Για την εύκολη ανάγνωση σε κινητά, κάντε διπλό ταπ στην περιοχή της σελίδας που σας ενδιαφέρει.

Σχόλια

    Το blog είναι μη επαγγελματικό. Συντελεστές του blog:
Αλέξανδρος Ροζακίτης · Ανδρέας Μ. · Γιώργος Αλεξόπουλος · Δημήτρης Γαλάνης · Έκτορας Ασημάκης · Μάνος Ευσταθίου · Μαριλένα Παν. · Savvas Hiker (διαχειριστής)



Η συνήθης επικοινωνία, σχόλια, κλπ, γίνεται εδώ:

► Σελίδα 1► Σελίδα 2▼ Σελίδα 3

62 comments:

  1. Συνεχιζοντας τη συζητηση για το μονοπάτι της Κακής Ράχης.

    Σιγουρα Γιωργο δεν ειναι ακομα για ευρεια χρηση οπως το αλλο κατω απο το δρομο.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Μπράβο σε όσους είχαν φτιάξει τους παλιούς και σε όσους πρόσθεσαν τους νέους κούκους! Να πω επιπλέον, για τις 27 που το χιόνι ήταν απάτητο, ότι η πρόβλεψη στην επιλογή της θέσης τους ήταν τέτοια που στα περισσότερα σημεία (αν όχι σε όλα) δεν ήταν θαμμένοι. Μιλάμε για μικρά ποιήματα της καθημερινότητας.

      Delete
  2. Η εταιρεια ειχε βγαλη ανακοινωση δυο φορες για τις ωρες του τελεφερικ. Μια χαρα ενημερωνει. Οσο για την αποσταση ειναι 17 χιλιομετρα οχι 30!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Δημήτρης Γαλάνης10 January, 2019 20:09

      Στο google η μικρότερη απόσταση από κέντρο Αθήνας μέχρι βάση τελεφερίκ με αυτοκίνητο είναι 22. Οδικώς μέχρι επάνω ή αν κάποιος μένει πχ Γλυφάδα δεν συζητάμε, το κοντέρ ξεφεύγει πάνω από τα 30. Στο άθρο μου το βασικό που λέω είναι οτι η εταιρεία δεν έχει μια υποσελίδα που να ενημερώνει real time για ότι αποφασίζει όταν αποφασίζει. Έχουμε συνηθίσει πια να ντυνώμαστε να οργανωνόμαστε να οδηγάμε άδικα μέχρι το τελεφερίκ να παρκάρουμε να φορτωνόμαστε τα σακίδια, να φτάνουμε στην πόρτα του τελεφερίκ, για να μας πεί εκείνη τη στιγμή ο καρδινάλιος υπάλληλος ότι δεν επιτρέπεται. Για να πάμε που μετά; όταν η ετοιμασία έχει γίνει χωρίς σκοπό τη Χούνη ή τα Σκαλάκια για τέτοιες συνθήκες; Κάπως έτσι την πάτησε ο Σάββας πέρσι και πάλι καλά που κατέβηκε όρθιος. Ας μη συνεχίσω την περιγραφή γιατί θα συγχιστώ. Αν η εταιρεία ενδιαφέρεται για το 'καλό' όσων βγαίνουν στο Δρυμό μην πάθουν τίποτα ενώ δεν είναι δουλειά της κάτι τέτοιο, τότε να απαγορεύει και τον τζόγο στους πελάτες για να μη χάσουν την περιουσία τους! Ένα ζητάω. Να ενημερώνει άμεσα κάπου που θα ξέρουμε να ανατρέχουμε. Αυτό είναι πανεύκολο στην εποχή μας. Οι ανακοινώσεις που λέτε στάλθηκαν αποκλειστικά σε κάποιες ειδησεογραφικές σελίδες και μόνο. Τις διάβασες όποιος έτυχε να ανοίξει τις συγκεκριμένες πριν ξεκινήσει. Αλλά ούτε και αυτές οι ανακοινώσεις υπάρχουν σε κάποια σελίδα της ίδιας της εταιρείας. Υπάρχουν μόνο κάτι δελτία τύπου για άλλα θέματα πολλούς μήνες πριν! Δεν ξέρω γιατί το κάνουν πάντα αυτό. Είναι απαράδεκτο!

      Delete
  3. Καλημέρα! Θέλω να ρωτήσω ποιές είναι οι περιοχές για αναρίχηση στην Πάρνηθα; Χρήστος.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Καλημέρα, η Πάρνηθα έχει πέντε περιοχές με αναρριχητικές διαδρομές:
      > Στην Πέτρα Βαρυπόμπης, οι πρώτες στην Ελλάδα.
      > Στην Αλογόπετρα και προς την απέναντι Αλογόπετρα.
      > Στο Φλαμπουράκι.
      > Στην Πέτρα Θοδώρας.
      > Στο Άρμα.

      Delete
  4. Kalimera sas,thelo na rotiso an mporoume na koimithume kai kapou ekso ektos ta katafigia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Όπως είπε ο Πάνος, και αφορά όλη την ορεινή περιοχή της Πάρνηθας.
      Για μια γενική ενημέρωση στο θέμα, βλ και την πρώτη ενότητα σε αυτό το άρθροτου Εθνικού Δρυμού Πάρνηθας.

      Delete
  5. Εντός τών ορίων τού Εθνικού Δρυμού,απαγορεύεται.Ας προτείνει ο Σάββας κάπου αλλού στό βουνό.

    ReplyDelete
  6. Καλησπέρα! Απλά ήθελα να ευχαριστήσω για το πολύ όμορφο μπλογκ και τις πληροφορίες που δίνετε! Σήμερα ανέβηκα με τα παιδιά μου από καζίνο στο μπάφι και παρότι δεν είμασταν καθόλου προετοιμασμένοι για την ποσότητα του χιονιού και τη δυσκολία που αυτή επιφέρει, το καταευχαριστηθήκαμε (ξέρω, εύκολο και πολυπερπατημένο,τα παιδιά όμως είναι 6 και 4 ετών)! Ηθελα όμως να ρωτήσω αν μπορούμε από άνοιξη να προσφέρουμε και εμείς κάτι σε όποιον θελησει να πεζοπορήσει, ίσως να ανανεώσουμε/πυκνώσουμε τα σημάδια (κούκους ή αλαεί (έτσι τα λέγαμε μικροί)) σε διάφορα μονοπάτια? Και αν ναι, με ποιόν πρέπει να μιλήσουμε ώστε να γίνει με σωστό και εμφανή τρόπο? Ευχαριστώ και πάλι

    ReplyDelete
    Replies
    1. Καλημέρα! Αντιθέτως, σε μεγάλη χιονοκάλυψη στα χαμηλά υψόμετρα (<1500μ) τα πολυσύχναστα μονοπάτια, όπως πχ του Καζίνο-Μπάφι ή της Χούνης, είναι από τις πιo δύσκολες επιφάνειες πεζοπορίας! Επίσης σε όλες τις χιονοσκέπαστες διαδρομές, οπουδήποτε, παίζουν επιπλέον ρόλο ο καιρός και η ώρα της ημέρας που επιλέγονται για τη διάσχιση τους.
      Στο θέμα της σήμανσης, η ορειβατική κοινότητα λειτουργεί με περίπου άγραφους κανόνες όπως σχεδόν σε όλα τα πράγματα που την αφορούν σαν κοινωνία. Κάθε πεζοπόρος, συνεισφέρει χαλαρά σε σιωπηρό συγχρονισμό με τις ενέργειες των υπολοίπων, όπως και γενικότερα πχ για την προστασία του περιβάλλοντος, μετά από την εμπειρία που αποκτά σταδιακά ορειβατώντας. Η μόνη οργανωμένη προσέγγιση, και των θεμάτων που αφορούν τη σήμανση τη συντήρηση και των καθαρισμό μονοπατιών, όπως και αναρριχητικών διαδρομών, γίνεται μόνο με ή μέσα από τους ορειβατικούς συλλόγους, και θεσμικά και νομικά. Αυτοί είναι το σημείο απαρχής για θέση στόχων και οργανωμένες δράσεις, όπως και για σχετικές προτάσεις και συνεργασία με φορείς, πχ όπως Δασαρχεία Δήμους Υπουργεία κλπ.
      Βλ και Σημειώσεις σήμανσης μονοπατιών - Τοποθέτηση
      Ευχαριστούμε πολύ για τα καλά σας λόγια!

      Delete
  7. Οι πιο πρόσφατες αναλύσεις νερού βάσει του φορεα είναι εδω.
    http://www.parnitha.net/content.asp?id=245
    Μπορείτε να τις αναρτήσετε με update στο άρθρο για το νερό των πηγών
    Ευχαριστώ
    Αριστείδης

    ReplyDelete
    Replies
    1. Τελευταία καθυστερούν πολύ, ή δεν αναρτώνται καθόλου. Για παράδειγμα αυτές είναι από τον Απρίλιο του 2019, ενώ κατελάχιστον γίνονται ανα εξάμηνο.
      Ευχαριστούμε θερμά για τη συμβολή!

      Το νερό των πηγών

      Delete
  8. Με το ποστ για την πιστα θυμηθηκα πριν χρονια στην κορφη του Αερα που μας περιεγραφε ο Σαββας διαφορα σχετικα με την Παρνηθα το λιφτ το παλιο σανατοριο το καταφύγιο το δρομο και αλλα. Θα ηταν ωραιο να κανετε μια σειρα τετοια αρθρα! Απλα σαν ιδεα.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Το φθινόπωρο συζητουσαμε ακριβως αυτό! Ότι οι αναφορές που υπάρχουν για την περίοδο από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα μέχρι περίπου τέλη 50 αρχές 60 δεν εχουν μπεί ποτέ σε μια συνολική αφήγηση. Είναι πραγματικά μια καλή ιδέα αλλά απαιτεί και πολλή δουλειά όμως θα το δούμε!

      Delete
    2. Καλημερα! Γιατι μονο μεχρι το 1960;

      Delete
    3. Μετά τη δεκαετία του 50 αρχίζουν σταδιακά στην Πάρνηθα διάφορες αλλαγές και αντιπαραθέσεις, έτσι θα προτιμήσουμε τη "ρομαντική" περίοδο που έχει περισσότερο ενδιαφέρον. Αλλά ας το ξεκινήσουμε πρώτα και βλέπουμε.

      Delete
    4. Μερικές φορές η Πάρνηθα μου φαίνεται μια σταλιά τόπος και άλλες φορές τεράστια!

      Delete
    5. Ακριβώς. Για παράδειγμα, Τατόι, Ξεροβούνι, Κανταλίδι, Μπάφι, Παληοχώρι, Σανατόριο, και οι κοντινές περιοχές γύρω και ανάμεσα είναι μια ενότητα, ιστορικά και κοινωνικά. Αχαρνές, Παληοχώρι, Αγ.Τριάδα, είναι μια ακόμη ενότητα, ιστορικά και κοινωνικά. Φυλή, Θριάσιο, Σκούρτα, Αυλώνας, ομοίως, και όλες μαζί οι ενότητες πάλι διασυνδέονται μεταξύ τους. Η καταρχήν πρόθεση μας είναι η πρώτη ενότητα, δηλ η πιο εύκολη γιατι έχει τον μεγαλύτερο όγκο γραπτών αναφορών με ορειβατικό ή φυσιολατρικό ενδιαφέρον, πάντα εννοώντας τα προ του 1960. Ένα όμως πρόβλημα στην πρώτη ενότητα είναι ότι, και εδώ, κάποιες από τις ιστορίες που είναι σημαντικές για τη συνολική εικόνα είναι γνωστές από σκόρπιες προφορικές διηγήσεις και χρειάζονται διασταύρωση. Για να μπουν όλα αυτά σε μια ενιαία αφήγηση μιλάμε για μεγάλο όγκο δουλειάς, οπότε προσωπικά προσανατολίζομαι απλά να αναδημοσιεύουμε το πρωτογενές υλικό που υπάρχει σκόρπιο στα έντυπα της εποχής ακολουθώντας μια αφηγηματική σειρά.

      Delete
  9. Γεια σας. Μια παρατήρηση σχετικά με ένα σχόλιο σας για την εμφάνιση πεύκων στα καμένα και την ανικανότητα κάποιων να αναδημιουργησουν το ελατόδασος.
    Παρόλα τη προσπάθεια που έχει γίνει με φυτευσεις ελάτων (και έχει κάποια αποτελέσματα), αυτό που βλέπετε με τα πεύκα είναι η κανονική πορεία της φύσης.
    Μετά τη φωτιά αναπτύσσεται πρώτα πυκνός θαμνοτοπος. Μέσα στο θαμνότοπο θα ξεπεταχτούν τα πεύκα και θα δημιουργήσουν δάσος. Στη σκιά των πεύκων θα φυτρώνουν τα έλατα τα οποία ως κυρίαρχο είδος θα εκτοπίσουν τα πάντα από κάτω και σταδιακά θα δημιουργήσουν ένα αμιγές ελατόδασος.
    Όπως καταλαβαίνετε παίρνει δεκάδες ή εκατοντάδες χρόνια και γι' αυτό η φωτιά ενός ελατόδασους δεν είναι απλό πράγμα. Είναι τεράστια και δύσκολα αναστρέψιμη οικολογική καταστροφή. Δεν είναι σαν το πεύκο που η φωτιά είναι στο κύκλο της ζωής του. Είναι απόλυτα βέβαιο πως ούτε τα παιδιά μας ούτε τα εγγόνια μας (και βαλε) θα δουν στη ζωή τους τη Πάρνηθα που χάσαμε.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Καλησπέρα! Ευχαριστώ για τη συμβολή. Παρόλαυτα, τα ερωτήματα παραμένουν. Μετά από πολύ παλιές πυρκαγιές στην Πάρνηθα ή σε αιθρίες που είχαν προκύψει από συστηματική υλοτόμηση στην Κατοχή, είχε φυτευτεί μαύρη πεύκη, για παράδειγμα στον αυχένα μεταξύ Όρνιου και Αυγού, ή σε διάφορα σημεία απέναντι από το Μπάφι. Ουδέποτε τα πεύκα αυτά παραχώρησαν τη θέση τους ή παραγκωνίστηκαν από τα έλατα, αλλά παραμένουν όπως ήταν. Οι δε αρμόδιες υπηρεσίες, προφανώς στελεχομένες με ειδικούς, γιατί πάσχιζαν επί χρόνια με φυτεύσεις ελάτων; Οι στρατιές εργατών και εθελοντών γιατί ιδροκοπούσαν να φυτεύουν; Γιατί απλώθηκαν χιλιόμετρα σωλήνων για τα ποτίσματα των φυτεύσεων; Γιατί τα καμμένα στο βουνό είναι πλέον ένα απέραντο τοπίο από λάκους με ξεραμμένα φυντάνια ελάτων; Και κάτι ακόμη που με καίει χρόνια. Από τη φτωχή εμπειρική μου παρατήρηση γνωρίζω οτι το έλατο για να αναπτυχθεί χρειάζεται τον ίσκιο από άλλα ήδη υπαρχοντα έλατα, ή σε κάποιες περιπτώσεις αυτό τον ρόλο "τροφού" αναλαμβάνουν τα κέδρα. Οι ειδικοί, δεν το γνωρίζουν αυτό; Γιατί πάσχιζαν σε φυτεύσεις στη μέση του πουθενά; Γιατί δεν δημιουργούσαν τις κατάλληλες συνθήκες εξάπλωσης σταδιακά από τις παρυφές του υπάρχοντος ελατόδασους; Έχω, και πολλοί έχουν, πολλά ερωτήματα ακόμη, αλλά δεν βαριέστε, έχουμε συνηθίσει στο γεγονός ότι δεν βρισκόμαστε ας πούμε στην Ελβετία ή στη Γαλλία. Να είστε καλά.

      Delete
    2. Γιώργος Αλεξόπουλος18 February, 2021 00:11

      Να αναφέρω στην κουβέντα την ετικέττα, με τις αναρτήσεις που έχουμε για το θέμα στο μπλογκ : δενδροφυτευση

      Από αυτά, αρκετά σχετικό εδώ είναι και το δικό μου άρθρο, "Έξω τα έλατα - Ζήτω τα πεύκα"

      Delete
  10. Έχουν βγεί τά αποτελέσματα τής καταλληλότητας τού νερού τών πηγών,από τόν Ιούνιο.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ευχαριστώ για τη συμβολή Πάνο! Το σημείωσα να γίνει η σχετική προσθήκη.

      Delete
  11. Προφητικο το *χλωριδα και πανιδα σε αναγκη* απο τον Φεβρουαριο. Καηκαμε φετος το καλοκαιρι τι κολαση και αυτη ρε παιδι μου!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Άστα να πάνε Νίκο, κακές προφητείες! Βλέπεις, η φύση στα βουνά είναι πάντα πιο φλύαρη για ότι συμβαίνει.

      Delete
  12. Καλησπέρα, θα ήθελα κάποιο σχόλιο σχετικά με την πρόσφατη επίθεση λύκου λίγο έξω απο το μπάφι. Μου κάνει τεράστια εντύπωση πως ένας λύκος με τόσο κόσμο γύρω γύρω επιτίθεται. Μήπως έχει λύσα? Μήπως είναι αγριοόσκυλο κ οχι λύκος? Μήπως τελικά συνήθισε την παρουσία ανθρώπων και πλέον δεν φοβάται πια? Γιατί λογικά φαγητό εύκολα βρίσκει με τόσα ελάφια στην Πάρνηθα και οχι μόνο. Με ανησύχησε αυτό το περιστατικό αφού όποτε μπορώ πεζοπορώ και εγω στα πέριξ (μάλιστα την ιδια μερα έκανα τον γύρο της Γκούρας απο Πλατύ βουνό κ έφυγα απο το βουνό πάνω κάτω την ώρα του περιστατικού) και αν συμπεράνουμε οτι οι λύκοι γίνοντε ολο και πιο απρόβλεπτοι λόγο της υπερμετρης ανθρωπινης παρουσίας και παρέμβασης στο βουνό τότε ίσως να πρέπει να παίρνουμε άλλα μέτρα πέρα απο τα προβλεπόμενα, όπως κάποιο όπλο με άσφαιρα η κάποιο αποθητικό σπρευ (αν υπάρχει) κτλ. Σας ευχαριστώ για τον χρόνο σας κ για την τεκμηριωμένη γνώμη σας.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Καλησπέρα Νίκο!
      Εννοείς πήγες από Βιλιάνι και διάσελο Πανός, ή μέσα από το Πλατύ Βουνό; Στη δεύτερη περίπτωση αν άνοιξε πάλι κάποιο μονοπάτι, από τα βάτα που έχουν κλείσει τα πάντα εκεί, δώσε μας την πληροφορία!

      Για το περιστατικό με τον λύκο. Απαντώντας στο μήνυμα σου πήγα να γράψω ένα μεγάλο σχόλιο, οπότε σκέφτηκα να το εμπλουτίσω λίγο ακόμη και να το ανεβάσω σαν ποστ: Για την πρόσφατη επίθεση λύκου

      Καλή χρονιά να έχουμε!

      Delete
    2. Καλημέρα αγαπητέ Σάββα και καλή χρονιά βεβαιως βεβαίως!

      Ευχαριστώ πολύ για το άμεση και κατατοπιστική απάντηση, δεν περίμενα κάτι λιγότερο για να είμαι ειλικρινής κρίνοντας από όσα έχω διαβάσει μέσα σε αυτό το blog.

      Σε απάντηση της ερώτησης σου παραπάνω να αναφέρω πως διάλεξα την διαδρομή 'loop of goura' όπως αυτή εμφανίζεται στην εμαρμογή topoguide. Εν συντομία είναι μια εφαρμογή που με έχει βοηθήσει πολύ αφού ουσιαστικά έχεις τον χάρτη κάθε βουνού στο κινητό σου (με εφάπαξ πληρωμή κάθε χάρτη βουνού, γύρω στα 5-6 euro για κάθε βουνό) και σου προτείνει διάφορες διαδρομές βαζοντάς το στίγμα σου με gps πάνω στην διαδρομή που επιλέγεις, αρα δεν χρειάζεται να έχει σήμα το κινητό.

      Ξεκίνησα λοιπόν αφήνοντας το αμάξι στο φυτώριο, εκεί που υπάρχει μπάρα για τα αυτοκίνητα και άρχισα την πεζοπορία απο την άσφαλτο. Επειδή όμως η διαδρομή προτείνει να φτάσει κάποιος μέχρι το διάσελο του Πανός απο την άσφαλτο και η πεζοπόρια με τα ορειβατικά παπούτσια στην άσφαλτο είναι κουραστίκη, έστριψα αριστερά μετά απο 1-1,5km περίπου, σε σήμανση (έχει ταμπελίτσα που γράφει διάσελο Πανός) και σε οδηγεί σε μονοπατάκι μέσα απο μια μικρή χαράδρα που σε βγάζει στο διάσελο, περίπου 40 λεπτά ή και κάτι λιγότερο. Εκεί λοιπόν η εφαρμογή σε πάει μέσα απο τα βάτα/αγκάθια όπως πολύ σωστά παρατηρείς. Υπάρχει μονοπάτι αλλά συχνά πυκνά χάνεται και εκεί λίγο με το μάτι, λίγο με το GPS καταφέρνεις να βρεθείς στο μονοπάτι κ φτάνεις στήν πηγή της Γκούρας όπου μετά υπάρχει πολύ καλή σήμανση. Με ταλαιπώρησε λίγο κάνοντας αρκετές στάσεις κ αρκετά μικρά πάνω κάτω μέχρι να φτάσω στην πηγή της Γκούρας αλλά κάποιος πιο έμπειρος θα το έκανε πιο εύκολα προφανώς. (χρονικά μου πήρε περίπου 1,30 ώρα το κομμάτι αυτό). Υπάρχει και χωματόδρομος από το διάσελο του Πανός μέχρι την πηγή για να αποφύγει κάποιος την 'ταλαιπωρία' αν και στο κομμάτι του βουνού αυτό είδα ένα κοπάδι ελάφια, γύρω στα 20, που ήταν ωραίο θέαμα.
      Ελπίζω να μην μπέρδεψα και να απάντησα το ερώτημά σου. Να ξεκαθαρίσω πως πέρα απο την εφαρμογή έχω πάντα κ 'πραγματικό' χάρτη μαζί μου, το 'φάουλ΄μου μόνο είναι ότι συνήθως πεζοπορώ μόνος κυρίως λόγω έλλειψης παρέας αλλά προσπαθώ να διαλέγω εύκολες διαδρομές και μέρες όπως Σ/Κ που υπάρχει κόσμος στο βουνό αλλά και πάλι...2 άτομα μαζί είναι ασφάλεια.

      Καλή συνέχεια εύχομαι με υγεία και καλές εξορμήσεις στην πολύπαθη φύση μας!

      Delete
    3. Καλημέρα Νίκο!

      Ευχαριστώ για την ενημέρωση! Ουδείς περνάει πια από εκεί, και μαθαίνουμε για τις εξελίξεις αραιά και που. Με μόνο 1ω30λ, αν πήγες όλη τη διαδρομή Πάνα - Γαιδουρόβρυση - Γκούρα χωρίς να κατέβεις στο δρόμο, έκανες άθλο! Παλιά κάναμε 50-55λ το πήγαινε, και ήταν ένα τοπίο μαγεία. Τώρα είναι παίδεμα και δεν την κάνουμε, πεσμένοι κορμοί, βαθιές αυλακώσεις, και ατελείωτα βάτα όπως και σε όλο το Πλατύ Βουνό, δηλ ελπίζω να την έβγαλες χωρίς γρατζουνιές και σκισμένα παντελόνια. Στο κομμάτι της χαράδρωσης κάτω από Βιλιάνι που έκανες 40λ, κανονικά γινόταν σε 25λ με τεράστια έλατα δεξιά αριστερά, τώρα όλα αυτά είναι θάμνοι, χώματα μπάζα, και πεσμένοι κορμοί κάθετα στο μονοπάτι όπου αυτό υπάρχει ακόμη. Να προσέχεις φίλε!

      Delete
    4. Συμφωνώ απόλυτα με τα όσα ο Σάββας έγραψε! μόνο που θέλω να συμπληρώσω τα όσα ο διαχειριστής του καταφυγίου στο Μπάφι είπε: https://www.thetoc.gr/.../parnitha-binteo-ntokoumento-me.../

      Delete
    5. @rend55 παραθέτω το σωστό λινκ. Εδώ βέβαια, αν τώρα συνεχίσουμε έτσι την κουβέντα που ανοίξαμε, τότε πρέπει να αναφερθούμε και στην ευθύνη των καταφυγίων, κατα επέκταση και των φορέων στους οποίους ανήκουν αυτά. Γιατί το θέμα στη συνολική του διάσταση δεν είναι η παρουσία των λύκων (και) γύρω από τις περιοχές των καταφυγίων, και τι θα κάνουμε με αυτούς, αλλά το κύριο θέμα είναι τι θα γίνει με την καφετεριο-ταβερνοποίηση των καταφυγίων η οποία δημιουργεί στην περιοχή τους αντίθετα συμφέροντα από αυτά των άγριων ζώων.

      Για τα άγρια ζώα, όμως, μην ξεχνάμε ότι είναι το σπίτι τους, το οικοσύστημα τους, ένας προστατευόμενος εθνικός δρυμός. Ακόμη και οι εμφανίσεις του διαχειριστή του καταφυγίου στα μίντια, ή οι προσωπικές του αναρτήσεις, στην ουσία αποσκοπούν στην προώθηση της εμπορικής επιχείρισης. Μιας προώθησης που απευθύνεται στο ευρύ κοινό, όχι το πεζοπορικό ή φυσιολατρικό αλλά αυτό της "ευκαιριακής εξόδου", διότι πρέπει να δουλέψει η επιχείριση, τα έξοδα τρέχουν, τα κέρδη πρέπει να βγούν. Με αποτέλεσμα, τα φαινόμενα επισκέψεων όπου για παράδειγμα ακόμη και κυρίες με ταγιέρ σέρνουν τα ψηλοτάκουνα στα χαλίκια του πάρκινγκ μέχρι το καταφύγιο και αναρωτιούνται γιατί δεν έχει στρωθεί πεζόδρομος, και μάλιστα με ωραία φώτα για το βράδυ. Οι ορδές των ΙΧ πλέον φτάνουν στη διασταύρωση του Ναυτικού ακόμη και με άσχημο καιρό, ακόμη και καθημερινές. Όταν παλαιότερα αυτή την ουρά παρκαρισμένων τη βλέπαμε μόνο 2-3 Κυριακές τον χρόνο, και εφόσον είχε χιονίσει πολύ, και εφόσον είχε λιακάδα χωρίς αέρα, και συνωστιζόταν καμια φορά ο μη σχετικός με τα βουνά και την άγρια φύση κόσμος, να χαρεί λίγο, να παίξουν και τα παιδιά. Τώρα πια λοιπόν, έχοντας καθιερωθεί η νέα κατάσταση και γίνει συνηθεια, ανεβαίνουν άρθρα ή ανακοινώσεις ακόμη και από οικολογικού τύπου οργανώσεις, όχι με κύριο θέμα την προστασία του "οίκου" αυτής της προστατευόμενης φύσης, αλλά με κύριο θέμα στο πως θα αποτρέπονται οι λύκοι με πυροβολισμούς και δυσάρεστα ερεθίσματα, λες και μιλάμε για κάποιο χωριό που απειλείται από τους λύκους, αντί να εγερθούν δυνατές φωνές για αυτό που στην ουσία συμβαίνει.

      Με παράπλευρο αποτέλεσμα, από όλα αυτά, και κάτι άλλο. Οι ορειβάτες, οι πεζοπόροι, δεν μπορούν και δεν πατάνε πλέον στις αργίες στα μέχρι το δάσος γεμάτα καταφύγια της Πάρνηθας που πλέον είναι εναλλακτικά στην "κοσμική" ταβέρνα της συνοικίας, εξόν από μερικές καθημερινές αλλά πόσοι πεζοπόροι ανεβαίνουν εκτός αργιών. Ενώ τα οικόπεδα των καταφυγίων είχαν δοθεί από την πολιτεία στους φορείς ακριβώς για ορειβατική και φυσιολατρική χρήση, αλλά εννοώντας κυριολεκτικώς φυσιολατρική. Φυσικά, μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι και αυτός που φτάνει με ένα ΙΧ στο καταφύγιο, απλώς να πιεί καφέ, είναι στην τελική επίσης φυσιολάτρης, και πια εδώ σταματάμε να μιλάμε γιατί δεν έχει νόημα.

      Delete
    6. Συμφωνώ απόλυτα και πάλι στα όσα γράφεις Σάββα. Σταύρος Τσογκανής λέγομαι. ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ, επί τη ευκαιρία, για το όλο "εποικοδομητικό οικοδόμημα" που έχεις στήσει τόσα χρόνια για το αγαπημένο μας βουνό!

      Delete
  13. Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι ο λύκος θα μείνει μέσα στο "σπίτι" του όσο υπάρχουν άπειρες πηγές τροφής (βλέπε σκουπίδια) σε μια τεράστια πόλη που φτάνει μέχρι και μέσα στα όρια του δρυμού (πχ. Ιπποκράτειος); Μήπως αυτή η καραμέλα θα λιώσει γρήγορα όταν κάποιος λύκος φάει ένα σκύλο στο Κρυονέρι, τη Δροσοπηγή ή τις ταβέρνες πριν το καζίνο; Το πρόβλημα είναι εδώ και όσο το βλέπουμε με οικολογικούς όρους άλλων δεκαετιών απλά περιμένουμε να γίνει το κακό. Δυστυχώς όταν γίνει θα την πληρώσουν οι λύκοι συλλογικά.

    ΥΓ. Στον κανονισμό του δρυμού, τα κατοικίδια απαγορεύονται στον πυρήνα (ζώνες Α1/Α2). Οι λύκοι ήδη έχουν φτάσει πολύ πιο έξω από τον πυρήνα όμως.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Καλησπέρα. Εσύ τι προτείνεις Λεωνίδα;

      Delete
    2. Εγώ δεν έχω επαγγελματική ιδιότητα σχετική ούτε γνώσεις για το πως αντιμετωπίζονται οι λύκοι κοντά σε μεγάλες πόλεις. Το μόνο που έχω είναι τη λογική μου. Οι λύκοι ξεκίνησαν από την πίσω πλευρά της Πάρνηθας και σιγά σιγά, με διαδοχικές γενιές που συνήθισαν τους ανθρώπους έφτασαν μέχρι την εθνική όδο (υπάρχει βίντεο με λύκο στις γραμμές του τραίνου στο Κρυονέρι).

      Όταν υπάρχει εύκολη πρόσβαση σε τροφή, είτε σκουπίδια ή μικρά ζώα μου φαίνεται λογικό ο λύκος να προσπαθήσει να την εκμεταλευτεί. Αυτό δε σημαίνει ότι θα καλύπτεται 100% διατροφικά αλλά σίγουρα θα γνωρίζει ότι μπορεί να καλύψει ένα ποσοστό με τροφές που προέρχονται από ανθρώπινη δραστηριότητα. Αυτό το ποσοστό θα μεγαλώνει το χειμώνα λόγω έλλειψης τροφής. Από τη στιγμή που θα γίνει αυτό ο λύκος κλειδώνεται σε μια σχέση με τον άνθρωπο που αναγκαστικά θα τους φέρνει κοντά. Για αναζήτηση της εύκολης τροφής ο λύκος θα βγει στην περιφέρεια του δρυμού και θα πλησιάσει τις ανθρώπινες κοινότητες.

      Μετά τι γίνεται; Θα μπορείς να βγάλεις το σκύλο βόλτα μετά τη δύση του ηλίου στους δασικούς πάνω από το Κρυονέρι; Θα μπορείς να αφήνεις τα παιδιά να παίζουν στο λιβάδι κάτω από το Κατσιμίδι το απόγευμα; Μέχρι πριν λίγα χρόνια, οι λύκοι λόγω φόβου δεν πλησίαζαν αυτές τις περιοχές. Τώρα όμως εμφανίζονται πολύ συχνά. Που είναι τα όρια του φυσικού περιβάλλοντος του λύκου τελικά και πόσο μακριά μπορεί να πάει η άποψη ότι η Πάρνηθα είναι το σπίτι τους; Δηλαδή η εναλλακτική ποια είναι; Να φύγουν οι Κρυονερίτες;

      Αυτό που προβλέπω είναι να συνεχίζεται η αδιαφορία του κράτους μέχρι να γίνει κάποιο σοβαρό επεισόδιο. Όταν γίνει αυτό, το κράτος θα ανακοινώσει κάποια γελοία μέτρα ύπο το φόβο της κατακραυγής από οικολογικές οργανώσεις αλλά την ίδια στιγμή οι άνθρωποι των γειτονικών περιοχών θα κάνουν τις δικές τους (παράνομες) ενέργειες για να προστατευθούν. Νούμερο ένα λύση θα είναι κλασσικά οι φόλες οπότε πέρα από του λύκους θα πάνε άκλαυτα και πολλά άλλα ζώα.

      Θα μ'ενδιέφερε πάντως να μάθω πόσο ανησυχούν για το φαινόμενο οι υπόλοιποι περιπατητές. Δηλάδη θα έκανε σήμερα κάποιος πχ. το γύρο του Όρνιου, μόνος του χωρίς κανένα φόβο; Θα έκανε κάποιος οποιαδήποτε διαδρομή, ακόμα και χαμηλά (πχ. Κιθάρα-Κατσιμίδι) κόντα στη δύση του ηλίου χωρίς κανένα φόβο;

      Delete
    3. Καλησπέρα! Ανεβαίνω κάθε Κυριακή στα μονοπάτια του βουνού. Απο Χούνη προς Μπάφι Φλαμπούρι, εδώ και 1.5 χρόνο περίπου. Μετά την καραντίνα ξεκίνησα. Με εξοπλισμό, μελέτη των διαδρομών και των δυσκολιών. Πάρα πολλά ίχνη λύκων τόσο σε Μπάφι Φλαμπούρι, όσο και σε διάφορα άλλα σημέια, όπως ΣΕΓΑΣ (λυκοφωλιά θα το χαρακτήριζα το μέρος πίσω απο εκεί - έχω ακούσει και ουρλιαχτό ένα σούρουπο).
      Συνεχώς έχω το νου μου να κάνω θόρυβο για να με ακούνε τα ζώα, ειδικά αν έχει ησυχία το μέρος. Και ΦΥΣΙΚΑ, μεριμνώ ώστε να έχω κατέβει απο το βουνό, μέχρι 1-2 ώρες πριν το σούρουπο. Στο βουνό και ειδικά στις χαράδρες, η νύχτα έρχεται νωρίς.
      Αγόρασα και σφυρίχτρα αλλά και κόρνα αέρος (στην Αμερική διώχνουν αρκούδες ενίοτε) για την περίπτωση συνάντησης με λύκο.
      Απορώ πραγματικά με αυτούς που πηγάινουν μόνοι τους μετά τις 15.00-16.00 και γυρίζουν κάτω (Θρακομακεδόνες) σούρουπο ή και αργότερα. Είναι πολύ επικίνδυνο κατά τη γνώμη μου, ειδικά όταν στη Χούνη, υπάρχουν σημεία όπου αν συναντήσαεις ένα αγριογούρουνο, δεν υπάρχει σημείο διαφυγής, ούτε για εσένα ούτε για το ζώο.
      Θεωρώ οτι είναι θέμα χρόνου να γίνει ένα περιστατικό πιο χοντρό, ίσως ακόμα και επίθεση σε άνθρωπο. Απο λύκο? Απο μεγάλο αγριογούρουνο? Και δεν χρειάζεται να σου επιτιθεί για να γίνει η ζημιά. Και μόνο αν τρομάξεις αρκετά, μπορείνα χάσεις την ισορρποία σου και να πέσεις σε καμια χαράδρα, να χτυπήσεις κτλ.
      Για αυτό λοιπόν, πρέπει να κάνουμε αισθητή την παρουσία μας όταν περπατάμε στα μονοπάτια, να έχουμε πάντοτε παρέα (ή αν δεν έχουμε, τουλάχιστον να κυκλοφορούμε σε μονοπατια με κόσμο) και να έχουμε καθαρίσει με το βουνό ΠΡΙΝ σουρουπώσει.

      Delete
  14. Είδα δύο λύκους στα Μπαχούνια 30/1... γι'αυτό λέω δε μιλάμε πλέον για 1000μ υψόμετρο και απομακρυσμένες περιοχές.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Η Μπαχούνια και όλη η Πάρνηθα δεν είναι περιαστικό πάρκο για την οικογένεια από το μικρό σπίτι στο λιβάδι. Τα κατοικίδια πρέπει να συνοδεύονται δεμένα, όπου επιτρέπονται, τα παιδιά να παίζουν κοντά στους δικούς τους, και το βράδυ να πηγαίνουν στα σπίτια τους. Ο όρος δασική αναψυχή έχει αφεθεί από τους αρμόδιους να παρεξηγηθεί και παράλληλα ξεφύτρωσαν οικισμοί που δημιουργούν αντίθετα συμφέροντα συνύπαρξης με το περιβάλλον.

      Delete
  15. Σε τι απαντάτε με τη μέτρηση αποστάσεων; Πρέπει να εκτοπιστεί η άγρια φύση στα 3 χλμ; Στα 10 χλμ; Εσείς σε ποια περιοχή της Αττικής μένετε;

    ReplyDelete
    Replies
    1. Λυκόβρυση μένω. Μεταξύ άγριας φύσης και ανθρώπου, δε νομίζω ότι χρειάζεται να σας πω ποιος θα εκτοπιστεί στο τέλος. Το θέμα είναι να αναγνωριστεί το πρόβλημα πριν φτάσουμε σε οριακό σημείο. Δυστυχώς αυτό που βλέπω παντού είναι μια ανέμελη "οικολογική" άποψη που τείνει να κρύβει το πρόβλημα κάτω από το χαλάκι και αγνοεί ότι αν τα πράγματα πάνε στραβά, στο τέλος θα την πληρώσει η άγρια φύση.

      Delete
  16. Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Είδα το παρακάτω βίντεο στο Youtube και νομίζω έχει ενδιαφέρον.

    https://youtu.be/Ka8hjaerL-0

    Καλή συνέχεια.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Τα θέματα είναι πολλά, δυστυχώς. Τα θέμα με τα υβρίδια ήταν αυτό που όλοι σκεφτήκαμε με τα πρόσφατα περιστατικά, επίσης η συμπεριφορά κάποιων από τους λύκους που έχουν δεί δείχνει ότι οι συγκεκριμένοι μπορεί να ήταν υβρίδια. Μάλλον αντιμετωπίζεται αρκετά καλά το θέμα των αδέσποτων, αλλά υπάρχουν ακόμα κάποια άτομα πχ στα δυτικά στις στροφές προς το φρούριο Φυλής. Θυμάμαι ότι μέχρι το 2018 ήταν αγέλες ολόκληρες. Για το κυνήγι των ελαφιών, από ανθρώπους, αλλά και των αγριογούρουνων, ακούγονται διάφορα εδώ και χρόνια. Το σίγουρο είναι ότι όλοι οι συστηματικοί στην Πάρνηθα έχουμε προσέξει ότι από το 2017 περίπου και μετά, τα ελάφια άρχισαν να λιγοστεύουν κατα πολύ. Πάνε οι εποχές όπου κάθε ράχη είχε και ένα αρσενικό που μάζευε τα θυληκά. Τι κάνουν ή τι θα κάνουν οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες, άστο, θα αρχίσουν να βγάζουν πάλι πόστερ όπως γινόταν με τα καμμένα για τους "ανυπόμονους" που φωνάζαμε γιατί δεν γινόταν σταδιακή δεντροφύτευση από τις παρυφές του δάσους που σώθηκε. Πάνε και τα έλατα στα καμμένα, σε χχχ χρόνια θα έχουν γίνει πεύκα.

      Delete
  17. Σχετικά με το άρθρο για το γεφύρι της Χήνας (https://parnitha.blogspot.com/2022/03/hina.html). Ξανάχτισαν και το στηθαίο του δασικού ή εμένα μου φαίνεται; Είναι πολύ καθαρό και φρέσκο. Δουλειά έγινε επίσης και στην Κιθάρα.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Γιώργος Αλεξόπουλος18 April, 2022 01:35

      Είναι το έργο συντήρησης του δρόμου που ανέφερα στο άρθρο, μέχρι την Κιθάρα. Στην Κιθάρα είναι σε εξέλιξη κάποια έργα για το νερό αλλά, γενικά στον άξονα αυτού του δρόμου, τα παλιά έργα υποδομής ήταν πολλά, απλά λόγω της εγκατάλειψης δεν φαίνονται. Δεν ξέρω αν θα ασχοληθούν και με αυτά. Εκείνο που με ανησυχεί είναι μην δοθεί τελικά ο δρόμος στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων, και δούμε ίσως και καμιά καντίνα στην Κιθάρα με τη γνωστή συνέχεια. Προς το παρόν έκλεισαν τις παλιές απορροές στο στηθαίο που υπήρχαν για να μη γίνεται μπανιέρα ο δρόμος με τα νερά της βροχής που κατεβαίνουν από το βουνό, και έβαλαν σχάρες σε ... χωματόδρομο! Μήπως προορίζεται να γίνει άσφαλτος; Οψόμεθα.

      Delete
    2. Αν γίνει άσφαλτος θα χαθεί η αισθητική του δρόμου της Κιθάρας, διαβάστε ρομαντική, που είχαν μελετήσει οι παλαιοί σχεδιαστές. Αν ανοίξει και στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων, βράσε ρύζι. Αν γίνει και καφετέρια, άστα να πάνε.

      Προσωπικά δεν είμαι αισιόδοξος, γιατι το ελληνικό κράτος μπορεί μόνο να λειτουργεί στη λογική της "αυτοχρηματοδοτούμενης" χρήσης για να παρέχει κάτι στους πολίτες και ταυτόχρονα να αποφεύγει στο μέλλον μεγαλύτερη εμπλοκή του περίφημου ελληνικού δημοσίου με την παροχή (διάβαζε περισσότερες ευθύνες, ένταξη στον προϋπολογισμό, προγραμματικούς ελέγχους, συντήρηση, και απώλεια ψήφων από γκρίνιες).

      Delete
  18. Γεια χαρα σε ολους.Ειναι η ιδεα μου η εχει μειωθει δραματικα ο αριθμος των πεζοπορων τους τελευταιους μηνες απο θρακομακεδονες εως φυλη,ακομα και τα σαβατοκυριακα;

    ReplyDelete
    Replies
    1. Γιώργος Αλεξόπουλος06 May, 2022 00:11

      Το θέμα είναι πότε θα κόψει η λαίλαπα των ιχ. Για τους πεζοπόρους δεν έχω προσέξει κάτι τέτοιο.

      Delete
  19. Υπάρχει περίπτωση οι αρκούδες να έχουν γυρίσει στην Πάρνηθα; Βρήκα αυτή την δημοσίευση: https://www.ihunt.gr/oi-arkoydes-eftasan-stin-parnitha/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Το δημοσίευμα δημιουργεί ένα λογικό σκεπτικισμό και προφανώς θα περιμένουμε τις εξελίξεις. Αν υπάρχει αρκούδα θα διαπιστωθεί γρήγορα αφενός γιατί στην Πάρνηθα κάπου από το 2015 άρχισαν να υπάρχουν διαφόρων ειδών κάμερες για παρακολούθηση της άγριας ζωής (έτσι έγινε επίσημη και η εμφάνιση του λύκου) αλλά και γιατί η αρκούδα είναι της φασαρίας γενικά, αφήνοντας πολλά σημάδια αλλά και κάνοντας διάφορες εμφανίσεις σε αντίθεση με τον λύκο. Δείτε και παλιότερη σχετική συζήτηση στο μπλογκ, εδώ.

      Delete
    2. Εν τω μεταξύ αν έχουμε αρκούδα, τώρα που καλοκαίριασε με τις ανεβασμένες θερμοκρασίες της κλιματικής αλλαγής πλέον σε χαμηλά βουνά όπως η Πάρνηθα, θα έχει και πρόβλημα επιβίωσης. Προβλέπω τα μεσημέρια να τη δούμε να πλατσουρίζει σε καμια Γκούρα ας πούμε.

      Delete
    3. Η αρκούδα μόνο μέσω της διαδρομής των λύκων μπορεί να εμφανιστεί στην Πάρνηθα. Πίνδος-Παρνασός->Ελικώνας->Κιθαιρώνας->Πάρνηθα. Σε κανένα από αυτά τα βούνα δεν έχει ακουστεί να υπάρχουν αρκούδες.

      Delete
    4. @Leonidas σωστή σκέψη. Ακόμη περισσότερο γιατί ενώ ο λύκος κάνει μεγάλες διαδρομές, χωρίς πολλά δεξιιά-αριστερά, τόσο στη μετανάστευση όσο και στην αναζήτηση τροφής, η αρκούδα στις μεγάλες διαδρομές μετακινείται κομμάτι κομμάτι, άρα με περισσότερες πιθανότητες να δώσει θεάσεις και ενδιάμεσα μέρη, και συν το γεγονός ότι δεν δίνει μεγάλη σημασία στο να μην φαίνεται.

      Delete
    5. Θεάσεις αρκούδων υπάρχουν στην Βόρεια Πίνδο.

      Delete
  20. Καλησπέρα! Σήμερα κάναμε μια εκδρομούλα με την οικογένεια, πήγανε τα μικρά στο adventure park στην Μαλακάσα, μετά για φαγητό στο χωριό δίπλα κ επιστροφή από το βουνό με στάση στον Άγιο Μερκούριο. Μπήκαμε για λίγη πεζοπορία στον δρυμό από Άγιο Μερκούριο κ είδα πως υπάρχει μονοπάτι που περνάει από το ύψωμα Νταβέλη. Μπήκαμε μέσα στο μονοπάτι αλλά διαπίστωσα πως δεν είναι πρόσφατα πατημένο, καθώς επίσης έχει πολλά φαγωμάτα από αγριογούρουνα κ μάλιστα είμαστε σχεδόν σίγουροι πως τα ακούσαμε κοντά μας…
    Θα ήθελα τα φώτα σας…αξίζει η διάσχιση αυτού του μονοπατιού μέχρι Μόλα για παράδειγμα κ γενικά έχετε να προτείνετε/να συμβουλέψετε κάποια αξιόλογη διαδρομή σε αυτή την πλευρά του βουνού;
    Ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων!
    Νίκος

    ReplyDelete
    Replies
    1. Γιώργος Αλεξόπουλος15 May, 2023 00:13

      Καλησπέρα κύριε Νίκο! Άθελα σας βάλατε πολλά θέματα μαζί για τον μεγάλο μαγικό κόσμο που λέγεται Πάρνηθα. Δεν διευκρινίζετε ποια είναι η βολική για εσάς πλευρά της Πάρνηθας με σκοπό την πεζοπορία, την ηλικία των παιδιών, και την περίπου προηγούμενη εμπειρία σας στην Πάρνηθα.

      Delete
    2. Καλημέρα! Ευχαριστώ για την απάντησή σας! Βολική πλευρά πλέον για μένα είναι αυτή που δεν είναι καμμένη...δυστυχώς...Πεζοπορώ ακόμα χωρίς τα παιδάκια αφού είναι μικρά κ κουράζονται σχετικά γρήγορα. Στην Πάρνηθα έχω πεζοπορήσει σχετικά αρκετά στην δημοφιλή της πλευρά, (έχω δώσει κ 'ανταπόκριση΄ για μονοπάτι από Πλατύ Βουνό για Γκούρα, 12.01.22) Στο τελευταίο μου ερώτημα επειδή είδα ότι υπάρχει μονοπάτι απο την είσοδο στον Δρυμό από Αγιο Μερκούριο που στον χάρτη βλέπω πως καταλήγει Μόλα αλλά η αρχή του (περίπου 500 μέτρα) ήταν τελείως απάτητη πρόσφατα (χόρτα μέσα στο μονοπάτι καθόλου πατημένα) αναρωτιέμαι μην είναι ταλαιπωρία όπως κ επίσης 'γουρουνοστέκι' αφού μετά την τελευταία φωτιά ίσως έχει στριμωχτεί μεγάλος πληθυσμός στη συγκεκριμένη περιόχη...
      Πάντως είναι μια πλευρά του βουνού που μου φάνηκε ενδιαφέρουσα! Καλή σας μέρα κ πάλι και ευχαριστώ για το blog σας κ τις πάντα χρήσιμες κ ενδιαφέρουσες πληροφορίες κ όχι μόνο, για το βουνό!
      Φιλικά/Νίκος

      Delete
    3. Γιώργος Αλεξόπουλος15 May, 2023 19:10

      Ναι είναι μια πολύ ωραία περιοχή της Πάρνηθας! Όμως όλα τα μονοπάτια της βορειοανατολικής πλευράς όπως και πολλά στην ανατολική δεν χρησιμοποιούνται συχνά και είναι πλέον κλειστά ή περίπου κλειστά ή στην καλύτερη περίπτωση έχουν κάποια επιπλέον ταλαιπωρία, όπως και το συγκεκριμένο από Αγιο Μερκούριο. Η βασική διαδρομή από Άγιο Μερκούριο όσον αφορά τη Μόλα είναι μέσω Βρόκολι, η οποία ψηλότερα από το Παλιομήλεσι είχε πρόπερσι αρκετά κλεισίματα που τότε τουλάχιστον τα παρακάμπταμε.

      Γενικά από ύψωμα Νταβέλη, δυτικότερα μέχρι Βρόκολι, και μέχρι νότια από Παλιομήλεσι προς τα ψηλότερα, είναι τα παλιά μονοπάτια που εξυπηρετούσαν τα πρώην καρβουνιάρικα, οπότε τώρα οι διαδρομές αυτές γίνονται μόνο για ψυχαγωγικούς λόγους δηλαδή όχι συχνά. Ένα ακόμη θέμα είναι ότι θα επιστρέψετε εκεί που ξεκινήσατε την πεζοπορία γιατί δεν υπάρχουν πια οι συγκοινωνίες που επέτρεπαν τις κυκλικές διαδρομές ή τις διασχίσεις άρα ο κόπος διπλασιάζεται.

      Στην περιοχή αυτή το μόνο που μπορώ να προτείνω με σχετική "ασφάλεια" είναι η διαδρομή από Χάραδρο μέχρι Μόλα ή ακόμη ψηλότερα. Υπάρχουν επίσης και οι κυκλικές αναβάσεις στο Κατσιμίδι που είναι πιο σύντομες αλλά στο μεγαλύτερο ποσοστό τους περνούν από τα καμμένα και έχουν προβληματικά τμήματα που είναι και επικίνδυνα. Όσον αφορά το Κατσιμίδι, είχαμε μια σκέψη εδώ στο μπλογκ να αναδείξουμε την μικρή κυκλική από Τσαούση αλλά ίσως αναρτηθεί από Σεπτέμβριο λόγω του χαμηλού υψομέτρου της και τις ψηλές θερμοκρασίες που αρχίζουν τώρα.

      Για προφυλάξεις από τα αγριογούρουνα δείτε στο "Οι κίνδυνοι από τα ζώα και τα έντομα στην Πάρνηθα, προφυλάξεις". Γενικά πάντως, τα άγρια ζώα της Πάρνηθας αν έχουν εγκαίρως αντιληφθεί την παρουσία σας σε μια περιοχή δεν αποτελούν κίνδυνο.

      Delete
    4. Από Αγ.Μερκούριο μέχρι Αγ.Πέτρο Μόλας παίρνει κοντά στις 3ω15λ χωρίς τις στάσεις, αλλά όπως είπε και ο Γιώργος, η κατάσταση των μονοπατιών στην περιοχή είναι ένα θέμα. Τα χόρτα, που αναφέρει ο Νίκος, είναι ένα δείγμα ότι το μονοπάτι έχει να πατηθεί από τουλάχιστον το φθινόπωρο, και δεν ξέρουμε πως είναι φέτος η ανάβαση από Βρόκολι που συναντά το μονοπάτι από Παλιομήλεσι.

      Οι μεγάλοι κίνδυνοι στην Πάρνηθα για τους πεζοπόρους ορειβάτες δεν προέρχονται από τα άγρια ζώα, για τα οποία αρκεί μια ενημέρωση και οι προφυλάξεις που πρέπει να λαμβάνονται. Οι κίνδυνοι προέρχονται κυρίως από το βουνό καθαυτό. Η Πάρνηθα είναι ένα άγριο βουνό με οριζόντια έκταση όση του Ολύμπου, αλλά βρίσκεται πολύ κοντά σε μια πολύ μεγάλη πόλη, την Αθήνα, και έτσι δυστυχώς αυτή η μικρή απόσταση παραπλανά την αντίληψη του ανυποψίαστου επισκέπτη. Προσθέστε και το γεγονός ότι στην Ελλάδα, αν πάθεις κάτι στο ύπαιθρο εκτός οδών, η οργανωμένη βοήθεια θα φτάσει στην πλέον αστραπιαία περίπτωση σε δύο ώρες, με τις ευνοϊκότερες συνθήκες καιρού και φωτισμού, και ποιος ξέρει πόση ώρα θα απαιτηθεί ακόμη για τη διακομιδή του περιστατικού.

      Για το θέμα με τις συγκοινωνίες που είπε ο Γιώργος. Ένα από τα "όνειρα μας θερινής νυκτός" των πεζοπόρων στην Πάρνηθα είναι να φτάναμε με το λεωφορείο για παράδειγμα στη Λεύκα στο Τατόι ή στις ταβέρνες στο Κατσιμίδι, να ανεβαίναμε Μόλα ή Κορομηλιά (τώρα από τα 5 σχετικά μονοπάτια είναι κλειστά τα... 2,5), και να ξαναπέρναμε τη συγκοινωνία για Αθήνα από τους Θρακομακεδόνες. Ένα ακόμη παράδειγμα, αν άρχιζαν πάλι τα δρομολόγια των λεωφορείων, είναι η παλιά κλασική Φυλή - Ταμίλθι - Αγ.Τριάδα, με σκέτη ανάβαση ή κατάβαση ανάλογα τα κέφια, και άλλες πολλές τέτοιες διαδρομές. Αλλά...

      Delete
  21. Ειλικρινά σας ευχαριστώ και τους δύο σας για τις απαντήσεις σας! Θα μελετήσω τις συμβουλές/οδηγίες σας κ ελπίζω να κάνω σύντομα μια πεζοπορία στην περιοχή! Αν πιστεύετε πως χρειάζεστε βοήθεια για άνοιγμα μονοπατιών κτλ εφόσον το επιτρέψουν τα οικογενειακά μου «βάρη» είμαι στην διάθεσή σας! Φιλικά, Νίκος

    ReplyDelete
  22. Γιώργος Δ31 January, 2024 11:49

    Καλημέρα! Από απλή περιέργεια, μήπως ξέρετε που είναι το "Πυργάκι, βόρεια από την κορυφή Καραμανλή" που λένε ότι εγκλωβίστηκαν χτες από τα χιόνια; Ευχαριστώ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Καλημέρα!
      Είναι η ράχη δυτικά απέναντι από την πηγή Γκούρα, όπου περνάει το Ο22 και ένας δασικός δρόμος - παλιά λεγόταν και Καστρίζα. Υπάρχει και το πιο γνωστό Πυργάρι με το οποίο μπορεί να γίνει μπέρδεμα, στα νοτιοδυτικά της Αγ.Μαρίνας, πάλι βόρεια της Καραμανλή αλλά πολύ μακριά.

      ► Το ψηλότερο σημείο της ράχης, στα Google Maps

      Delete