Το μονοπάτι της Κακής Ράχης

και οι διασυνδέσεις της Κακής Ράχης.

6 Ιαν 2018     Τελευταία ενημέρωση Απρίλιος 201
Savvas Hiker



Σήμερα έκανα την παρθενική μου μετά το πρόσφατο μικρο-ατύχημα, και πήγα μια μικρή διαδρομή. Κυκλική από Μαυροβούνι, Κακή Ράχη, Σκίπιζα.

Είναι καιρός να ανοιχτεί καλύτερα το μισοκλεισμένο μονοπάτι της Κακής Ράχης. Έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση τα τελευταία χρόνια, με τα περισσότερα μονοπάτια στα καμμένα, κλειστά, τις δημόσιες συγκοινωνίες που εξυπηρετούν από την Αθήνα τον πυρήνα του δρυμού και/ή τους πρόποδες σε διάφορα σημεία περιμετρικά του βουνού, κομμένες, συνδετήρια μονοπάτια σαν αυτό έχουν αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερη αξία.

Οι διασυνδέσεις της Κακής Ράχης
Τα χρώματα αφορούν τις γραμμές στον ένθετο χάρτη, όχι τη σήμανση.

  ► Αρχείο gpx για smartphone app ή συσκευή GPS

  ► Αρχείο kmz για Google Earth

 Πράσινο     Τμήμα ασφάλτου
 Καφέ     Τμήμα χωματόδρομου
 Κίτρινο     Συνδετήριο, σε χρήση. Ανοιχτό. Περνιέται δύσκολα. Διάφορες σημάνσεις.
 Κόκκινο     Συντόμευση. Κλειστό Ανοιχτό. Περνιέται δύσκολα. Χωρίς Μικτή σήμανση.
 Φούξια    Σύνδεση Μπάφι. Εγκατελειμένo. Ετοιμόρροπα δέντρα. Μικτή σήμανση.
 Μαύρο    Μονοπάτι κορυφής. Εγκατελειμένο.
 Μπλε    Παλιά συνδετήρια. Κλειστά. Εγκατελειμένα ή εξαφανισμένα. Μερική ή χωρίς σήμανση.


Το μονοπάτι της Κακής Ράχης (κίτρινη γραμμή στον χάρτη), ανέκαθεν, αποτελούσε ένα από τα κομβικά στοιχεία της συνδεσιμότητας προς τις κορυφές και προς τις διαδρομές των κορυφών. Τώρα η ανάγκη της χρήσης του είναι ακόμη μεγαλύτερη γιατί πλέον πολλές διαδρομές γίνονται με εκκίνηση από το Μαυροβούνι (Καζίνο).




Έκλεισε με τη φωτιά του 2007, με διάφορες φιλότιμες προσπάθειες βελτίωσης του από τότε. Περπατιέται λίγο περισσότερο τα τελευταία 3-4 χρόνια, αλλά όχι συστηματικά, για αυτό δυστυχώς η ακόμη κακή κατάσταση του απαιτεί δυσανάλογο χρόνο πορείας, και κόπωσης, όταν αποτελεί τμήμα μιας ευρύτερης διαδρομής, παράδειγμα, για να πιάσει κανείς τον γύρο των κορυφών πριν κατέβει προς τα καταφύγια.

Τα ξεθωριασμένα κόκκινα τενεκάκια, που υπάρχουν χαμηλά σε κομμένους κορμούς που στέκουν ακόμη όρθιοι, μαρτυρούν μια καλή προσπάθεια όσον αφορά τη σήμανση σε κάποια φάση μετά τη φωτιά. Σε δεύτερη φάση μετά τη φωτιά, δηλαδή τα τελευταία 2-3 χρόνια, κάποιος/κάποιοι προσθέτουν και άλλους κούκους, που είναι απλωμένοι στο μεγαλύτερο κομμάτι της συνδετήριας διαδρομής, μετά την οποία ξεκινάει το μονοπάτι προς Σκίπιζα ή μπαίνεις στον γύρο των κορυφών.
Δεν υπάρχουν ακόμη κούκοι, δυστυχώς, είτε γιατί ακόμη λείπουν είτε γιατί καταστρέφονται, σε κάποια από τα κρίσιμα σημεία στα ψηλά όπου δεν φαίνεται το μονοπάτι στο ασβεστολιθικό βραχώδες. Έλλειψη που είναι σημαντική, γιατί εκεί το έδαφος εκτός της κλασικής χάραξης είναι πιο τραχύ και δύσβατο με διάφορες συνέπειες για τον πεζοπόρο που λοξοδρομεί κατα λάθος αλλά και συνέπειες από την αποφυγή διελεύσεων. Οι συχνότερες διελεύσεις θα καθάριζαν περισσότερο αλλά και θα συντηρούσαν το μονοπάτι.

Το κομμάτι που είναι σε χειρότερη κατάσταση (κόκκινη γραμμή στον χάρτη), και είναι χωρίς σήμανση, είναι το πανέμορφο μονοπάτι -όταν υπήρχε το δάσος με τα τεράστια έλατα- που κάνει παράκαμψη (σαν δευτερεύουσα σύνδεση) μέσα από το ανατολικό λούκι του Ναυτικού κατευθείαν με την άσφαλτο της Κακής Ράχης, συντομεύοντας τον χρόνο προς Σκίπιζα ή προς τον γύρο των κορυφών.

Τα βασικά προβλήματα στο μονοπάτι της Κακής Ράχης είναι:
  Κάποιοι πεσμένοι κορμοί που χρειάζονται υπερπήδηση. Πλέον έχουν σαπίσει αρκετά ώστε να μπορούν να σπρωχτούν εύκολα στην άκρη από κάποια ομάδα.
  Τα εμπόδια από καμμένα κλαδιά.
  Οι πέτρες που έχουν κατρακυλήσει στο μονοπάτι.
  Το ανάγλυφο του μονοπατιού, που έχει καταστραφεί σε μερικά σημεία.
  Φυσικά, και η σήμανση. Μια καλή φρέσκια σήμανση, έστω η άτυπη κόκκινη, συμβάλλει στη συχνή επιλογή του μονοπατιού από τους πεζοπόρους, άρα και στη συντήρηση του από τις διελεύσεις τους.

Πέραν των παραπάνω, ειδικότερα όσον αφορά τη σήμανση. Τα μονοπάτια της Κακής Ράχης, στα τμήματα τους από τα 1.200μ υψόμετρο και πάνω, είναι εκτεθειμένα στον παλαιότερο ασβεστόλιθο του βουνού (360 εκατομμυρίων ετών) και ήταν ανέκαθεν έντονα κακοτράχαλα, εξ ου και το όνομα Κακή Ράχη. Για αυτό ειδικότερα στα ψηλά αυτά τμήματα απαιτείται μια πυκνή σήμανση στη δυσδιάκριτη χάραξη του μονοπατιού. Κάτι που είναι σημαντικό γιατί εκεί ο ασβεστόλιθος και οι πέτρες μετά από ποιος ξέρει πόσα χρόνια χρήσης έχουν εξομαλυνθεί σε ικανοποιητικό βαθμό μειώνοντας την κόπωση του πεζοπόρου αλλά και την φθορά στα παπούτσια του. Η εναλλακτική λύση είναι να ανοιχτεί πάλι το σύντομο συνδετήριο στο λούκι (κόκκινη γραμμή στον ένθετο χάρτη), που από χαμηλότερα βγάζει κατευθείαν στην άσφαλτο της Κακής Ράχης και συντομεύει σημαντικά την κόπωση και τον χρόνο διέλευσης.

  update Απρίλιος 2018   

Το κομμάτι της κίτρινης γραμμής (στον ένθετο χάρτη) μέχρι το ανατολικό λούκι του Ναυτικού, όσον αφορά τα ξερά κλαδιά και τους κορμούς έχει πλέον καθαριστεί εντελώς από τις οδεύσεις των πεζοπόρων και την συνεισφορά του καθενός, ενώ όσον αφορά την χάραξη και τις πέτρες, το μονοπάτι βελτιώθηκε περισσότερο.
Στη συνέχεια της όδευσης, πιο πάνω, φαίνεται ότι έγιναν διάφορες φιλότιμες διελεύσεις στην κόκκινη γραμμή στο χάρτη, εμφανώς κόβοντας αρκετά από τα καμμένα κλαδιά που πριν έκαναν σχεδόν απροσπέλαστη την πρόσβαση, και βάζοντας διάφορα κόκκινα σημάδια, και επίσης έγιναν διάφορες διελεύσεις στη συνέχεια της κίτρινης, προσθέτωντας κούκους (που είναι βασικό ζητούμενο εκεί) σε μερικά από τα σημεία που έλειπαν.

Εμείς (ομάδα 5 ατόμων), κάναμε το πρώτο κομμάτι της κίτρινης και συνεχίσαμε στην κόκκινη γραμμή (του ένθετου χάρτη) μέχρι την άσφαλτο της Κακής Ράχης, είτε προσθέτωντας και εμείς σημάνσεις είτε ανανεώνοντας τη βαφή σε παλιότερες, και κόβωντας κι άλλα καμμένα κλαδιά. Όσον αφορά την κατεύθυνση ανόδου, της διαδρομής στην κίτρινη και μετά στην κόκκινη μέχρι την άσφαλτο από το λούκι, έχει πλέον επιτευχθεί μια κάπως ικανοποιητική όδευση, ενώ ακόμη στερείται επαρκούς σήμανσης η κατεύθυνση καθόδου.

Μακάρι κάποτε η διαδρομή αυτή να είναι σε κατάσταση τέτοια που να προσελκύει όλων των ειδών τους πεζοπόρους, και άρα θα συντηρείται και θα βελτιώνεται συνεχώς, βελτιώνοντας τον χρόνο πεζοπορίας και την χρησιμότητα της στην προσπέλαση των παραπέρα σημαντικών διαδρομών, κυρίως των κυκλικών.

Ο συνολικός χρόνος ανάβασης που εκτιμήσαμε ότι απαιτείται τώρα από τον μέσο πεζοπόρο, με την τρέχουσα κατάσταση της διαδρομής (πρώτα από την κίτρινη και μετά από την κόκκινη) μέχρι την άσφαλτο, είναι 1ω20λ. Πιστεύω ότι μελλοντικά μπορεί να κατέβει τουλάχιστον στην 1ω.

update (b) Απρίλιος 2018
Μια ομάδα καλών πεζοπόρων, με τις μικροστάσεις, το έκανε 53λ μέχρι άσφαλτο Ναυτικού, σαν τμήμα στην κόπωση ευρύτερης διαδρομής. Άρα για το συγκεκριμένο τερέν, στην μέχρι στιγμής κατάσταση του, να πούμε ότι ο χρόνος για τον μέσο πεζοπόρο είναι 1ω05λ.

---