιού στο δάσος είναι πολύ πατημένο και εμφανές. Το μονοπάτι μετά από 100-200μ στρίβει βόρεια όπου, εκεί, υπάρχει και μια σχετικά αφανής διακλάδωση δεξιά (ανατολικά) προς το Φλαμπούρι.
Το μονοπάτι τώρα με βόρεια κατεύθυνση περνά ψηλότερα (δυτικότερα) από διάφορες γνωστές πηγές της περιοχής.
Το μονοπάτι περνάει ψηλά πάνω από το Μεσιανό Νερό, και συνεχίζει βόρεια.
Το μονοπάτι τώρα με βόρεια κατεύθυνση περνά ψηλότερα (δυτικότερα) από διάφορες γνωστές πηγές της περιοχής.
Το μονοπάτι περνάει ψηλά πάνω από το Μεσιανό Νερό, και συνεχίζει βόρεια.
Η χαρακτηριστική κορυφή και "φρούριο" Κατσιμίδι, όπως φαίνεται από το μονοπάτι περνώντας ψηλότερα από το Μεσιανό Νερό
Μετά από λίγο το μονοπάτι φτάνει στην ανατολική διακλάδωση προς Μόλα ευθεία (βόρεια) ή προς Σκίπιζα αριστερά (δυτικά). Είναι η πρώτη διακλάδωση για Μόλα που θα συναντήσουμε στη διαδρομή, η επόμενη είναι η δυτική που θα συναντήσουμε μετά.
Προσοχή, το μονοπάτι που θέλουμε να ακολουθήσουμε αριστερά (δυτικά) προς Χιονίστρες, Λυκοποριά, Σκίπιζα, εύκολα προσπερνάται κατα λάθος ανάλογα τις καιρικές συνθήκες και την εποχή της βλάστησης. Η λήψη gps στο σημείο είναι αργή αλλά καλή.
Πρόσφατα κάποιος έφτιαξε και ένα κούκο σήμανσης (μικρή πυραμίδα από πέτρες), αλλά δυστυχώς, υπόψη ότι οι κούκοι στα πολυσύχναστα μονοπάτια συχνά καταστρέφονται.
Update Η ανώνυμη συλλογικότητα. Η διακλάδωση πλέον είναι σημασμένη με πολλούς πρόχειρους τρόπους, ανάλογα τι μπορούσε ο καθένας από τους περαστικούς. Μπογιές, κορδελάκια, τενεκάκια, κούκους, και διάφορα άλλα. Το μονοπάτι και προς Λυκοποριά-Σκίπιζα πατήθηκε αρκετά, και πλέον η διακλάδωση μοιάζει με κανονικό τρίστρατο, αλλά πάντα θέλει κάποια προσοχή στον εντοπισμό από όποιον περνάει για πρώτη φορά.
Για αυτό, είναι σημαντικά, στη διάρκεια αυτού του δεύτερου σκέλους τρία πράγματα:
- Ο ορισμένος χρόνος από την αρχή του σκέλους μέχρι τη διακλάδωση των δύο μονοπατιών.
- Το χαρακτηριστικό λούκι που ανέφερα. Είναι γύρω στα 3λ πριν τη διακλάδωση.
- Η πιο έντονη κατηφόρα που εξελίσσεται προς Μόλα μετά τη διακλάδωση.
========================
- Τρίτο σκέλος, ΩΠ 35λ, ΥΔ +65μ
[3] "(ανατολική) διακλάδωση μονοπατιού για Μόλα" > "(δυτική) διακλάδωση μονοπατιού για Μόλα"
Παίρνουμε το μονοπάτι που πάει δυτικά λοιπόν, αρχικά ανηφορίζει και στη συνέχεια τραβερσάρει στη βόρεια πλευρά του Όρνιου.
Γίνεται εναλλαγή διαφόρων τοπίων.
Τελικά φτάνει στην επαναληπτική διακλάδωση του μονοπατιού (δυτική), είτε προς Σκίπιζα ευθεία (δυτικά) είτε προς Μόλα δεξιά (βορειοανατολικά).
Η διακλάδωση είναι κάτω από ψηλά έλατα. Εδώ η ορατότητα στο εσωτερικό του δάσους είναι ανοικτή, η δε αναγνώριση της διακλάδωσης εύκολη.
Προσοχή, το μονοπάτι που θέλουμε να ακολουθήσουμε αριστερά (δυτικά) προς Χιονίστρες, Λυκοποριά, Σκίπιζα, εύκολα προσπερνάται κατα λάθος ανάλογα τις καιρικές συνθήκες και την εποχή της βλάστησης. Η λήψη gps στο σημείο είναι αργή αλλά καλή.
Πρόσφατα κάποιος έφτιαξε και ένα κούκο σήμανσης (μικρή πυραμίδα από πέτρες), αλλά δυστυχώς, υπόψη ότι οι κούκοι στα πολυσύχναστα μονοπάτια συχνά καταστρέφονται.
Update Η ανώνυμη συλλογικότητα. Η διακλάδωση πλέον είναι σημασμένη με πολλούς πρόχειρους τρόπους, ανάλογα τι μπορούσε ο καθένας από τους περαστικούς. Μπογιές, κορδελάκια, τενεκάκια, κούκους, και διάφορα άλλα. Το μονοπάτι και προς Λυκοποριά-Σκίπιζα πατήθηκε αρκετά, και πλέον η διακλάδωση μοιάζει με κανονικό τρίστρατο, αλλά πάντα θέλει κάποια προσοχή στον εντοπισμό από όποιον περνάει για πρώτη φορά.
Για αυτό, είναι σημαντικά, στη διάρκεια αυτού του δεύτερου σκέλους τρία πράγματα:
- Ο ορισμένος χρόνος από την αρχή του σκέλους μέχρι τη διακλάδωση των δύο μονοπατιών.
- Το χαρακτηριστικό λούκι που ανέφερα. Είναι γύρω στα 3λ πριν τη διακλάδωση.
- Η πιο έντονη κατηφόρα που εξελίσσεται προς Μόλα μετά τη διακλάδωση.
========================
- Τρίτο σκέλος, ΩΠ 35λ, ΥΔ +65μ
[3] "(ανατολική) διακλάδωση μονοπατιού για Μόλα" > "(δυτική) διακλάδωση μονοπατιού για Μόλα"
Παίρνουμε το μονοπάτι που πάει δυτικά λοιπόν, αρχικά ανηφορίζει και στη συνέχεια τραβερσάρει στη βόρεια πλευρά του Όρνιου.
Γίνεται εναλλαγή διαφόρων τοπίων.
Τελικά φτάνει στην επαναληπτική διακλάδωση του μονοπατιού (δυτική), είτε προς Σκίπιζα ευθεία (δυτικά) είτε προς Μόλα δεξιά (βορειοανατολικά).
Η διακλάδωση είναι κάτω από ψηλά έλατα. Εδώ η ορατότητα στο εσωτερικό του δάσους είναι ανοικτή, η δε αναγνώριση της διακλάδωσης εύκολη.
========================
- Τέταρτο σκέλος, ΩΠ 3λ, ΥΔ -5μ
[4] "(δυτική) διακλάδωση μονοπατιού για Μόλα" > "διακλάδωση Λυκοποριάς (Χιονίστρες)"
Το μονοπάτι συνεχίζει ευθεία (δυτικά) για την επόμενη διακλάδωση.
Εδώ, στη διάρκεια αυτού του σκέλους, είναι η περιοχή Χιονίστρες. Οι χιονίστρες ήταν πολύ μεγάλοι λάκκοι, και εδώ και αλλού στην ανατολική Πάρνηθα, στους οποίους φύλαγαν συμπιεσμένο χιόνι για τους θερινούς μήνες και το μετέφεραν κυρίως στα βασιλικά κτήματα στο Τατόι, ίσως και για γαλακτοκομικές χρήσεις πιο κάτω στο Λημικό, στο Σαλονίκι, στο Παλιομήλεσι, ίσως και στην Αθήνα σε καταστήματα όταν δεν υπήρχαν ακόμη ψυγεία, αντί πάγου για γλυκά, παγωτά, ή άλλες χρήσεις. Τα μονοπάτια των δύο βασικών διαδρομών, από τις οποίες κατέβαζαν το χιόνι, σε διάφορα τμήματα είναι κλειστά και χαμένα στη βλάστηση ή κατεστραμμένα.
Αυτό το σκέλος της διαδρομής μας είναι μικρό, σύντομα φτάνει στη διακλάδωση που είπα πιο πάνω, και διαβαίνει ένα "λούκι" (μικρή χαράδρωση). Το λούκι κατεβαίνει τη βόρεια πλευρά της Λυκοποριάς που αναφέραμε στην αρχή, δηλ το διάσελο (ή αυχένας) ψηλά στην κορυφογραμμή ανάμεσα στις δύο υψηλότερες κορυφές της Πάρνηθας, την Καραβόλα και το Όρνιο. Στη δε διακλάδωση εδώ συνεχίζουμε ευθεία προς Σκίπιζα, ενώ το άλλο μονοπάτι ανεβαίνει στη Λυκοποριά ακολουθώντας το λούκι. Το ελατόδασος συνεχίζει να έχει ψηλή "οροφή" και έντονες αλπικές μυρωδιές.
Η διακλάδωση στο λούκι της Λυκοποριάς, προς Σκίπιζα ή προς διάσελο Λυκοποριάς
Σημείωση. Η διακλάδωση γίνεται αντιληπτή γιατί την προσοχή του οδοιπόρου θα τραβήξουν 1-2 ετερόκλητες πινακίδες. Το μονοπάτι για άνοδο στη Λυκοποριά είναι σχετικά αφανές αφού ανηφορίζει αριστερά (νότια) ανάμεσα σε δύο μικρά έλατα. update Η αρχή της ανόδου προς Λυκοποριά έχει πατηθεί αρκετά και φαίνεται πιο εύκολα, αλλά πάντα την πρώτη φορά θέλει κάποια προσοχή να εντοπισθεί.
========================
- Πέμπτο σκέλος [5], ΩΠ 1ω07λ, ΥΔ -10μ +80μ -65μ
[5] "διακλάδωση Λυκοποριάς (Χιονίστρες)" > "Σκίπιζα"
Τα ψηλά έλατα και το αλπικό τοπίο συνεχίζουν και εδώ. Το δάσος γίνεται πιο πυκνό. Κατά διαστήματα η βλάστηση είναι τόσο πυκνή που το μονοπάτι συντηρείται αποκλειστικά από τη διέλευση των πεζοπόρων.
Περίπου στα 30λ από την αρχή του σκέλους, αρχίζει μια ανάβαση για 15λ.
Αφού τελειώσει η ανάβαση συνεχίζουμε για 5-7λ, και τελικά το μονοπάτι γυρίζει σε καθαρά δυτική κατεύθυνση όπου βλέπουμε μια ανοιχτή διακλάδωση με διάφορες πινακίδες κατεύθυνσης στα δέντρα ("Πυροφυλάκιο", "Μπάφι", "Μόλα"). Σε ένα όμορφο αλπικό τοπίο, και σαν περιοχή και σαν πανέμορφη θέα από διάφορα σημεία τριγύρω.
========================
- Πέμπτο σκέλος [5], ΩΠ 1ω07λ, ΥΔ -10μ +80μ -65μ
[5] "διακλάδωση Λυκοποριάς (Χιονίστρες)" > "Σκίπιζα"
Τα ψηλά έλατα και το αλπικό τοπίο συνεχίζουν και εδώ. Το δάσος γίνεται πιο πυκνό. Κατά διαστήματα η βλάστηση είναι τόσο πυκνή που το μονοπάτι συντηρείται αποκλειστικά από τη διέλευση των πεζοπόρων.
Περίπου στα 30λ από την αρχή του σκέλους, αρχίζει μια ανάβαση για 15λ.
Αφού τελειώσει η ανάβαση συνεχίζουμε για 5-7λ, και τελικά το μονοπάτι γυρίζει σε καθαρά δυτική κατεύθυνση όπου βλέπουμε μια ανοιχτή διακλάδωση με διάφορες πινακίδες κατεύθυνσης στα δέντρα ("Πυροφυλάκιο", "Μπάφι", "Μόλα"). Σε ένα όμορφο αλπικό τοπίο, και σαν περιοχή και σαν πανέμορφη θέα από διάφορα σημεία τριγύρω.
- - - - - - - -
Σημείωση. Όταν ήμουν μικρός, τον καιρό που είχα σχεδιάσει την κυκλική διαδρομή, από τη διακλάδωση αυτή κατεβαίναμε κατευθείαν στη Σκίπιζα. Το μονοπάτι εκείνο εξετράπει προς το τωρινό πυροφυλάκιο, έτσι το υπόλοιπο γύρω στα 50μ μέχρι τη διακλάδωση ατόνησε και έχει χαθεί στη βλάστηση, αλλά η παράκαμψη που δημιουργήθηκε είναι έτσι και αλλιώς μικρή και αποζημιώνει με τη θέα από το πυροφυλάκιο.
- - - - - - - -
Σε αυτή τη διακλάδωση λοιπόν:
Από Ανατολικά ("Μόλα") ήρθαμε εμείς, από τη βόρεια πλευρά της Καραβόλας.
Αριστερά (νότια) προς "Μπάφι", παρακάμπτει τη Σκίπιζα, αποφεύγοντας την κάθοδο σε αυτήν και την άνοδο, οδεύοντας έτσι κατευθείαν προς το διάσελο της Κακής Ράχης και την εκεί άσφαλτο (δρόμος Ναυτικού).
Δεξιά (βόρεια) προς "πυροφυλάκιο", οδηγεί στο πυροφυλάκιο του ΕΔΑΣΑ ή "Πυροφυλάκιο Σκίπιζας" (σε 3λ, ωραία θέα όταν δεν έχει ομίχλη) και από εκεί κατεβαίνει στη Σκίπιζα.
Από Ανατολικά ("Μόλα") ήρθαμε εμείς, από τη βόρεια πλευρά της Καραβόλας.
Αριστερά (νότια) προς "Μπάφι", παρακάμπτει τη Σκίπιζα, αποφεύγοντας την κάθοδο σε αυτήν και την άνοδο, οδεύοντας έτσι κατευθείαν προς το διάσελο της Κακής Ράχης και την εκεί άσφαλτο (δρόμος Ναυτικού).
Δεξιά (βόρεια) προς "πυροφυλάκιο", οδηγεί στο πυροφυλάκιο του ΕΔΑΣΑ ή "Πυροφυλάκιο Σκίπιζας" (σε 3λ, ωραία θέα όταν δεν έχει ομίχλη) και από εκεί κατεβαίνει στη Σκίπιζα.
Είτε λίγο πριν από το πυροφυλάκιο μόλις 10-15μ, είτε στο πυροφυλάκιο στρίβοντας προς τα αριστερά και πίσω (νοτιοδυτικά) θα κατηφορίσουμε για Σκίπιζα για 10λ.
========================
- Έκτο σκέλος [6], ΩΠ 31λ, ΥΔ +55μ -50μ
[6] "Σκίπιζα" > "αυχένας Κακής Ράχης"
Φτάσαμε στη Σκίπιζα, την υψηλότερη πηγή στην Πάρνηθα και την Αττική.
Στο σημείο της πηγής γίνεται πολυ-διακλάδωση μονοπατιών:
Η ευθεία συνέχεια (νοτιο-ανατολικά) του μονοπατιού με το οποίο ήρθαμε, συνεχίζει ομαλά στο δάσος και μετά κατηφορίζει διασχίζοντας την καμένη περιοχή (έντονα εκτεθειμένη στον ήλιο τους θερινούς μήνες) για Παληοχώρι, κλπ.
Δεξιά (βορειο-δυτικά) κατηφορίζει για την πηγή Πλατάνα και την περιφερειακή εσωτερική άσφαλτο της Πάρνηθας - στο τμήμα της που είναι κλειστό για τα αυτοκίνητα.
Αριστερά λίγα μέτρα μετά την πηγή, ανεβαίνει (ανατολικά) την πλαγιά για να βρει το μονοπάτι που αφήσαμε στη διακλάδωση στη δυτική πλευρά της Καραβόλας, και το οποίο πάει κατευθείαν στο διάσελο Κακής Ράχης χωρίς να ανεβοκατέβει στη Σκίπιζα όπως κάναμε εμείς.
Πάμε λοιπόν με κατεύθυνση το διάσελο της Κακής Ράχης.
Στο τέλος της ανάβασης από Σκίπιζα, συναντάμε το άλλο μονοπάτι, το "κατευθείαν" που είπαμε, και συνεχίζουμε δεξιά (νοτιο-ανατολικά).
Εδώ το δάσος σταδιακά γίνεται λιγότερο πυκνό αλλά είναι πάντα αλπικό.
Σε διάφορα σημεία το μονοπάτι ελίσσεται σε λιγότερο ασβεστολιθικό έδαφος, με συχνές διαβρώσεις στα χωμάτινα κατηφορικά κομμάτια από προσωρινά ρυάκια σε έντονες βροχοπτώσεις.
Η πρώτη διακλάδωση
Η διακλάδωση 10-15μ πριν το πυροφυλάκιο αριστερά προς Σκίπιζα, λίγο ψηλότερα από το μονοπάτι,
(update αφαίρεσαν την πινακίδα)
Το πυροφυλάκιο Σκίπιζας (ΕΔΑΣΑ)
Εμείς ελισσόμαστε κατηφορίζοντας τελικά προς Σκίπιζα
========================
- Έκτο σκέλος [6], ΩΠ 31λ, ΥΔ +55μ -50μ
[6] "Σκίπιζα" > "αυχένας Κακής Ράχης"
Φτάσαμε στη Σκίπιζα, την υψηλότερη πηγή στην Πάρνηθα και την Αττική.
Στο σημείο της πηγής γίνεται πολυ-διακλάδωση μονοπατιών:
Η ευθεία συνέχεια (νοτιο-ανατολικά) του μονοπατιού με το οποίο ήρθαμε, συνεχίζει ομαλά στο δάσος και μετά κατηφορίζει διασχίζοντας την καμένη περιοχή (έντονα εκτεθειμένη στον ήλιο τους θερινούς μήνες) για Παληοχώρι, κλπ.
Δεξιά (βορειο-δυτικά) κατηφορίζει για την πηγή Πλατάνα και την περιφερειακή εσωτερική άσφαλτο της Πάρνηθας - στο τμήμα της που είναι κλειστό για τα αυτοκίνητα.
Αριστερά λίγα μέτρα μετά την πηγή, ανεβαίνει (ανατολικά) την πλαγιά για να βρει το μονοπάτι που αφήσαμε στη διακλάδωση στη δυτική πλευρά της Καραβόλας, και το οποίο πάει κατευθείαν στο διάσελο Κακής Ράχης χωρίς να ανεβοκατέβει στη Σκίπιζα όπως κάναμε εμείς.
Η διακλάδωση στη Σκίπιζα.
Ανάποδη όψη από την κατεύθυνση της περιγραφής.
Πάμε λοιπόν με κατεύθυνση το διάσελο της Κακής Ράχης.
Στο τέλος της ανάβασης από Σκίπιζα, συναντάμε το άλλο μονοπάτι, το "κατευθείαν" που είπαμε, και συνεχίζουμε δεξιά (νοτιο-ανατολικά).
Εδώ το δάσος σταδιακά γίνεται λιγότερο πυκνό αλλά είναι πάντα αλπικό.
Σε διάφορα σημεία το μονοπάτι ελίσσεται σε λιγότερο ασβεστολιθικό έδαφος, με συχνές διαβρώσεις στα χωμάτινα κατηφορικά κομμάτια από προσωρινά ρυάκια σε έντονες βροχοπτώσεις.
Το μονοπάτι, μας βγάζει στην άσφαλτο που περνά από τον αυχένα της Κακής Ράχης.
========================
- Έβδομο σκέλος [7], ΩΠ 15λ, ΥΔ -60μ +10μ
[7] "αυχένας Κακής Ράχης" > "Μπάφι"
Το μονοπάτι συναντά την άσφαλτο, στο διάσελο της Κακής Ράχης. Στην άσφαλτο στρίβουμε αριστερά (ανατολικά).
========================
- Έβδομο σκέλος [7], ΩΠ 15λ, ΥΔ -60μ +10μ
[7] "αυχένας Κακής Ράχης" > "Μπάφι"
Το μονοπάτι συναντά την άσφαλτο, στο διάσελο της Κακής Ράχης. Στην άσφαλτο στρίβουμε αριστερά (ανατολικά).
Το μονοπάτι συναντά την άσφαλτο στο διάσελο της Κακής Ράχης
Κατηφορίζουμε την άσφαλτο μεχρι τη διασταύρωση με την άλλη άσφαλτο, την περιφερειακή εσωτερική της Πάρνηθας.
Στη διασταύρωση των ασφάλτων στρίβουμε αριστερά (ανατολικά). Μετά από 3λ βλέπουμε δεξιά μας, νότια, τη διασταύρωση με τον χωματόδρομο για το πάρκινγκ του καταφυγίου Μπάφι.
Σημείωση για "καινούριους εξερευνητές" της Πάρνηθας. Από τον αυχένα στο πάρκινγκ, κατεβαίνει ένα άλλο μονοπάτι, ξεκινώντας προς δυτικά. Οδεύει από κάτω και παράλληλα με την άσφαλτο προς Αγ.Τριάδα. Σε 10-15λ φτάνει σε διακλάδωση και συνεχίζει:
Στη διασταύρωση των ασφάλτων στρίβουμε αριστερά (ανατολικά). Μετά από 3λ βλέπουμε δεξιά μας, νότια, τη διασταύρωση με τον χωματόδρομο για το πάρκινγκ του καταφυγίου Μπάφι.
Σημείωση για "καινούριους εξερευνητές" της Πάρνηθας. Από τον αυχένα στο πάρκινγκ, κατεβαίνει ένα άλλο μονοπάτι, ξεκινώντας προς δυτικά. Οδεύει από κάτω και παράλληλα με την άσφαλτο προς Αγ.Τριάδα. Σε 10-15λ φτάνει σε διακλάδωση και συνεχίζει:
- είτε ευθεία νοτιο-δυτικά, (αυτό το τμήμα από τη
διακλάδωση ευθεία, λέγεται "τραβέρσα" ή "τραβέρσα Χούνης") συνεχίζοντας
για το Καζίνο-τελεφερίκ ή την Αγ.Τριάδα.
- είτε νοτιο-ανατολικά, προς τα κάτω, που είναι η αρχή της καθόδου της Χούνης για Θρακομακεδόνες,
Σημειώνω συνοπτικά εδώ την ανάποδη σειρά των σημείων της διαδρομής για διευκόλυνση αυτών που θα εκτελέσουν την κυκλική από δυτικά, δηλαδή αρχικά προς Σκίπιζα.
Κυκλική από δυτικά.
Μπάφι - Κακή Ράχη - Σκίπιζα - Καραβόλα από βόρεια - Χιονίστρες - Όρνιο από βόρεια - γύρος Όρνιου από ανατολικά - Μπάφι
Σημείο εκκίνησης επιστροφής το πάρκινγκ του καταφυγίου Μπάφι.
==============
- Πρώτο σκέλος (7 στην περιγραφή), ΩΠ 22λ, ΥΔ +60μ
[1] "Μπάφι" > "αυχένας Κακής Ράχης"
- είτε νοτιο-ανατολικά, προς τα κάτω, που είναι η αρχή της καθόδου της Χούνης για Θρακομακεδόνες,
Ανάποδα
Σημειώνω συνοπτικά εδώ την ανάποδη σειρά των σημείων της διαδρομής για διευκόλυνση αυτών που θα εκτελέσουν την κυκλική από δυτικά, δηλαδή αρχικά προς Σκίπιζα.
Κυκλική από δυτικά.
Μπάφι - Κακή Ράχη - Σκίπιζα - Καραβόλα από βόρεια - Χιονίστρες - Όρνιο από βόρεια - γύρος Όρνιου από ανατολικά - Μπάφι
Σημείο εκκίνησης επιστροφής το πάρκινγκ του καταφυγίου Μπάφι.
Ζώνη ύψους : | 1.140μ-1.270μ |
αΥΔμ : | +250 |
Απόσταση : | 8.000μ |
ΩΠ : | 3ω |
Συντ.Δυσκολίας : | 5,7/10 |
==============
- Πρώτο σκέλος (7 στην περιγραφή), ΩΠ 22λ, ΥΔ +60μ
[1] "Μπάφι" > "αυχένας Κακής Ράχης"
==============
- Δεύτερο σκέλος (6 στην περιγραφή), ΩΠ 26λ, ΥΔ +50μ -55μ
[2] "αυχένας Κακής Ράχης" > "Σκίπιζα"
Στη διάρκεια αυτού του σκέλους υπάρχει διακλάδωση κατευθείαν προς πυροφυλάκειο. Στην οποία κάποιος μπορεί να πάει δεξιά (βόρεια) αποφεύγοντας το τέλος του σκέλους (αριστερά, νοτιοδυτικά) που είναι η κάθοδος στη Σκίπιζα, και επίσης αποφεύγοντας, την από εκεί άνοδο προς το πυροφυλάκιο όπου είναι η αρχή του επόμενου σκέλους. Συντομεύοντας έτσι προς το επόμενο σκέλος.
Αν γίνει αυτή η παράκαμψη-συντόμευση, τότε λίγο πριν το πυροφυλάκειο, στη διακλάδωση με τις πολλές πινακίδες στα δέντρα, μπορεί κάποιος είτε να πάει πρώτα αριστερά (βορειοδυτικά, "Πυροφυλάκειο") να δει το πυροφυλάκιο και τη θέα είτε κατευθείαν να στρίψει δεξιά (ανατολικά, "Μόλα") συνεχίζοντας τη διαδρομή.
==============
- Τρίτο σκέλος (5 στην περιγραφή), ΩΠ 1ω03λ, ΥΔ +65μ -80μ +10μ
[3] "Σκίπιζα" > "διακλάδωση Λυκοποριάς (Χιονίστρες)"
==============
- Τέταρτο σκέλος (επίσης 4 στην περιγραφή), ΩΠ 3λ, ΥΔ +5μ
[4] "διακλάδωση Λυκοποριάς (Χιονίστρες)" > "(δυτική) διακλάδωση μονοπατιού για Μόλα"
==============
- Πέμπτο σκέλος (3 στην περιγραφή), ΩΠ 25λ, ΥΔ -65μ
[5] "(δυτική) διακλάδωση μονοπατιού για Μόλα" > "(ανατολική) διακλάδωση μονοπατιού για Μόλα"
==============
- Έκτο σκέλος (2 στην περιγραφή), ΩΠ 23λ, ΥΔ +50μ
[6] "διακλάδωση μονοπατιού για Μόλα" > "διασταύρωση ασφάλτου για Μόλα"
==============
- Έβδομο σκέλος (1 στην περιγραφή), ΩΠ 19λ, ΥΔ -40μ
[7] "διασταύρωση ασφάλτου για Μόλα" > "Μπάφι"
Συνολικά
Είναι μια θαυμάσια διαδρομή, που θυμίζει έντονα την παλιά αλπική Πάρνηθα πριν τη φωτιά του 2007.
Οδοιπορικά, είναι σχετικά μικρής δυσκολίας και μέσης διάρκειας.
Στην κατηγορία χρόνου και δυσκολίας είναι κατάλληλη για μέτριας εξάσκησης οδοιπόρους, και, κάπως γυμνασμένους αρχάριους εφόσον γίνει σε κατάλληλη εποχή, ώρα, και καιρό.
Οι ήπιες πεζοπορικά εποχές είναι την άνοιξη και το φθινόπωρο.
Τον χειμώνα όταν αρχίσει η περίοδος των χιονοπτώσεων, το μονοπάτι στη βόρεια Καραβόλα, στο "πέμπτο σκέλος" στην από ανατολικά περιγραφή (ή στο "τρίτο" στην από δυτικά), είναι δύσκολο άλλοτε για αρχάριους και άλλοτε για όλους, για αρκετό καιρό μετά τη λήξη της περιόδου χιονοπτώσεων, μέχρι και πιθανόν τον Μάρτη. Εκεί το μονοπάτι περιοδικά είτε κλείνει εύκολα από τα χιόνια είτε έχει προβληματική βατότητα από το λιώσιμο τους και τον πάγο, δεν έχει επαρκή σήμανση για χιονοσκεπές έδαφος, και είναι από εκείνα που κρατούν το χιόνι για μεγαλύτερες περιόδους.
Το καλοκαίρι η θερμοκρασία, στην περιοχή της διαδρομής, το καταμεσήμερο είναι συνήθως στους 22-24ºC που είναι αρκετά δροσερή για στατική ή ήπια χρονικά δραστηριότητα, αλλά με άπνοια ανέμου θα είναι δύσκολη η παρατεταμένη σωματική δραστηριότητα στο χρονικό διάστημα από 5 ώρες μετά την αναφερόμενη ανατολή ηλίου μέχρι 2,5 ώρες πριν τη δύση ηλίου.
Είναι κατάλληλη διαδρομή και για προπόνηση στο mountain running σαν μεταβατικής κατηγορίας, με δυσκολία κάτω του μέσου. Σαν "ταυτότητα" διαδρομής, είναι κοντά σε προσβάσεις με αυτοκίνητο, έχει πολύ λίγα σαθρά ή πέτρες, με δύο έντονες αναβάσεις 60-70μ στην πορεία της από ανατολικά περιγραφής (υπολογίζοντας και τη Σκίπιζα), ή μια έντονη 60μ στην ανάποδη πορεία από δυτικά. Όμως, σε μερικά σημεία δεν είναι αρκετά "καθαρή" διαδρομή από υπερκείμενα κλαδιά για κάποιον που κινείται γρήγορα.
Η διαδρομή μπορεί επίσης να συνδεθεί με την "αλέ ρετούρ" Καζίνο(τελεφερίκ)-Μπάφι. Επεκτεινόμενη έτσι κατά περίπου 8χλμ ίδιας και μικρότερης δυσκολίας, και ανάλογης "μεταβατικής κατηγορίας", συνολικά περίπου 15-16χλμ.
Φυσικά, μπορεί να συνδεθεί και με την άνοδο/κάθοδο της Χούνης της οποίας, ως διαδρομή, αποτελεί τη φυσική συνέχεια, ή και με οποιαδήποτε άλλη διαδρομή της περιοχής γύρω από τη Χούνη.
Διάφορα τμήματα της μπορούν να συνδιαστούν με άλλες πεζοπορικές διαδρομές δίνοντας ωραιότατα δρομολόγια διάσχισης, μάλιστα, ορισμένα από αυτά ανήκουν στις μεγάλες κλασικές διασχίσεις της Πάρνηθας.
Ενδεχομένως ολόκληρη, ή τμήμα της, μπορεί να συμμετέχει σε ευρύτερα κυκλικά δρομολόγια αλλά για δυνατούς πεζοπόρους.
___
Βλέπε και Γύρος Όρνιου
Βλέπε στα "Χρήσιμα" την πρόβλεψη και την κατάσταση του καιρού, από κάμερες και σταθμούς σχετικούς με την περιοχή της διαδρομής
Οι κανόνες στον Εθνικό Δρυμό Πάρνηθας
Είναι κατάλληλη διαδρομή και για προπόνηση στο mountain running σαν μεταβατικής κατηγορίας, με δυσκολία κάτω του μέσου. Σαν "ταυτότητα" διαδρομής, είναι κοντά σε προσβάσεις με αυτοκίνητο, έχει πολύ λίγα σαθρά ή πέτρες, με δύο έντονες αναβάσεις 60-70μ στην πορεία της από ανατολικά περιγραφής (υπολογίζοντας και τη Σκίπιζα), ή μια έντονη 60μ στην ανάποδη πορεία από δυτικά. Όμως, σε μερικά σημεία δεν είναι αρκετά "καθαρή" διαδρομή από υπερκείμενα κλαδιά για κάποιον που κινείται γρήγορα.
Η διαδρομή μπορεί επίσης να συνδεθεί με την "αλέ ρετούρ" Καζίνο(τελεφερίκ)-Μπάφι. Επεκτεινόμενη έτσι κατά περίπου 8χλμ ίδιας και μικρότερης δυσκολίας, και ανάλογης "μεταβατικής κατηγορίας", συνολικά περίπου 15-16χλμ.
Φυσικά, μπορεί να συνδεθεί και με την άνοδο/κάθοδο της Χούνης της οποίας, ως διαδρομή, αποτελεί τη φυσική συνέχεια, ή και με οποιαδήποτε άλλη διαδρομή της περιοχής γύρω από τη Χούνη.
Διάφορα τμήματα της μπορούν να συνδιαστούν με άλλες πεζοπορικές διαδρομές δίνοντας ωραιότατα δρομολόγια διάσχισης, μάλιστα, ορισμένα από αυτά ανήκουν στις μεγάλες κλασικές διασχίσεις της Πάρνηθας.
Ενδεχομένως ολόκληρη, ή τμήμα της, μπορεί να συμμετέχει σε ευρύτερα κυκλικά δρομολόγια αλλά για δυνατούς πεζοπόρους.
___
Βλέπε και Γύρος Όρνιου
Βλέπε στα "Χρήσιμα" την πρόβλεψη και την κατάσταση του καιρού, από κάμερες και σταθμούς σχετικούς με την περιοχή της διαδρομής
Οι κανόνες στον Εθνικό Δρυμό Πάρνηθας