nikos (σύνδεσμος σχολίου)
Καλησπέρα, θα ήθελα κάποιο σχόλιο σχετικά με την πρόσφατη επίθεση λύκου λίγο έξω απο το μπάφι. Μου κάνει τεράστια εντύπωση πως ένας λύκος με τόσο κόσμο γύρω γύρω επιτίθεται. Μήπως έχει λύσα? Μήπως είναι αγριόσκυλο κ οχι λύκος? Μήπως τελικά συνήθισε την παρουσία ανθρώπων και πλέον δεν φοβάται πια? Γιατί λογικά φαγητό εύκολα βρίσκει με τόσα ελάφια στην Πάρνηθα και οχι μόνο. Με ανησύχησε αυτό το περιστατικό αφού όποτε μπορώ πεζοπορώ και εγω στα πέριξ (μάλιστα την ιδια μερα έκανα τον γύρο της Γκούρας απο Πλατύ βουνό κ έφυγα απο το βουνό πάνω κάτω την ώρα του περιστατικού) και αν συμπεράνουμε οτι οι λύκοι γίνοντε ολο και πιο απρόβλεπτοι λόγο της υπερμετρης ανθρωπινης παρουσίας και παρέμβασης στο βουνό τότε ίσως να πρέπει να παίρνουμε άλλα μέτρα πέρα απο τα προβλεπόμενα, όπως κάποιο όπλο με άσφαιρα η κάποιο αποθητικό σπρευ (αν υπάρχει) κτλ. Σας ευχαριστώ για τον χρόνο σας κ για την τεκμηριωμένη γνώμη σας.
- - - -
Καλησπέρα Νίκο!
Για το περιστατικό με τον λύκο, ως μη ειδικός θα πω τα δικά μου από τα ακούσματα από μικρός και την εμπειρία.
.
- Έχουμε αρκετές λεπτομέρειες, άρα τη σωστή αντίληψη; Δεν γνωρίζω. Λένε λοιπόν ότι ήταν λύκος, μάλλον λύκαινα, έγινε στο πάρκινγκ του Μπάφι, κοντά στο σούρουπο, και ότι το θύμα ήταν ένα σκυλάκι το οποίο άρπαξε από ένα κοριτσάκι, και έφυγε.
- Όσον αφορά το Μπάφι, έχω δεί κάποιες χρονιές (3-4 φορές) ίχνη λύκου στις πλαγιές τριγύρω, σε ημέρες μετά από πανσέληνο. Η δική μου εντύπωση ήταν ότι κάποιος λύκος -όχι "μονήρης"- κατόπτευσε την περιοχή αν είναι κατάλληλη για να κυνηγήσει η αγέλη κάποια ασέληνη νύχτα (για παράδειγμα βλ "Λύκε, λύκε, είσαι εδώ;").
Καλησπέρα, θα ήθελα κάποιο σχόλιο σχετικά με την πρόσφατη επίθεση λύκου λίγο έξω απο το μπάφι. Μου κάνει τεράστια εντύπωση πως ένας λύκος με τόσο κόσμο γύρω γύρω επιτίθεται. Μήπως έχει λύσα? Μήπως είναι αγριόσκυλο κ οχι λύκος? Μήπως τελικά συνήθισε την παρουσία ανθρώπων και πλέον δεν φοβάται πια? Γιατί λογικά φαγητό εύκολα βρίσκει με τόσα ελάφια στην Πάρνηθα και οχι μόνο. Με ανησύχησε αυτό το περιστατικό αφού όποτε μπορώ πεζοπορώ και εγω στα πέριξ (μάλιστα την ιδια μερα έκανα τον γύρο της Γκούρας απο Πλατύ βουνό κ έφυγα απο το βουνό πάνω κάτω την ώρα του περιστατικού) και αν συμπεράνουμε οτι οι λύκοι γίνοντε ολο και πιο απρόβλεπτοι λόγο της υπερμετρης ανθρωπινης παρουσίας και παρέμβασης στο βουνό τότε ίσως να πρέπει να παίρνουμε άλλα μέτρα πέρα απο τα προβλεπόμενα, όπως κάποιο όπλο με άσφαιρα η κάποιο αποθητικό σπρευ (αν υπάρχει) κτλ. Σας ευχαριστώ για τον χρόνο σας κ για την τεκμηριωμένη γνώμη σας.
- - - -
Καλησπέρα Νίκο!
Για το περιστατικό με τον λύκο, ως μη ειδικός θα πω τα δικά μου από τα ακούσματα από μικρός και την εμπειρία.
.
- Έχουμε αρκετές λεπτομέρειες, άρα τη σωστή αντίληψη; Δεν γνωρίζω. Λένε λοιπόν ότι ήταν λύκος, μάλλον λύκαινα, έγινε στο πάρκινγκ του Μπάφι, κοντά στο σούρουπο, και ότι το θύμα ήταν ένα σκυλάκι το οποίο άρπαξε από ένα κοριτσάκι, και έφυγε.
- Όσον αφορά το Μπάφι, έχω δεί κάποιες χρονιές (3-4 φορές) ίχνη λύκου στις πλαγιές τριγύρω, σε ημέρες μετά από πανσέληνο. Η δική μου εντύπωση ήταν ότι κάποιος λύκος -όχι "μονήρης"- κατόπτευσε την περιοχή αν είναι κατάλληλη για να κυνηγήσει η αγέλη κάποια ασέληνη νύχτα (για παράδειγμα βλ "Λύκε, λύκε, είσαι εδώ;").
- Οι παρόντες πως κατάλαβαν ότι ήταν λύκος; Μήπως, όπως σκέφτηκες, ήταν σκύλος;
- Σκύλος ή λύκος με λύσσα δεν εμφανίζεται αρπάζει και φεύγει, όπως αναφέρουν ότι έγινε, αλλά επιτίθεται και δαγκώνει όποιον δεί μπροστά του.
- Αν υποθέσουμε ότι οι λύκοι έχουν συνηθίσει να εκμεταλλεύονται κάποια σημεία απορριμάτων, αυτό θα περίμενα να συμβεί στους κάδους και τις αλάνες της Μόλας. Αντίθετα, ειδικά το Μπάφι, έχει θρησκευτική προσήλωση στην μη έκθεση των σκουπιδιών. Αλλά πιο πέρα, εκατέρωθεν του πάρκινγκ και μέχρι το δρόμο, τα σκουπίδια των περαστικών περιφέρονται στο δάσος, όμως είναι συνθετικές συσκευασίες ποτήρια χαρτιά και τέτοια, δηλ δεν είναι τρόφιμα. Επίσης, ο λύκος αν εβρισκε τρόφιμα στα σκουπίδια δεν θα είχε συνηθίσει να τα πλησιάζει όσο θα υπήρχαν άνθρωποι κοντά, άρα πιστεύω ότι δεν έχει γίνει -εδώ τουλάχιστον- άμεση σύνδεση με τους ανθρώπους της λήψης τροφής. Εκτός και κάποιος στη συγκεκριμένη περιοχή ταΐζει λύκους όπως άλλοι κάνουν με τα ελάφια -μάλλον απίθανο.
- Οι λύκοι μπορεί να συνηθίσουν περιοχές με ανθρώπους μεν, στην αναζήτηση τροφής, αλλά όχι και την προσέγγιση στους ανθρώπους ή ήχους που δεν έχουν σχέση με το περιβάλλον ή φώτα κλπ. Αλλιώς δεν θα έκαναν επίθεση μόνο στα μαντριά τη νύχτα, αλλά θα έμπαιναν μέρα μεσημέρι ακόμη και στα παρακείμενα σπίτια να φάνε τους κτηνοτρόφους!
- Οι λύκοι δεν επιτίθενται από θέση ενέδρας, πχ δίπλα στο μονοπάτι. Παρατηρούν το υποψήφιο θύμα από μεγάλη απόσταση, στη συνέχεια αν αποφασίσουν να επιτεθούν, η προσέγγιση τους γίνεται με συνεχή κίνηση.
- Οι λύκοι δεν επιτίθενται σε ανθρώπους. Όλα τα ζώα μπορεί να κάνουν κάποιου είδους επίθεση στους ανθρώπους στις περιπτώσεις που : είναι πληγωμένα, υπάρχει πλήρης χιονοκάλυψη για πολλές εβδομάδες, έχουν λύσσα, έχουν κάποια διανοητική ασθένεια, θυμούνται κάτι ιδιαίτερα δυσάρεστο από ένα συγκεκριμένο άτομο, είναι σαρκοφάγα και έχουν συνδέσει "άμεσα" τους ανθρώπους με λήψη τροφής.
- Προσωπική μου άποψη, τα φυτοφάγα στην Πάρνηθα είναι πιο επικίνδυνα από τους λύκους, για τους ανθρώπους. Τα φυτοφάγα ζουν μέσα σε ένα διαρκή φόβο και δεν πρέπει να τρομάξουν από μια ξαφνική παρουσία κοντά τους, αλλιώς γίνονται επικίνδυνα, περισσότερο τα αγριογούρουνα και ειδικά στα μονοπάτια όπου η όδευση διαφυγής τους μπορεί να είναι περιορισμένη. Στην περίπτωση επίθεσης από λύκο σε άνθρωπο, αν ο λύκος είναι "μονήρης" ένα ραβδί για προστασία είναι αρκετό, αν όμως πρόκειται για αγέλη -η πραγματική δύναμη των λύκων- τότε δεν ξέρω τι μπορεί να κάνει κάποιος εκτός από το να ανέβει ή να κλειστεί κάπου. Οι δυνατές φωνές ή οι κρότοι, σαν αντίδραση στην επίθεση, είναι ένα αποτρεπτικό μέσο αλλά, μην γνωρίζοντας την αιτία της επίθεσης τη συγκεκριμένη στιγμή, δεν είμαι σίγουρος για τη βέβαιη αποτελεσματικότητα τους. Για αυτό λέμε ότι στο βουνό δεν πάμε μόνοι, κάνουμε κάποιους ήχους -δεν εννοώ "φασαρία"- ώστε να μας αντιλαμβάνονται εγκαίρως τα άγρια ζώα, δεν ταΐζουμε τα άγρια ζώα (και για άλλους λόγους), δεν θεωρούμε το βουνό παιδική χαρά για μικρά παιδιά αλλά τα έχουμε συνεχώς κοντά μας, δεν έχουμε μαζί μας κατοικίδια, κλπ, κλπ.
- Ποιος αρμόδιος φρόντισε ποτέ να ενημερώνονται σωστά οι άνθρωποι, και όχι "τυπικά"; Τα κατοικίδια απαγορεύονται στην Πάρνηθα, αλλά πόσοι το ξέρουν αυτό; και πόσοι από όσους το γνωρίζουν, ξέρουν το γιατί ώστε να το τηρούν; Πέραν του κινδύνου επίθεσης στα κατοικίδια ζώα, αυτά επίσης κινδυνεύουν από τις ασθένειες ή τις επιμολύνσεις ενός περιβάλλοντος για το οποίο δεν είναι προσαρμοσμένα. Ταυτόχρονα, η μικροχλωρίδα των κατοικίδιων ζώων, οι μολύνσεις τους, αλλά και οι συνήθειες τους είτε του αστικού περιβάλλοντος είτε της φυσιολογίας τους, διαταράσσουν έντονα τον ζωϊκό και τον φυτικό βιότοπο.
- Οι πολίτες, που επισκέπτονται την Πάρνηθα και άλλα μέρη της άγριας φύσης, ζουν σε μια πολιτεία που διαχρονικά τους ενημερώνει και τους προστατεύει μόνο αφού συμβεί κάτι σοβαρό, μέχρι να ξεχαστεί και μετά πάλι... ησυχία. Πόσοι από τους επισκέπτες αντιλαμβάνονται από μόνοι τους ότι στην Πάρνηθα βρίσκονται στο έλεος μιας άγριας φύσης; Η οποία άγρια φύση, στη συγκεκριμένη περίπτωση, είναι παρα πολύ κοντά στη μεγαλύτερη πόλη της χώρας, και έτσι δεν διευκολύνει την άμεση αντίληψη αυτού που πραγματικά είναι. Πόσοι αντιλαμβάνονται πως το γεγονός ότι πηγαίνει δρόμος, μέχρι τα καταφύγια ή τα μοναστήρια ή τις δασικές αναψυχές, δεν σημαίνει ότι αυτοί πηγαίνουν στο πάρκο ή στην καφετέρια της συνοικίας τους; Πόσοι αντιλαμβάνονται ότι πηγαίνουν στην Πάρνηθα απλά γιατί τους σπρώχνει η μόδα που τρέχει στα σόσιαλ μίντια και τα μίντια γενικώς. Πόσοι αντιλαμβάνονται ότι πηγαίνουν εκτός αντίληψης οι ίδιοι για τον χώρο, και χωρίς ιδιαίτερη αγάπη για τη φύση ή το βουνό, απλώς παρασυρμένοι επειδή το κάνουν και οι άλλοι; Άρα τόσοι άλλοι κάτι ξέρουν παραπάνω, πάμε και εμείς χωρίς να ρωτάμε χωρίς να σκεφτόμαστε. Για τη συντριπτική πλειοψηφία είναι απλώς μόδα -από ανθρώπους χωρίς ιδιαίτερη αντίληψη για τη φύση- και ως τέτοια μόδα εύχομαι να περάσει γιατί καταπιέζει το οικοσύστημα, αλλά και τα ήθη στο βουνό. Πολύ περισσότερο όσο δεν απαγορεύονται τα ΙΧ τα Σάββατα και τις αργίες με την προσέγγιση, τις ημέρες εκείνες, να γίνεται μόνο μέσω συγκοινωνίας.
- Όσο για το σκυλάκι, προτιμώ να φαντάζομαι ότι το άρπαξε κάποια λύκαινα ή αδέσποτη σκύλα, να το προσέχει και να το φροντίζει σαν δικό της. Ειλικρινά, αντιλαμβάνομαι την ταραχή και τη θλίψη της οικογένειας και του μικρού κοριτσιού από το σοκ του περιστατικού και την απώλεια.
_________