Για την εύκολη ανάγνωση σε κινητά, κάντε διπλό ταπ στην περιοχή της σελίδας που σας ενδιαφέρει.

Δύο κίνδυνοι στην οδήγηση λόγω των ελαφιών

                                                                                  6 Σεπ 2016    
Savvas Hiker



    Ο κίνδυνος στην οδήγηση, από τα ελάφια που βγαίνουν στους δρόμους, αφορά οποιονδήποτε δρόμο από τους πρόποδες και επάνω. Ακόμη περισσότερο στη γεωγραφική περιοχή που απλώνεται από τη Φυλή μέχρι τη Μόλα και από το Βούντημα μέχρι το Μετόχι. 
    Η κορυφή του προβλήματος για τους οδηγούς είναι τρία σημεία σε άσφαλτο, η στροφή στο παλιό Ξενία (Πάρκο των Ψυχών), η στροφή και η ευθεία στην Αγ.Τριάδα, και στη Μόλα.

    Κατα τη γνώμη μου είναι θέμα χρόνου το πότε θα θρηνήσουμε θύματα, είτε από σύγκρουση οχήματος με ελάφια, είτε από σύγκρουση οχήματος με άλλο όχημα ή πεζούς που πήγαν να δουν ή να ταΐσουν τα ελάφια.

    Στην πρώτη περίπτωση οι οδηγοί που έχουν τάση να τρέχουν σαν να βρίσκονται ακόμη στην πόλη ανεβαίνουν στο βουνό χωρίς αντίληψη για τις οδηγικές συνθήκες και τις παγίδες, ανάμεσα στις οποίες είναι και η εμφάνιση ελαφιών πάνω στο δρόμο.

    Στη δεύτερη περίπτωση, της σύγκρουσης με άλλο όχημα ή πεζό, ο κίνδυνος προέρχεται από την όλο και αυξανόμενη προσέλευση στο βουνό αυτοκινήτων, για "να δούμε τα ελαφάκια", που σταματούν ή αποβιβάζουν πάνω στο δρόμο χωρίς προφυλάξεις. Ειδικά στην ευθεία της Αγ.Τριάδας και στη στροφή του Ξενία (Σανατόριο) κάθε ΣΚ, περισσότερο το φθινόπωρο το χειμώνα και την άνοιξη, γίνεται συνωστισμός από αυτοκίνητα γιατί ο κόσμος ταΐζει και παίζει με τα ελάφια πάνω στο δρόμο, ακόμη και σε στροφές, με κίνδυνο ατυχήματος από διερχόμενους οδηγούς. Τόσο από οδηγούς που αναπτύσσουν ταχύτητα, όσο και γενικά από οδηγούς τις απογευματινές ώρες όταν ο ήλιος είναι χαμηλά και αντίθετα εμποδίζοντας την καλή ορατότητα. 
    Πχ οδηγός κατέβαινε την ευθεία της Αγ.Τριάδας προς Αθήνα, με ταχύτητα (κακώς), και στο ύψος της εκκλησίας παρα λίγο να πέσει πάνω σε μια κυρία που ήταν κολλημένη μύτη με μύτη με μια ελαφίνα (!) και σε ένα σκόρπιο πλήθος που έβγαζε φωτογραφίες, όλα αυτά στη μέση της ασφάλτου.


    Το πρόβλημα εξελίσσεται σε φαύλο κύκλο, αφού εδώ και καιρό στα κρίσιμα σημεία, έχουν αναπτυχθεί οικογένειες ελαφιών που ακριβώς επιζητούν αυτές τις "βιοποριστικές" επαφές με τους ανθρώπους, και από την άλλη, όλο και περισσότεροι στην Αθήνα των εκατομμυρίων κατοίκων, μαθαίνουν για αυτή την εύκολα προσβάσιμη... ατραξιόν της Πάρνηθας.
    Είναι επίσης θέμα χρόνου, εκτός από το να συμβεί κάποιο σοβαρό ατύχημα, το να εμφανιστεί και κάποιος φέρελπις παρουσιαστής σε κανάλι μεγάλης θεαματικότητας που θα διαφημίσει με ενθουσιασμό "το πόσο εύκολο είναι να δείτε ελάφια στο φυσικό τους περιβάλλον". Ετοιμαστείτε τότε για την άνοδο των μυρίων, και δεν θα είναι για μια φορά, θα γίνει μαζική ροή θεσμός με ότι αυτό συνεπάγεται και για τα ίδια τα ελάφια, και για το βουνό, και για τις δραστηριότητες σε αυτό. Σαφώς, τα ελάφια της Πάρνηθας έχουν διαφημιστεί κατα καιρούς και από μέσα μεγάλης εμβέλειας -και ελάφια πάνω σε άσφαλτο έχουν δείξει- αλλά μέχρι τώρα ευτυχώς, κατα σύμπτωση ή επίτηδες, δεν παρουσιάστηκαν με τρόπο που να καταλαβαίνει ο μέσος θεατής, που δεν γνωρίζει την Πάρνηθα, το πόσο πολύ εύκολο είναι να τα δεί από πολύ κοντά.

    Η καλύτερη λύση δεν είναι ούτε να μπουν σαμαράκια στο δρόμο στα κρίσιμα σημεία, γιατί θα δημιουργήσουν άλλα προβλήματα, ένα βουνό είναι πάντα μια ιδιαίτερη περίπτωση, ούτε οι νουθεσίες διαφόρων μορφών. Πρέπει η πολιτεία και οι θεσμικοί να ξαναδούν το θέμα των δημόσιων συγκοινωνιών που εξυπηρετούσαν κεντρικά και περιφερειακά το βουνό και έχουν διακοπεί. Το μεγαλύτερο πρόβλημα για οτιδήποτε αφορά την Πάρνηθα, στην πανίδα, στη χλωρίδα, στην ανάπτυξη των καμένων, στις οχλήσεις στο περιβάλλον, ακόμη και σε διάφορες παρανομίες, το κύριο πρόβλημα, είναι η μαζική πρόσβαση των ιδιωτικών αυτοκινήτων στην Πάρνηθα.

___

    Η τροχοφόρα κίνηση στην Πάρνηθα

    Η οδήγηση τον χειμώνα

    Οι κίνδυνοι από τα ζώα και τα έντομα στην Πάρνηθα, προφυλάξεις